V sekcii "rozestaveno" je momentalne niekolko rozbehnutych (a peknych) stavieb Kawasaki Ki-61. Evidentna neistota a nejasnost okolo tej "spravnej" farby interieru ma priviedli k napisaniu nasledujuceho prispevku. Pravdou je, ze nie je uplne jasno ani v kruhoch serioznych vyzkumnikov ci uz v Japonsku alebo inde a vyrobcovia kitov bohuzial situaciu nezlepsuju uvadzanim nespravnych ekvivalentov modelarskych farieb, napriklad RLM79 Sandy Yellow, alebo nomenklatury typu "Kawasaki green" a pod.
Urcite fakty su vsak zname. Na zaciatok mala rekapitulacia.
Standartna farba IJAAF pre kokpity v obdobi 1932-1936 bola "aotake" t.j. priehladny modry lak naneseny priamo na kovovy povrch. Znacna cast modelarskej komunity tuto farbu stale tvrdohlavo nazyva "modra metaliza". V polovici roku 1936 sa predpis zmenil a standartnou farbou sa stala nepriehladna tmava modro-siva c.3, hairanshoku 3. Jej pouzitie je dokazane na Nakajima typ 91, Ki-21, Ki-27, Ki-36/55, Ki-43, Ki-44, Ki-48, ciastocne Ki-49. Predpis platil do polovice roku 1943. To vcelku harmonizuje so zavedenim Ki-61 do vyzbroje cize je vcelku mozne, ze hlavne prva verzia Ki-61-I ko, mohla mat tuto farbu v kokpite! Vrak Ki-61, ktory zachranil Justin Tayland z Novej Guinei a momentalne sa restauruje, udajne preukazal male stopy sivo-modrej farby v kokpite.
Po juni 1943 sa IJAAF predpis zmenil znova a hairanshoku 3 mala nahradit zlto-zelena c.7, ohryoku 7 go shoku, ktora je podobna na US Olive Drab, niekde v intervale FS34088. Tu je vsak zaciatok nejasnosti. IJAAF mali v inventari este dalsiu "zlto-zelenu" farbu-zlto-olivovo zelenu c.29, ki midori iro 29.Vyzera, ze doslo k nespravnje interpretacii prikazu a zacala sa pouzivat tato farba (podobna "Nakajima interior green", vyrabana napr.Aeromaster ci Gunze), kedze "ohryoku 7 go shoku sa pravidelne zacala objavovat v interieroch IJAAF eroplanov az o rok neskor, v 1944! (napr. Ki-45, Ki-84, Ki-100). Mimochodom tato farba bola predpisana tiez na vrchnu kamuflaz vsetkych IJAAF typov.
Co mi z vyssie uvedeneho vyplyva?
1. je znacne pravdepodobne, ze v kokpite Ki-61-I-ko a mozno aj otsu, bola hairanshoku 3
2. pouzitie RLM79 Sandy Yellow z flasticky (bez ohladu na vyrobcu) u neskorsich verzii je diskutabilne pretoze jej odtien je znacne vzdialeny vyssie uvadzanemu standardu ki midori iro 29, obsahuje prilis vela cervenej je teda prilis hneda a malo zelena
3. pouzitie ohryoku 7 go shoku v interieri Ki-61-I-tei je uz mozne
4. existencia nejakej "specialnej zlto-zelenej interierovej farby", typickej a unikatnej pre Kawasaki je silne myticka hoci to pan Shigeru Nohara vo svojej monografii Ki-61 vydanej Model Art tvrdi.
Zdravi,
Marian
in The Big Apple