Stránka 5 z 6
Re: Jak-7
Napsal:
25 dub 2020, 13:47
od 66misos
Este info k tej zmeske lietadiel v 12 giap PVO Moskvy:
5.4.1942 MiG-3, I-153
1.9.1942 MiG-3, I-153, 3. letka dostala Jak-7B (letka "Novosibirsky Komsomol")
1.1.1943 MiG-3, Jak-7B, 1. letka dostala Jak-1
9.6.1943 MiG-3, Jak-7B, 1. letka dostala Jak-1
co a kedy nasledovalo dalej, to som uz nenasiel.
Re: Jak-7
Napsal:
25 dub 2020, 18:41
od Spektor
Jak-7A "Novosibirsky Komsomol" nemal číslo na smerovke.
Re: Jak-7
Napsal:
20 čer 2020, 16:19
od Sharky
976 истребительный авиационный Инстербургский орденов Суворова и Кутузова полк
976 IAP "Insterburgský", vyznamenaný rádmi Suvorova a Kutuzova
Typy lietadiel v stave pluku:
I-16 (30.10.1942 – 09.11.1942)
Jak-7B (od 05.08.1943)
- Jaky-7B série 40 s б.н. 925, 930, 935.
Jak-9 (od novembra/listopadu 1943)
Jak-3 od jari 1945 (v neveľkom množstve, zopár kusov).
Velitelia pluku:
03.08.1942 – 27.08.1942 kpt. Vasilij Semjonovič Gugašin (zahynul)
09.09.1942 – 05.03.1944 mjr. Samuil Ivanovič Tereščenko
05.03.1944 – (deň a mesiac neznámy) 1951 mjr. až plk. Vladimír Semjonovič Kulev
Zdroj:
http://ava.org.ru/iap/976.htm
Re: Jak-7
Napsal:
19 črc 2020, 00:41
od Spektor
Re: Jak-7
Napsal:
21 črc 2020, 10:07
od Sharky
Zaujímavý Jak-7B (skorej/ranní výrobnej série, hrbaté Jak-7B sa vyrábali po 30 sériu), výfuky nemajú horné a dolné plechové lemy (poznávací znak neskorých/pozdních výrobných sérií), 2 x veľkorážny guľomet UBS a presklenie na zadnom odklápacom kryte kabíny (obvykle tu bol preglejkový nepriehľadný kryt).
V azbuke na uvedenom linku vyššie je popis, že toto lietadlo do opravy v 1 ARB slúžilo v 29 GIAP.
Re: Jak-7
Napsal:
01 pro 2020, 19:46
od standaslechta
Trochu zapulsuju
Re: Jak-7
Napsal:
05 led 2022, 12:47
od dušan
+++
Re: Jak-7
Napsal:
10 led 2022, 16:21
od Sharky
Snímka vyššie od Dušana
Nadporučík gvardii Krjukov pri vysielačke v Jak-7, 12. GIAP, leto 1942.
Re: Jak-7
Napsal:
04 led 2023, 22:35
od Sharky
Jak-7B (40 séria - výfuky s plechovým lemom hore a dole) niekde v Maďarsku v 1945 roku ako korisť Luftwaffe.
Nič bližšie k tomu nebolo.
- Jak-7B 40 séria +
Fotka z pravej strany potvrdzuje typickú výzbroj Jak-7B (2 guľomety UBS 12,7 x 108 mm). Jak-7B sa vyrábal v dvoch závodoch, z toho jeden produkciu ukončil až v roku 1944.
Lem hviezdy výsotného znaku na trupu je trochu svetlejší, než bortové číslo. Pravdepodobne ide o žltú farbu, vrchol SOP vyzerá byť v tej istej farbe.
Re: Jak-7
Napsal:
05 led 2023, 05:56
od Archivář
Zajímavé. Hans Werner Lerchche, zkušební pilot Luftwaffe, který testoval kořistní stroje, ve své knize "Na cizích křídlech" píše : "6.ledna 1945 začala v okolí Lomzsche (pozn.: Lomza ve východním Prusku) ruská ofenziva ve směru na Východní Prusko. O několik dní později přistál na letišti v Gross-Schimanennepoškozený první ruský stíhací letoun Jak 3.
12.ledna 1945 ho Lerchen přelétl do Německa k testům. Nemohl to být tento letoun? Lerchen sice mluví o Jaku-3, toto je Jak-7, ale Luftwaffe si hlavu s jednotlivými typy Jaků nedělala.
Re: Jak-7
Napsal:
05 led 2023, 08:02
od zmeT3KK
je to jak-1b od 148.iap, na ktorom pristal v Anape dezerter pilot Škomplektov
Re: Jak-7
Napsal:
05 led 2023, 10:22
od Sharky
A tak mimochodom to patrí do susedného chlievika.
Jak-3 si Nemci určite nepomýlili, bol to veľmi nebezpečný stroj pre stíhačov Luftwaffe a teda veľmi cenná korisť.
V Luftwaffe mimochodom platil zákaz začínať súboje s Jak-3 v nízkych letových hladinách, kde bol najlepší a smrteľne nebezpečný.
K tomu koristnému Jaku-1b v Anape, niečo z toho si pamätal aj príslušník 13 letky SVZ v zostave JG 52, rotník Ján Režňák. Jeho spomienky vyšli na pokračovanie v 6 číslach novín Koridor v druhej polovici roka 1992. Mám všetkých 6 dielov.
Re: Jak-7
Napsal:
05 led 2023, 10:59
od zmeT3KK
Sharky píše:A tak mimochodom to patrí do susedného chlievika.
Jak-3 si Nemci určite nepomýlili, bol to veľmi nebezpečný stroj pre stíhačov Luftwaffe a teda veľmi cenná korisť.
V Luftwaffe mimochodom platil zákaz začínať súboje s Jak-3 v nízkych letových hladinách, kde bol najlepší a smrteľne nebezpečný.
K tomu koristnému Jaku-1b v Anape, niečo z toho si pamätal aj príslušník 13 letky SVZ v zostave JG 52, rotník Ján Režňák. Jeho spomienky vyšli na pokračovanie v 6 číslach novín Koridor v druhej polovici roka 1992. Mám všetkých 6 dielov.
ano je to sice v inom chlieviku, ale vysvetluje to povodnu otazku od archivara
a co sa tyka tych Reznakovych spomienok, pozriem doma, ale mam to v kniznej podobe ak ma pamat neklame
Re: Jak-7
Napsal:
05 led 2023, 18:11
od Archivář
Vážení kolegové, velmi se omlouvám, asi by otázka kořistních Jaků patřila do kolonky "kořistní letouny", ale zde přeci jen trochu souvisí s tématem tohoto vlákna. Nejsem odborníkem na sovětské stíhače a tak bych měl dva dotazy:
- Během bojů o Kubáňské stepi na jaře 1943 padly do německých rukou tři stíhačky Jak-1b. Jeden byl asi letoun ,bílá 39" od od 291 IAP (viz přiložené foto, popisky je nesmyslná s označením Jak-7), druhý byl Jak-1b "bílá 2" od 148. IAP pilotovaný Leonidem Smirnovem co přistál v Anapě (viz
http://armahobbynews.pl/en/blog/2019/09 ... emy-hands/), ale který byl ten zmíněný třetí ? (nemohl to být ten vyfocený "bílá 25", později asi vystavený na výstavě kořistních letounů v Rechlinu)
- námá někdo foto Jaka-3 zkoušeného v Rechlinu Hansem W. Lerchchem v roce 1945 ? Nikdy jsem žádnou neviděl.
Re: Jak-7
Napsal:
05 led 2023, 18:57
od standaslechta
Archivář píše:Zajímavé. Hans Werner Lerchche, zkušební pilot Luftwaffe, který testoval kořistní stroje, ve své knize "Na cizích křídlech" píše : "6.ledna 1945 začala v okolí Lomzsche (pozn.: Lomza ve východním Prusku) ruská ofenziva ve směru na Východní Prusko. O několik dní později přistál na letišti v Gross-Schimanennepoškozený první ruský stíhací letoun Jak 3.
12.ledna 1945 ho Lerchen přelétl do Německa k testům. Nemohl to být tento letoun? Lerchen sice mluví o Jaku-3, toto je Jak-7, ale Luftwaffe si hlavu s jednotlivými typy Jaků nedělala.
Tady ho máš, myslím že je dokonce v chlívku Jak-3.
https://trizna.ru/forum/topic/43631-%D0 ... F%D0%BA-3/