Čo by ste povedali na jednu špeciálku? Rozmýšľali sme, že by sme v rámci súťažnej výstavy O myjavský erb 2017 pripravili a vyhlásili aj "Cenu Franka C. Soltesza". Tu by mohli záujemcovia prihlasovať modely stíhačky P-51 Mustang bez rozdielu mierky. A o čo vlastne ide? Tu je historický kontext:
V lete 1944 začalo spojenecké letectvo s bombardovaním zbrojárskeho podniku Flug Motorenwerke – Fow v Dubnici nad Váhom. Dňa 7. júla 1944 v ranných hodinách vzlietlo z talianskych základní San Giovanni a Bari 551 bombardérov a zo základne Lesina 352 stíhačiek, ktoré mali zabezpečiť krytie „lietajúcich pevností“ pri plnení ich misie. Nemecká Luftwaffe na to zareagovala aktivitou stíhacích útvarov 8. Jagddivision vo Viedni. Vzdušné súboje sa začali okolo 10.00 h. V jednom z nich sa stretli americká stíhačka P-51 Mustang poručíka Franka C. Soltesza a nemecký stroj Bf 109 G riadený Karlom H. Bamberkom. Nemecký pilot vmanévroval za súpera a rozstrieľal mu výškové i smerové kormidlo. Solteszovi sa podarilo z neovládateľnej stíhačky padákom vyskočiť, stroj dopadol asi 500 metrov od neho, a to v lokalite U Belanských v myjavskej miestnej časti Turá Lúka. Nakoniec sa však pri Myjave, pravdepodobne v lokalite Kamenného kopca, v plameňoch zrútil aj Bamberkov Messerschmitt, ktorý zasiahla guľometná dávka poručíka Jacka H. Bonda. Nemecký pilot pri páde zahynul. Poručíka Soltesza sa ujali obyvatelia kopaníc a aké bolo ich prekvapenie, keď sa s americkým pilotom dohovorili po slovensky. Soltesz bol totiž synom slovenských emigrantov z Turca. Člen myjavského odboja František Lipka Soltesza odviedol do vojenskej nemocnice v Bratislave, po vypuknutí Slovenského národného povstania sa pilot dostal do Banskej Bystrice a odtiaľ v septembri 1944 späť na leteckú základňu Bari v Taliansku.
Aký je váš názor?