aero13 píše:...Nad typom výsostných znakov USAAF som dlho dumal, no nevedel som to dobre zhodnotiť. Chýbajúce obdĺžniky sa dajú doplniť ľahko.
Na foto rozdiel medzi znakmi strojov - v.č. 220397 a 219483 je jasný, hoci - je vylúčené, že bolo mohlo byť realizované až dodatočné doplnenie obďĺžnikov a lemov ? Teda u Filatova by sa podľa všetkého mohlo jednať o znak s obdĺžnikmi.
dodatočne som našiel toto:
Na tej foto od 30. GIAP je skutočne vidno krásne línie lemu červenej hviezdy akoby fabricky vyrobenej. Tento detail mi unikol. Len nevieme, či to bola Q-5 alebo nebodaj neskoršia verzia?
Podľa všetkého nie všetky pojednania (čo som našiel na webe) o znakoch Airacobier dodávaných do ZSSR sú úplne správne/úplné, aj keď sa tak zdajú. Nestretol som sa totiž zatiaľ s tým názorom, že P-39 mali priamo v Amerike akýmkoľvek spôsobom maľované ruské VO - len o premaľovávaní v Rusku v závislosti od podmienok. Takže kruhy ruskej farby pravdepodobne bude potrebné odstrániť, alebo snáď pridať obdĺžniky? Som z toho jeleň.
*Tuto je napr. P-39Q-15-BE a známky premaľovania sú zreteľné.
len mi to akosi nesedí s týmto
no a zaujímavý záber verzie Q-10 z publikácie Mushroom, kde to vyzerá na zamaľovanie v poľných podmienkach
Vachlamov pise, ze Kobry z 30GIAP mali povodne modre kruhy na kridlach pravdepodobne zostali, ale na trupe boli zamalovane a nove cervene hviezdy nanovo namalovane pocas prerabky/zosilnenia zadnej casti trupu, robenej v SU. Obrazky, ako take zamalovanie vyzeralo, su par stranok dozadu - na obrazkoch Kobier z 30GIAP nic take nevidno.
Obrazok P-39Q-5, S/N: 42-20136 (starsej o nejakych 300 kusov) s modrym/bielym kruhom pod trupovou hviezdou nahrubo zamalovanym zjavne v SZ:
Tu hviezdy v bielych kruhoch na hornych plochach kridiel chybaju:
tu vidno kruhy po zamalovani este v USA
Tu naopak hviezdy s bielocervenym lemom (bez bielych kruhov) na hornych plochach vidno:
je to polsnimok, na videu to vidno lepsie.
A tu su priklady ruskej zelenej (letecke AMT-4, A-24m aj pozemna 4BO zelena mali rovnaky zeleny pigment, lisili na nosnou latkou a tak po case mohli vyzerat trochu rozdielne, v kazdom pripade to boli pomerne svetle zelene farby):
Ahoj Aero13, ta tabulka je moja robota asi spred roka. Tesi ma, ze moze byt niekomu uzitocna
A aby to nebolo take jednoduche, tu je obrazok Kobry odlietajucej z Aliasky do Ruska - cervene hviezdy bez bielych a zrejme aj modrych kruhov su uz namalovane:
.
Caute, aj na fore airforce.ru maju nazor, ze ide bud o hrubu retus alebo obrazok, ale nie o autenticku fotku.
Aero, prave prechadzas katarziou bezneho stavitela VVS lietadiel, kde plati "malo by", "zvycajne", "podla vsetkeho" atd. Este si skus postavit lietadlo lubovolneho, aj chronicky znameho esa na Jaku alebo Lavocke a zistis, ze aj napriek predpisom su v kazdom jednom pripade nejednoznacnosti napr. v tvare a odtieni kamuflaznych poli a/alebo farbe podvozku a/alebo vysostnych znakoch a/alebo osobnych "okrasach" atd. Skratka na kazde A najdes protikladne B. No ale potom to bude uz iba lepsie
V zasade su moznosti:
1.) hviezdy na trupe a na oboch stranach kridiel hore priamo na OD a dole priamo na NG, bez modrych kruhov. A bez "ruskeho" premalovania zadnej casti trupu kvoli zosilneniu,
2.) hviezdy na kridlach s tmavomodrym (US) kruhom hore a hrbolatym, stetkou malovanym bledomodrym (ruskym AMT-7) kruhom dole, zadna cast trupu stetkou hrubo premalovana nejakou ruskou zelenou (AMT-4/A-24m/4BO) a na tom cervena hviezda bez kruhu. Aj ked taketo premalovanie na dvoch inych Kobrach z 30GIAP nie je viditelne.
3.) cokolvek medzi tym.