Nedavno som sa trochu "posekal" na Hyperscale k tejto teme. Dovod boli farebne fotky vrakov a ulomkov niektorych eroplanov z N.Guinei (originalny zdroj= http://www.j-aircraft.com). Z modelarskeho hladiska su taketo materialy velmi "zvodne", vsak su to farebne fotky! Robit vsak na ich zaklade zavery ako farba povodne vyzerala je vsak mimoriadne nebezpecne. Viac nebezpecne je uz len analyzovat farby z cierno-bielych fotografii. Preco to hovorim. Niektori vyzkumnici sa prilis sustreduju na farby ulomkov, ktore priraduju k dnes znamemu vzorkovniku IJNAF standardov a trvrdia, ze farba Zera bola "I3 Tsuchi-iro" ekvivalent FS16350.
Druhi vezmu ine ulomky, farebne fotky a nazor ich "sensei" v Japonsku a hovoria, nie, je to sivo-ZELENA a zodpoveda "M0/M1 Hairyokushoku" v IJNAF standarde (FS nemam po ruke). Ako dalsi dokaz uvadzaju farbu Tamiya XF-76.
V prvom pripade je odtien prilis tmavy a hnedy, v druhom prilis zeleny a znacne tmavy. Spravnejsi postup by bol vychadzat z dobovych instrukcii IJNAF a az potom porovnavat so zachovanymi ulomkami. A hoci vzorkovnik IJNAF existuje (Kariki 117, 2 exemplare v Japonsku) stale nemame dokumentaciu, ktoru vlastne farbu IJNAF na Zero vybralo a podla akych specifikacii.. Nepriame archivne dokazy a nedavne laboratorne testy vsak ukazuju, ze zatial najprijatelnejsi odtien je "olivovo-siva" niekde v intervale RLM02 (ale ktorej, ze?).
Tymto nechcem zabranit pouzivaniu XF-76 ci FS16350, "Ame-iro" (co to vlasne je?), Hemp alebo coho-kolvek ineho. Kazdy ma pravo experimentovat. Nie je vsak zle vediet (podla mojho nazoru) "odkial vietor fuka".
Na nedavnej regionalnej IPMS na Long Island boli na stole vedla seba dva F1M2 Pete, uplne rovnake modely (skora verzia) a s rovnakym kodovym oznacenim. Jeden bol v zhruba FS16350 (pouzil SAC Tan), druhy v svetlejsej "studenej" (len cierny+biely pigment) sivej!
Tak tu mate "vedecky pristup" v praxi!