Stránka 1 z 2

Pohled z druhé strany aneb

PříspěvekNapsal: 08 črc 2007, 18:06
od von Gratz
Řekl jsem si, že je to tady poněkud jednobarevné samý americký agresor, ale nějak tady chybí zástupce zbraní, které pomáhaly hrdinným severovietnamským soudruhům šířil demokracii a bránit zničení jejich demokratickosocialistickoHo-Chi-Minovského ráje. :D Proto jsem se po postavení F-5C Tiger II, který v rukách zločinných sluhů Wall Streetu nad územím Jižního Vietnamu rozséval smrt mezi severovietnamskými soudruhy a jejich soudruhy z Fronty Národního Osvobození Jižního Vietnamu v marné snaze o zastavení šíření Ho-Chi-Minovské demokracie, rozhodl postavit model skvělého stíhače severovietnamského letectva, který podle obtisků srazil k zemi nejednoho imperialistického orla. :grin:

Jak je známo, tak severovietnamská PVO používala kromě VDBTPL (velmi dlouhé bambusové tyče proti letadlům) i hromadné salvy protiletadlových raket SAM a značné množství hlavňových protiledlových zbraní, které které při použití měly jednu drobnou nevýhodu a to tu, že množství munice vržené proti nepřátelským letadlům bylo velice podobné množství munice, které dopadlo na hlavy severovietnamských obránců, po té, co nezasáhlo cíl. :lol: Tato okolnost ještě více zvyšovala jejich odhodlání v boji proti nepřáteským svazům. Ve světle těchto okolností se jeví nasazení stíhacích letadel jako progresívní čin, nemající za následek další ztráty civilního obyvatelstva. :D

Po této historickoagitační vsuvce :? pár řádků ke zvolenému modelu. Vybral jsem si prastarý MiG-17 PF od Kovozávodů Prostějov s obtisky od Techmodu, které mi leží ve skříni nějaký ten rok. Představuje podel popisu MiG-17PF Severovietnamského letectva, rok 1966. Kromě docela velkého množství MiG-17F byly Severním Vietnamem z řady Migů-17 používany v menším množství i MiG-17 (Fresco-A) a právě PF. Toto PF je zbarveno na horních a bočních plochách světle zelenou a na ní černozelenými skvrnami. Spodní plochy mají být světle modré. Pod kabinou má být 5 žlutých hvězdiček, co by sestřelů.

Model budu stavět v podstatě jako krabičku, žádné přerývání, KP se podařily nádherné nýty, tak se je budu snažit poškodit co nejméně. Jen doplnění kabiny, úprava hlavní a jiné drobnosti. Vlastní čištění dílů a jejich sestavení dohromady bude očistec sám o sobě. Asi budu muset také pořešit kabinu, ta ve stavebnici je na rýži se psem. :-D Postup stavby bude pomalý (času není zase tolik a stavím více modelů najednou), ale musím se pochlapit a vytrvat do konce.

PříspěvekNapsal: 08 črc 2007, 18:32
od Raptor
Tak na tohle ti držím palce.Je to řezničina ale letadlo nádherný.Akorát to zbarvení :roll: .Český znaky tomu sluší víc.

PříspěvekNapsal: 08 črc 2007, 18:59
od Rostislav Axmann
já jen čekal kdy s něčím takovým vylezeš... hodně štěstí já tuhle 17 nikdy nedokončil :?

PříspěvekNapsal: 08 črc 2007, 19:26
od von Gratz
Já mám za sebou už 2. První byla rychle slepená stříbrná 17 naší PVOS (Unicolky tehdy ještě) a druhá byla Egyptská 17 s tím netopýrem (tmeleno automobilovým tmelem Granit :) , a použity byly Humbrolky a Revellky). Hold nemusí být každý model Tamigawa, ne?

Pozitivní na tom je, že člověk není překvapen, že mu to nějak nesedí.

PříspěvekNapsal: 08 črc 2007, 19:36
od Raptor
Tak tak.Pro KP mám taky slabost (a jsme přece modeláři ne)

PříspěvekNapsal: 08 črc 2007, 19:45
od von Gratz
Přesně tak, o tom je ta správná modelařina. Model jako takový není až tak špatný, jen je zkrátka trošku fousatý. Už se na něj ve Vietnamské kamo nějakou dobu chystám a ne se odhodlat. Tak teď už to musí být, když jsem to vytroubil do světa.

Malinký pokrok

PříspěvekNapsal: 22 črc 2007, 10:56
od von Gratz
Stavbu (její pokračování*) jsem zahájil minulý týden zazálohováním obtisku palubní desky (Aerodetail B+B Vsetín) do elektronické podoby (MiGů-17 se časem v 72 snad najde více, minimálně 17 od Bílka ex Dragon - Fresco A ještě trůní v krabičce na skříni) a vylitím kabiny sádrou (stejně nebyla moc průhledná, tak proč by měla kazit vjem, že :wink: ). Drobná komplikace nastala v tom, že se sádře v plastiku nelíbilo, ale kapka sekunďáku Loctite jí přivedla k rozumu. Kabince stále něco chybělo, ale 2 kousky špejlí to vyřešily.

V tomto stavu jsem ji předal firmě "Urob si sám", která díky tomuto přípravku vytvořila další z jejích četných výrobků acetátových kabin (četnost v posledním desetiletém období je tak 1 x za 7 let :grin: ) značky "Home made". Firma při výrobě používá nedeficitních materiálů - zejména acetátových fólií "Co dům dal", např. od sekundových lepidel, nebo velice populárních fólií od kartáčků na zuby. Cena výroby je příznivá, nevýhodou je poněkud vyšší zmetkovost (3 vadné na jednu dobrou :? ). Po vytáhnutí nové kabinky jsem dospěl k názoru, že kopytu ještě něco chybí, tak jsem ho přetřel vodovou barvou Valejo na které jsou lépe vidět čáry pro identifikaci okrajů rámu kabiny, které jsem skalpelem vyryl na kabinku novou. V případě potřeby půjde barva alespoň snadno smýt na další kabinku.

Dalším krokem bude zbastlení vnitřku kabiny, atd., vlepení přepážky do trupu, aby se do prosporu kabiny nedostával bordel při broušení ocasní části před vložením výtokové trysky.

*Stavbu jsem fakticky zahájil před dávnými věky nějakým tím obrušováním a nabarvením pár věcí, časem jsem to přetřel jinou barvou (vnitřek trupu, pilotní vanu, podvozkové prostory), ale vše se událo před dost dlouhou dobou.

PříspěvekNapsal: 22 črc 2007, 12:15
od Robert Blaschke
Ja by som z toho kopyta odrezal ten výstupok navrchu a prilepil ho následne neskôr. Mal by som obavy, že sa to nedá vytiahnuť z fólie týmto spôsobom. (Ak by, tak skôr vakuovaním)

PříspěvekNapsal: 22 črc 2007, 12:38
od von Gratz
Nad tím jsem už také uvažoval, ale žiletková pilka způsobí dost velký úbytek materiálu a bojím se poškození zbytku kopyta (nevím, jak by zareagoval horký acetát na případný tmel). Vakuování je v domácích podmínkách nereálná věc.

PříspěvekNapsal: 22 črc 2007, 13:41
od Robert Blaschke
von Gratz píše: Vakuování je v domácích podmínkách nereálná věc.


Ani nie. Ale je náročnejšia na vybavenie, to je fakt.

http://www.modelforum.cz/viewtopic.php?p=59710#59710

PříspěvekNapsal: 22 črc 2007, 14:17
od Hammer
Ty Tvoje komentáře jsou prostě skvělé, docela jsem se tu zachechtal.
Jinak držím palce s tím MiG-17.

PříspěvekNapsal: 22 črc 2007, 17:38
od von Gratz
Díky, nad takovým modelem se člověk buď zasměje nebo zapláče. A s očima plnými slz se blbě staví, to člověk moc nevidí. Na slzy bohatě stačí výpary ze sekunďáku. :D Myslím si, že se to podaří postavit, jen je tomu třeba věnovat patřičný čas, tedy krev, slzy a pot.

Ten článeček o podtlakovém je zajímavý, ale spíše by se to hodilo při větší četnosti výroby kabinek.

Re: Pohled z druhé strany aneb

PříspěvekNapsal: 13 led 2008, 18:09
od von Gratz
Po delším čase jsem se vrátil ze suché Afriky (viz. tématická stavba Válka v Africe, kam jsem šoupnul jeden italský takytank) do vlhkého tropického klimatu VLR (Vietnamská lidová republika). Za tu dobu jsem na tomto MiGu stačil akorát vyříznout přední mělkou podvozkovou šachtu, nahradil jsem ji hlubší, ale na ní mě ještě čeká fajn tmelení. Vytáhnul jsem ještě jednu kabinku, stará měla nerovnost, která nebyla vidět na fotkách a všimhul jsem si jí až po čase... Také jsem sehnal pár informací ohledně MiGů-17 PF ve Vietnamu, ale o tom až dále.

Kromě těchto věcí jsem se pokusil poněkud vylepšit původní sedačku pilota. Původní posloužila jako základ, který jsem trochu přestavěl. Proti skutečnému originálu je trochu zjednodušená, ale kabinu chci nechat zavřenou, ne vše z toho bude vidět a jsem limitován rozměry pilotní vany.

Nejdříve pár obrázků originálu.

Re: Pohled z druhé strany aneb

PříspěvekNapsal: 13 led 2008, 18:22
od von Gratz
A tady jsou fotečky mého pokusu. Kromě originálního sedadla z modelu jsem použil destičku z výstražné tabulky, kousek drátku, kousíček rámečku z leptů od MiG-21 PF, tmel, sekunďák. Barveno to je akryly Valejo a Life Color a celé jsem to přetřel Sidoluxem pro lesk kožených a kovových částí (a také, aby to bylo více odolné otěru). Sedadlo už je přilepeno v podvozkové vaně a teď tam lepím boční pulty, knypl, pedály (origoš Kovozávody :D, stejně bude prd vidět ) atd. Knypl měl trochu jiný tvar, než ve stavebnici, tak to možná také upravím, ale s pedály si hrát moc nechci. Chci doplnit ještě akorát plynovou páku a na konec zaměřovač, čímž bude kabina v cajku a budu se moci mordovat se zbytkem éroplánu. :?

Záhadná kamo

PříspěvekNapsal: 13 led 2008, 22:19
od von Gratz
Hledal jsem po netu informace ohledně Vietnamských MiGů-17 PF, ale nic moc jsem nenašel. V případě obrázků se nejčastěji zobrazuje krabička od KoPro. Pak jsem sehnal MiG-17 and MiG-19 Units of the Vietnam war od Istvána Toperczera (Osprey), což je asi neucelenější publikace na toto téma. Existuje její ruská kopie - stejný text a fotografie, jen méně mapek a samozřejmě v azbuce.

Toperczer uvádí, že PF měl Vietnam 10, všechny ze SSSR, trupová čísla 4720 - 4729, tedy žádná 71. Trupové číslo z obtisků je o to podivnější, že veškeré stíhací letouny VDR měly čtyřmístný kód. Občas se uvádí, že některé stroje létaly bez označení, protože nebyl čas toto doplnit, případně měly upravené čínské znaky. V publikaci jsou 3 fotky, na všech jsou letouny s čísly z tohoto rozsahu a všechny jsou v barvě kovu, tedy žádná kamo. Vycházím z toho, že pokud byl čas kovovou stíhačku kalmuflovat, měli také čas jí přidělit správné trupové číselné označení. Na netu lze narazit na nějaké muzeální stroje, které mají dvoumístné číslo na trupu, kamufláž a znaky severního Vietnamu. Takže se domnívám, že soudruzi z Polska si poněkud usnadnili práci a reálnost uvedené kamo je hodna mistra Ezopa.

Abych si tedy kamo necucal z prstu budu muset udělat model v barvě kovu. Vzhledem k množství škrábanců (hlavně na křídle) to bude docela fuška. Obroušení původní paneláže, přerytí a použití nýtovacího zázraku páně Douska jsem vzhledem k aerodynymickým plůtkům na křídle zavrhnul, kolečko by se nedostalo až k nim. Takže zkusím co půjde opatrně obrousit a přetmelit. Začátek byl veselý - jedna spodní část křídla byla na náběžné hraně o cca 1 mm užší a po sestavení na sucho je jasné, že nezi křídlem a trupem bude pěkná mezera. Na laserovce jsem vytisknul nová trupová čísla stroje 4721 a uvidím, co se dá dělat.

Přikládám jednu ne příliž kvalitní fotku severovietnamského MiGu-17 PF.