Dne 18.10.2024 bylo ModelForum ochromeno technickou závadou na harddisku. Bohužel náprava trvala déle, za co se omlouváme. Stav ModelFora byl obnoven ke stavu z 17.10.2024.
Ahoj kolegové, zdravím všechny modeláře a osoby se zájmem o letectví. Jsem z Olomouce a nemám každodenní či každotýdenní přístup do LM Kbely, kde se snažím vždy alespoň 1x za rok se zde dostavit a seznámit se s novými přírustky či změnami v areáklu LM Kbely. Po delší úvaze jsem se rozhodl, že se budu zabývat zakreslením a tedy zadokumentováním kamufláží čs. letounů SU-7, prozatím verzí BKL a U, začínám je dávat dle dostupných dobových i nedávno vytvořených fotografií dohromady, bo kompletních a správně zaznačených kamufláží čs. Su-7 je jak šafránu a v tomto směru máme velkou mezeru v modelářském světě. Na několika kamuflážích již pracuji a chtěl bych vás všechny na tomto vláknu laskavě požádat, jestli by jste byli ochotni zde presentovat vaše fotografie pořízené z LM Kbely ke zde umístěným strojům Su-7BKL ev. č. 5919, 6428, 6513 a Su-7U ev. č. 1017. Čím více jich bude, tím lépe, čím starší, tím lepší, bo na nich nebude tolik vidět zub času a opotřebení povětrnostními vlivy. Bohužel již několik let se nelze k těmto strojům v LM Kbely dostat, abych si je sám osobně nafotil a zodokumentoval, tak vás prostřednictvím tohoto vlákna všechny žádám o pomoc, za což vám velice předem děkuji.
Foto asi z roku 2000. Křídla a VOP mám doma taky někde. Údajně už přestříkaná ve Kbelích, nakolik dodrželi původní rozhraní barev netuším. Kamufláže na Su-7 jsou opravdu oříšek, protože fotek, hlavně svrchu moc není. Kdysi jsem se pokoušel nakreslit aspoň ty ve Vyškově.
Záslužná činost ! Držim pěsti. U Su-7 to bude opravdu ořech, navíc od jednoho trupového čísla většinou byla SU 7 vždy nejdřív pár let v barvě duralu, pak 3 až 4 barevná kamufláž ze SSSR po první GO a pak různé, většinou dvoubarevné kamu, dělané již u nás.
PS: věděl by někdo něco o teto šedo zelené ? Vypadá to skoro jako LERAN, ale o použití na Su7 jsem nikdy neslyšel.
Zde fotka ze Kbel: fotka z roku 1993 je od Carla Brenta.
Přílohy
Naposledy upravil Parabellum dne 23 kvě 2023, 07:00, celkově upraveno 1
U ev. č. 5919 se nejedná o kamufláž s barvami používanými při projektu LERAN, na této fotografii jsou barvy již dosti vyšisované, mohl být použit méně kvalitní kinofilm nebo to mohl způsobit fotoaparát při pořízení této fotografie, ale barvy na 5919 bych asi přirovnal ke kombinaci tmavé zelené (Agama C8) a četnické zelené (Agama C6) a pak kaštanová hnědá (Agama C30), možná až kaštanovo čeveno hnědá (Agama J11) shora, ze spoda šedomodrá (Agama C16). Tento kabát není původní, ve kterém mašina dne 17.3.1983 byla ze SSSR přelétnuta na náměšťské letiště k 20. sbolpu, jako náhrada za Su-7BKL ev. č. 6008, který v r. 1980 byl zde (snad tehdy v Bělorusku v Baranoviči) na GO a při jeho záletu došlo k přesně neustanovené havárii nebo katastrofě. Původní kamufláž je vyobrazena na str. 94 v knize Dr. Jiřího Vlacha "Suchoj Su-7 v Československém vojenském letectvu". V této knize je i na str. 101 málo kvalitní levý bokorys předmětného letounu v novějším kabátě a na zadním přebalu knihy je asi zatím nejdostupnější a nejzdařilejší barevná fotografie 5919 pravého bokorysu, vše z 17.1.1990, kdy byl proveden poslední let tohoto tr. čísla z Náměště nad Oslavou do LM Kbely. Možná bych ty barvy laicky přirovnal k poslednímu kabátu Migu-21MF ev. č. 9713 slovenského letectva. Každopádně se nejednalo o čistokrevnou Su-7BKL, které byly používány v čs. letectvu, měla několik odlišností ve výbavě, někdo ji přirovnal jako hybrid mezi Su7 BM a Su-7 BKL a trochu z ní měli technici vítr v hlavě. Proto i nějakou dobu (kolem 1 roku) čekala na zavedení do běžného letového provozu. Bohužel i tento nezvyklý kabát pro čs. Su-7 mám rozpracovaný, ale není kompletní a nemohu si ji postavit v té poslední konfiguraci se 4x UB-16 a 2x PTB-600 l při přeletu na LM Kbely. Za shlédnutí a pročtení stojí i další kniha Dr. Jiřího Vlacha "Suchoj Su-7 v Československém vojenském letectvu ve fotografii", kde je na několika ČB fotografiích také 5919, tak i stojí za prostudování i kniha Libora Režňáka "Atomový bombardér Su-7 československého vojenského letectva", nebo od Jana Dúbravčíka knihy "Su-7" 1. a 2. díl.
Pokud na tu Su-7U ev. č. 1017 máš fotky i na křídla a VOP, poprosil bych je zde přidat, sám mám několik fotografií a výstřižků z L+K, tak je porovnám a dopracuji celkovou kamo, pokusím se i o tu starší kamufláž. Tak se to budu snažit postupně zkompletovat u všech našich Su-7U, ta na 1014 bude v celku jednoduchá ...
Ahoj kolegové, připomínám se po nějakém čase a aby nedošlo jen na slova, ale i na činy, tak s poděkováním při přiložení fotografií Su-7U ev. č. 1017 v tomto vláknu vám tady ukážu tři schémata (někdy jen částečné) kamufláží tohoto letounu, i když by měly být celkem čtyři, protože dle presentovaných fotografií jak tady na diskuzním fóru či internetu, ale především v knihách o Su-7, jsem zjistil za její život celkem 4 zbarvení. První kabát, ve kterém byla v r. 1967 dodána ze SSSR do ČSSR, byl vzhled v přírodní barvě kovu, tedy ve stříbrném provedení. Myslím, že tento stroj byl předán k 28. sbolpu do Čáslavi, ale na rozdíl od ev. č. 1014 neměla na přídi namalovaný znak pluku (alespoň o tom není žádná zmínka nebo fotograficky doloženo). Předpokládám, že po dovršení doby do GO byl stroj odeslán do SSSR na provedení GO, odkud se vrací již v kamuflážním provedení, tedy kabátu č.2, ale k vůli absenci dalších fotografií mám pouze vyhotoven bokorys pravé strany letounu, což je sken 1017 (1). Při působení tohoto letounu ještě v Čáslavi, než byl předán do Náměště nad Oslavou 20. sbolpu, došlo u něj k další změně ve zbarvení a obdržel kabát č.3, ale k vůli absenci dalších fotografií mám pouze vyhotoven bokorys pravé strany letounu, čo je sken 1017 (2). S tímto kabátem se tedy dostal do Náměště, kde v něm zbytek své kariéry dolétal, obdržel z obou stran pod kabinou žluté lipové ratolesti s číslovou 2000 nalétaných hodin, i když ve skutečnosti měl mít celkem nalétáno jen 1993 hodin. V tomto kabátu byl i přelétnut 20.4.1989 byl z deklarovaného místa z letiště Přerov-Bochoř do VHÚ Praha-Kbely. Zde už měl krátkou cestu do LM Kbely. Za působení tohoto stroje buď v VHÚ Kbely, nebo v LM Kbely, obdržel poslední kamuflážní provedení, tedy kabát č.4, se kterým se nikdy ovšem nedostal do vzduchu a nazval bych to jen muzeálním pyžamem, kdy svrchní barvy letounu, tak i rozmístění jednotlivých polí, se nic moc neshodovaly s kabáty, ve kterých létal u ČSLA. Zde se mi podařilo zrekonstruovat celkový pohled jak bočních stran, tak i půdorysu celého letounu a myslím si, že v cca 95% byl se mohl shodovat s originálem, což je sken 1017(3). Jak říkám, chuť by byla, jen je málo fotografických podkladů. Nyní pracuji na strojích 1016, 1015.