Dne 18.10.2024 bylo ModelForum ochromeno technickou závadou na harddisku. Bohužel náprava trvala déle, za co se omlouváme. Stav ModelFora byl obnoven ke stavu z 17.10.2024.
Podľa toho, čo som sa dočítal, boli guľomety vz.28 dva druhy:
"V roce 1928 byl v našem letectvu zaveden pilotní (tj.pevný) kulomet vz.28 a pozorovatelský vz.28, dodávaný většinou ve zdvojené verzi. První z nich měl dodávku střeliva v pásech, druhý v bubnech. Byli to vlastně adaptace kulometů Vickers a Lewis pro československé jednotné střelivo ráže 7,92mm" (V.Němeček, Československá letadla 1)
Po dlhom čase som sa opäť zavŕtal do štúdia fotiek tohto stroja. Zaujalo ma totiž, že Omega-models vo svojom resine urobili zberný "kôš" výfukov z motora Jupiter VI, tak som to hľadal, nakoľko to zodpovedá skutočnosti. Vychádza mi, že možno to bola vec vývoja - na viacerých fotkách strojov sú výfuky samostatne, najmä teda horné (ktoré sú viditeľné na nie moc kvalitných fotkách):
Ale na stroji F7 jednoznačne výfukové zvody existujú - lenže vyzerá to tak, že iba horná "polovica". Odhadujem, že zberač výfukových spalín je polkruhový s vývodmi smerom nadol. Netuším, či to bol len experiment, alebo sa to zaviedlo vo väčšej miere:
No a okrem toho ma zaujalo aj to, že v hornom krídle je zrejme nádrž, na ľavej polovici. A tie plošky nad krídelkami, to tiež neviem, či existovalo na viacerých mašinách:
Na Letovech Š.31 probíhal i po zavedení do služby u stíhacích letek č. 34 (E), 35 (F) A 36(G) 2.LP na letišti v Olomouci-Neředíně a u stíhacích letek č. 43(P) a 44(L) 6.LP na letišti v Praze-Kbelích neustálý proces modernizací. Postupně, patrně při revizích, se měnil podvozek s průběžnou osou za nový dělený, nad křidélka byly doplněny plošky a posléze byl zaveden výfukový sběrač. Dále se také měnily vrtule a probíhaly zkoušky (neúspěšně) zakrytování motoru. Přikládám jednu fotku Š.31 s původními výfuky a novým děleným podvozkem.
Srdečná vďaka! Som veľmi rád, že sa objavujú nové fotky tohto stroja. Rád by som stvoril môj vlastný trojpohľadový výkres, tak každá jedna je pre mňa potešením.
Spíš pro zajímavost připojuju náčrtek z Letectví 1929, představuje ale úplně původní provedení, horní křídlo například nemá vůbec výřez.
Ohledně nádrže v horním křídle citace z dobového technického popisu: "U seriových letounů budou montovány do horního křídla dvě benzínové spádové nádrže." (asi nakonec zůstalo jen u jedné)
A ještě jeden zajímavý detail týkající se horního křídla:"Horní křídlo jest dvoudílné a zachyceno v pyramidě na specielním kování tak, že uprostřed vzniká dosti široká štěrbina, jež umožňuje pilotovi lepší rozhled." (na některých fotkách je snad něco takového vidět).