Stránka 1 z 1

Bounty - člun

PříspěvekNapsal: 17 říj 2021, 18:06
od Slavomír
Zdravím kolegy modeláře,
jako startovní model jsem si vybral člun z Bounty od Occre. Narazil jsem na systém na zádi člunu, u kterého jsem nedokázal dešifrovat, k čemu vlastně sloužil a jak má být správně uchycen. Na fotce jsou to "rohy s kladkami". Mají být přilepeny k vzpěrám , které vedou k lavičce, nebo mají být vloženy na volno? Na netu jsem nic nenalezl, tak to zkouším u zkušených modelářů.
Jinak plánky jsou poněkud zmatečné. V plánech jsou oba stěžně pár cm od vrcholu provrtané a s protaženými lany, u kterých nedokážu určit, kam vedou. Na fotografiích v návodu žádné otvory a ani lana nejsou.
Vzhledem k tomu, že jsem původním povoláním strojař, tak mě šokovaly i vůle mezi jednotlivými díly, které jsem musel vymezovat, a plno dalších nedůležitých odlišností mezi návodem a realitou.
Díky za odpověď.

Sláva

Re: Bounty - člun

PříspěvekNapsal: 24 říj 2021, 12:40
od Ondras71
Zdravím Tě na modelfóru. Zde je stránka ke stažení modelářských knih, je tam i monografie Bounty, ale tam je člun jen malý bez detailů. A nemá tu konstrukci na zádi, kterou jsem neviděl ani na žádných modelech anglických lodí. Jsou zde i knihy o takeláži lodí, tam by mohly informace být. Držím palce ke stavbě. ;-I

http://parus-modelism.ru/books-drawings.shtml

Re: Bounty - člun

PříspěvekNapsal: 25 říj 2021, 16:47
od Slavomír
Díky za reakci. Na tyhle stránky jsem také zavítal, jenom jsem se tam nějak neorientoval. Zkusím to znovu. Kamarád letitý modelář si myslí , že by to mohlo být na vlečení rybářských sítí. Těžko říci.

Re: Bounty - člun

PříspěvekNapsal: 04 lis 2021, 17:28
od Kpt.KL
Slavomír píše:Zdravím kolegy modeláře,
jako startovní model jsem si vybral člun z Bounty od Occre. Narazil jsem na systém na zádi člunu, u kterého jsem nedokázal dešifrovat, k čemu vlastně sloužil a jak má být správně uchycen. Na fotce jsou to "rohy s kladkami". Mají být přilepeny k vzpěrám , které vedou k lavičce, nebo mají být vloženy na volno? Na netu jsem nic nenalezl, tak to zkouším u zkušených modelářů.
Jinak plánky jsou poněkud zmatečné. V plánech jsou oba stěžně pár cm od vrcholu provrtané a s protaženými lany, u kterých nedokážu určit, kam vedou. Na fotografiích v návodu žádné otvory a ani lana nejsou.
Vzhledem k tomu, že jsem původním povoláním strojař, tak mě šokovaly i vůle mezi jednotlivými díly, které jsem musel vymezovat, a plno dalších nedůležitých odlišností mezi návodem a realitou.
Díky za odpověď.

Sláva


Zdravím,
jedná se o záďový člunový výložník (davit) pro manipulaci s kotevním lanem, zcela běžnou standardní výstroj anglických člunů. Byl to jeden kus silnějšího zahnutého trámu - nikoli dva, jak zcela chybně představuje stavebnice člunu Bounty od Occre. Nutno dodat, že nerealistické provedení ve stavebnici vzniklo nepochopením nepřesného a nedostačujícího plánku výložníku v monografii o Bounty:
John McKay: The Armed Transport BOUNTY. Anatomy of the Ship, Conway Maritime Press 1989, revised edition 2001.

Plánek člunu Bounty s nepřesně nakresleným výložníkem (davit) je v monografii lodi na str. 119, obr. J1/3 (angl. 23-foot launch, tj. 23-stop = 7 m dlouhý velký člun, v češtině též nazývaný barkasa).

Výložník byl přenosný, nasadil se k vytažení nebo přizvednutí kotvy, jinak byl uložený v člunu. Na vnitřním dolním konci (patě) bylo buďto vybrání pro železný opěrný kolík/čep na dně člunu, nebo byla pata výložníku usazena v dřevěném bloku (sedle) na dně člunu; na horním vnějším konci byla rolna/kladnice, přes kterou se tahalo lano. Výložník byl v ose člunu - při manipulaci s výložníkem se sundala kormidelní páka. Anglické čluny měly k navíjení vyprošťovacího lana uprostřed trupu dřevěné horizontální vratidlo (windlass), otáčené pomocí pák.

Použití výložníku je popsáno v dobových příručkách o námořnickém řemesle (seamanship), např. David Steel z r. 1794. Je rovněž zobrazeno na dobových kresbách, např.:

Obrázek z r. 1807 - osádka člunu vytahuje malou přitahovací kotvu (anglický titul obrázku: Getting up a Kedge Anchor)
Obrázek

Obrázek z r. 1775 od námořního poručíka královského námořnictva Gabriela Braye z fregaty Pallas (sbírka obrázků z plavby fregaty Pallas je v albu zvaném "Bray Album") - zobrazuje vytahování kotvy na španělském člunu, kde místo vratidla používají kladkostroj:
bray-1775-weighing-anchor-teneriffe.jpg



V archívu britské admirality mají několik dobových plánů i modelů člunů se záďovým výložníkem, dokonce přímo pro Bounty:
bounty-člun-plan-ed.jpg



Model člunu Bounty v Námořním muzeu v Greenwich - výložník je uložen ve člunu, vzadu na pravoboku:
Obrázek
https://www.rmg.co.uk/collections/objects/rmgc-object-68956

Další model člunu Bounty z Námořního muzea v Greenwich - výložník je během plavby odklopen dopředu, připraven k použití:
Obrázek
https://www.rmg.co.uk/collections/objects/rmgc-object-68947


Pro modeláře je inspirativní plánek anglického člunu z monografie o fregatě DIANA z r. 1794 - zde je pata výložníku zasunuta do zádlabu v dřevěném bloku na dně člunu:
24-STOPÝ KUTR.png




Dobové zdroje:
David Steel: The Elements and Practice of Rigging And Seamanship. London 1794 (str.308)
https://www.hnsa.org/manuals-documents/age-of-sail/the-elements-and-practice-of-rigging-and-seamanship/illustration-of-all-the-courses-which-a-ship-can-sail-with-a-given-wind/

Gabriel Bray: 'A Launch of Spaniards weighing an Anchor at Teneriff, Jany 75' (Bray Album).
https://www.rmg.co.uk/collections/objects/rmgc-object-200841


Anglické publikace:
Brian Lavery: The Arming and Fitting of English Ships of War 1600-1815 (str.228)
David White: The Frigate DIANA. Anatomy of the Ship, Conway Maritime Press 2004 (str.118, obr. I2/2)
W. E. May: The Boats of Men-of-War. National Maritime Museum and Chatham Publishing, 1999.

davit-vyloz-lav.png



Další odkazy:
Model anglického velkého člunu (longboat) z 18. stol.
https://modelshipworld.com/topic/11736-windlass-on-18th-century-longboat/

Model anglického velkého člunu (longboat) 1760 podle modelu ve sbírce Námořního muzea v Greenwich - dobře je vidět tvar vratidla uprostřed člunu:
Obrázek
https://modelshipworld.com/topic/629-18th-century-english-longboat-by-chuck-finished-c1760/

Re: Bounty - člun

PříspěvekNapsal: 10 lis 2021, 23:53
od ELKAN
Zrovna také řeším čluny na Pandoře, je jich pět, a jen dva jsou stejné. Informace od Kpt.KL mi moc pomohly, děkuji.
Zajímalo by mě ještě barevné provedení, jestli byl každý člun jinak nabarven, atd. Jestli byl spodek bílý, jestli měl nějaký význam barevný lem, a jestli byl vnitřek člunu červený, jak je to vidět na některých obrázcích?

Re: Bounty - člun

PříspěvekNapsal: 11 lis 2021, 16:20
od Kpt.KL
Doplňující informace k výložníku na člunu Bounty

Podélné vzpěry výložníku byly odnímatelné. Zadní horní konec byl zasazen do otvoru (zádlabu) v záďovém zrcadle, přední dolní konec byl připevněn k lavici pomocí železného kolíku a závlačkou. K odstranění vzpěr stačilo vyklepnout plochou klínovitou závlačku pod lavicí a vytáhnout kolík.

Odnímatelný výložník byl uložen ve člunu, instaloval se jen pro manipulaci s kotvami. Za plavby člunu kapitána Blighe a jeho věrné posádky po vzpouře byl výložník i vzpěry k ničemu a v přetíženém člunu byly hozeny přes palubu.


Záďové manipulační výložníky člunů britských válečných lodí - pro zajímavost další dobové plány z archívu admirality (nyní v námořním muzeu v Greenwich, Londýn - National Maritime Museum Greenwich):

Velký člun o délce 29 stop (8,84 m), Námořní správa, 22. března 1779 (Launch 29 feet, Navy Office 22 March 1779). Tento člun je zajímavý také tím, že jej postavil stejný loďař, jako později člun pro Bounty - John Burr z Rotherhithe.
boat-1779-ed_.jpg


Velký člun o délce 33 stop (10,06 m), se zakresleným výložníkem na zádi a vratidlem uprostřed trupu. Čluny lodí 18. stol. a starší jsou laicky nesprávně označovány jako záchranné - jejich hlavní účel byl ale pracovní, (workboats), k převozu lidí a zásob. Jedním z nejdůležitějších požadavků na čluny byla schopnost převozu sudů s pitnou vodou - ozměry člunů a vzdálenosti mezi lavicemi byly přizpůsobeny standardním velikostem sudů na vodu. Na plánu z r. 1804 z archívu britské admirality je schválený velký člun určený pro řadové lodě II. kategorie (Second Rates), který byl schopen převážet 14 největších sudů na pitnou vodu, tzv. leaguers - o objemu 150 galonů = 682 litrů.
boat-1804-ed_.jpg


Plán joly (yawl) o délce 21 stop (6,40 m) pro loď 6. kategorie (Yawl Longboat for 6th Rate), z konce 18. stol., archív britské admirality. Záďový výložník má jinak řešené vzpěry - na plánu vlevo dole. Pata výložníku je zasunuta do zádlabu na příčném trámu na dně člunu:
Obrázek
https://www.rmg.co.uk/collections/objects/rmgc-object-86936


P.S.: Před několika lety jsem vedl obsáhlou korespondenci na téma Bounty, včetně detailů pro člun - prohledám svůj archív a vytřídím další vhodné informace pro stavbu modelu člunu Bounty, včetně takeláže a barevného provedení.

Re: Bounty - člun

PříspěvekNapsal: 11 lis 2021, 21:02
od Slavomír
Kapitáne, díky, vítám každou informaci. Proto jsem jako první zvolil tenhle jednodušší člun a rád se na něm naučím co půjde. Na YouTube mám pár borců, které sleduji. Hlavně tedy Olhu Batchvarov, ta baba má zlaté ruce. Fakt precizní, pustí se i do osvětlení,klobouk dolů.
O víkendu chci vyrobit mašinku na pletení provazů a potom na omotávání.

Re: Bounty - člun

PříspěvekNapsal: 11 lis 2021, 22:44
od Kpt.KL
clun-repl-2017.jpg

V námořním muzeu Cornwallu ve Falmouthu (National Maritime Museum Cornwall) postavili v místní loděnici v r. 2017 podle originálního dobového plánu repliku velkého člunu Bounty. Další informace ke stavbě repliky byly čerpány z archívu admirality - dobové plány dalších člunů, oficiální dokumenty, dobové admiralitní modely, dobové publikace, a dobové kresby a obrazy ze sbírek Námořního muzea v Greenwich. Byly rovněž použity zkušenosti z rekonstrukce člunů pro HMS Victory.

Dobový plán velkého člunu (launch) Bounty z archívu britské admirality, podle kterého byla replika člunu postavena:
https://www.facebook.com/NMMCWorkshop/photos/pcb.570846033094639/570845583094684

Kopie plánu člunu byla publikována v r. 1792 v knize velitele Bounty poručíka W. Blighe, popisující plavbu lodi na Tahiti, vzpouru a plavbu člunu na Timor (A Voyage to the South Sea).
Kniha online:
https://www.gutenberg.org/cache/epub/15411/pg15411-images.html


Replika člunu byla postavena pro výstavu o kapitánu Blighovi, vzpouře na Bounty a plavbě člunu s loajální posádkou na Timor. Výstava proběhla v námořním muzeu Cornwall ve Falmouthu s názvem Kpt. Bligh - mýtus, člověk a vzpoura (Capt. Bligh - Myth, Man & Mutiny).:
https://nmmc.co.uk/captain-bligh-myth-man-mutiny/


Fotografie repliky člunu poskytují řadu detailů pro stavbu modelu:
https://nmmc.co.uk/wp-content/uploads/2017/01/ListentoBlighsownwords.jpg

Stavba člunu v loděnici muzea ve Falmouthu
https://nmmc.co.uk/2017/01/follow-the-bounty-launch-build/

Video o stavbě repliky člunu z Bounty


skládnání kýlu a zadního vazu (3 fotky)
https://www.facebook.com/NMMCWorkshop/photos/pcb.602184043294171/602179926627916/

dubové dřevo na žebra a podlahu člunu (4 fotky)
https://www.facebook.com/NMMCWorkshop/photos/pcb.584060281773214/584056081773634

šablony z překližky pro žebra (7 fotek)
https://www.facebook.com/NMMCWorkshop/photos/pcb.584074685105107/584074238438485

tvar dnových žeber se přenáší pomocí šablon na dubové dřevo a další foto dnových žeber usazených na kýlu (4 fotky)
https://www.facebook.com/NMMCWorkshop/photos/pcb.616573395188569/616561981856377/

zhotovení bočních žeber
https://www.facebook.com/NMMCWorkshop/photos/pcb.623790911133484/623788721133703/

kostra člunu
https://www.facebook.com/NMMCWorkshop/photos/pcb.627864447392797/627858140726761/

desky na obšívku a plaňkování obšívky
https://www.facebook.com/NMMCWorkshop/photos/pcb.636023206576921/636017009910874

https://www.facebook.com/NMMCWorkshop/photos/pcb.640115306167711/640112442834664

5 fotografií
https://www.facebook.com/NMMCWorkshop/photos/pcb.647239512121957/647229645456277

video upevňování planěk obšívky nýtováním
https://fb.watch/99_1L3bhX0/

video nasazování obruby člunu (rubbing band); k lepšímu vytvarování se použilo napaření fošny
https://fb.watch/99_lmeATOl/

instalace lavic a rohových výztuh (rožníků a rožnic) (5 fotek)
https://www.facebook.com/NMMCWorkshop/photos/pcb.669364136576161/669361879909720

železné kování závěsů kormidla a objímky uchycení stěžně k lavici
https://www.facebook.com/NMMCWorkshop/photos/pcb.669364136576161/669361836576391

železná objímka (petlice) k uchycení stěžně, upevněná na lavici
https://www.facebook.com/NMMCWorkshop/photos/pcb.684228465089728/684225641756677

železné závěsy na kormidle
https://www.facebook.com/NMMCWorkshop/photos/pcb.684228465089728/684228381756403

rozklepané nýty na podložkách - detail
https://www.facebook.com/NMMCWorkshop/photos/pcb.647239512121957/647229718789603

plachty, stěžně, ráhna (7 fotek)
https://www.facebook.com/NMMCWorkshop/photos/pcb.671756929670215/671747159671192

člun před dokončením
https://www.facebook.com/NMMCWorkshop/photos/p.684248248421083/684248248421083/?type=3


dokončený člun v muzejní expozici o vzpouře na Bounty (5 fotek)
https://www.facebook.com/NMMCWorkshop/photos/pcb.685783938267514/685780938267814
https://www.facebook.com/NMMCWorkshop/photos/pcb.685783938267514/685781014934473
https://www.facebook.com/NMMCWorkshop/photos/pcb.685783938267514/685780948267813
https://www.facebook.com/NMMCWorkshop/photos/pcb.685783938267514/685780951601146

https://nmmc.co.uk/wp-content/uploads/2017/01/ListentoBlighsownwords.jpg



Po skončení výstavy o vzpouře na Bounty je replika člunu používána k plavbám v zálivu přístavu Falmouth, jak s vesly, tak pod plachtami:
Obrázek
https://nmmc.co.uk/wp-content/uploads/2018/07/C74A0766-1024x683.jpg

Obrázek
https://pbs.twimg.com/media/Dhan3GCWAAAugm8?format=jpg&name=large
https://www.facebook.com/NMMCWorkshop/videos/973563856156186/?__so__=channel_tab&__rv__=all_videos_card

https://www.facebook.com/NMMCWorkshop/photos/a.249150678597511/958977744281464
https://www.facebook.com/NMMCWorkshop/photos/a.249150678597511/958977727614799
https://www.facebook.com/NMMCWorkshop/photos/a.249150678597511/958977637614808
https://www.facebook.com/NMMCWorkshop/photos/a.249150678597511/958977627614809
https://www.facebook.com/NMMCWorkshop/photos/a.249150678597511/973678552811383
https://www.facebook.com/NMMCWorkshop/photos/a.249150678597511/973678429478062
https://www.facebook.com/NMMCWorkshop/photos/a.249150678597511/985854041593834


Video
https://www.facebook.com/NMMCWorkshop/videos/953629568149615/?__so__=channel_tab&__rv__=all_videos_card
https://www.facebook.com/NMMCWorkshop/videos/973563856156186/?__so__=channel_tab&__rv__=all_videos_card


V r. 2017 zopakovala skupina námořníků na jiné replice plavbu člunu Bounty od ostrova Tofua na Timor:
https://www.yachtingworld.com/voyages/the-true-story-of-the-mutiny-recreation-for-uk-television-108647

Obrázek

P.S.: O víkendu se podívám na takeláž člunu.

21.12.2021 opraveny nefunkční odkazy

Re: Bounty - člun

PříspěvekNapsal: 12 lis 2021, 11:01
od Slavomír
Mohu jenom konstatovat, že jsem starší vůl (nemohu napsat starý, ani tele), který považoval tento člun za malichernost, která je bezvýznamná. Přitom o něm existuje tolik informací, že mohou leckteré historické lodě závidět.
No, pokusím se zachránit co půjde, určitě takeláž. Odstranit čelen, když na originálu nebyl? A nátěry? Líbí se mi přírodní dřevo, ta bílá barva mě trochu irituje.
Byla chyba, že jsem se nejdříve nepustil po pátrání po studijním materiálu a potom do stavby. Člověk byl natěšený, že si začne plnit letitý sen, lepit si lodě a tak to bylo honem honem.
V dalším kroku jsem si zvolil karaku z 15. století. To je zřejmě fiktivní loď, na které si chci vyzkoušet další modelářské postupy. Hlavně zmáknout plaňkování, aby bylo co nejvěrohodnější velkým lodím. Žádné vlepované tenké třísky, vše podle pravidel. A až budu něco trochu umět, tak to buď už budu mrtvý, nebo začnu egyptskou faraonskou lodí a budu postupovat po časové přímce dál.
Bylo by moc fajn, kdybych se mohl na tebe, kapitáne, opět obrátit, kdybych tápal. Což bude určitě často : :lol:
Moc děkuju.

Re: Bounty - člun

PříspěvekNapsal: 13 lis 2021, 00:09
od ELKAN
Velmi zajímavé informace. Já už dohledal, jaké barvy mají mít moje čluny z Pandory ze stejného období. Každý člun měl jiné barevné provedení. Dočetl jsem se také, že stěžně, ráhna, kormidla....byly natřeny stejnou barvou jako člun, ke kterému patřily....

Re: Bounty - člun

PříspěvekNapsal: 13 lis 2021, 08:19
od Slavomír
S těmi barvami mám trochu problém. Mám rád přírodní dřevo a jeho různé variace a poněkud se mi příčí z modelu udělat omalovánky. Jo, kdyby to bylo celé z lipového dřeva, tak budiž.

Re: Bounty - člun

PříspěvekNapsal: 14 lis 2021, 23:24
od Kpt.KL
Čelen člun neměl, v popisu plavby od kpt. Blighe není o čelenu (bowsprit) žádná zmínka, ani o příďové plachtě kosatce (jib).

Bligh ve svém publikovaném popisu plavby a vzpoury zmiňuje lugrové (lugové) oplachtění, že v silném větru plul člun se zkrácenou lugrovou plachtou (tzv. refovanou - angl. reefed), a že v sobotu 9. května 1789 nainstalovali na oba stěžně po páru úpon (pair of shrouds).

Z toho vyplývá, že člun Bounty měl nejjednodušší lugrové oplachtění, jako má replika, a teprve během plavby za silného větru na stěžně dodatečně instalovali po páru úpon, jednoduše uvázaných na boku člunu kolem vnitřního podélného opěrného nosníku pro lavice, který chybí jak v monografii o Bounty, tak ve stavebnici Occre, která z chybných plánů monografie vychází.

Takeláž člunu:
• Dva stěžně s otvory s kladnicemi pro ráhnové zdviže, dvě ráhna.
• Ráhnové zdviže (haliards) k vytahování a spouštění ráhen – bylo to lano, upevněné na ráhnu, procházející přes kladnici ve stěžni dolů, uvázané na boku člunu na návětrné straně k podélnému nosníku lavic. Zdviž se mohla rovněž uvázat k lavici dole u stěžně, někdy byly v lavici úvazné kolíky.
• Pár úpon na každém stěžni – pár tvořilo jedno lano s okem v horní části, nasazené na vrcholek stěžně; oba konce byly jednoduše uvázány k podélnému nosníku lavic na boku člunu. Podle nastavení plachet vůči směru větru se úpony uvazovaly na návětrném levoboku nebo pravoboku. Při plavbě na předoboční a boční vítr se úpony vázaly na návětrném boku napříč k stěžni, při plavbě na zadoboční a zadní vítr se úpony uvázaly více dozadu.
• Lugové plachty měly v předním dolním rohu provaz nazývaný hals, též halže (tack), v zadním dolním rohu plachty byl provaz nazývaný šot (sheet). Přední hals se vázal do železného kruhu na přídi člunu nebo k podélnému nosníku lavic na boku člunu, podle nastavení plachty vůči směru větru. Šot se vázal dozadu k podélnému nosníku lavic na boku člunu, nebo k lavici. Šot hlavní plachty mohl vést přes železný kruh na zádi člunu a odtud na lavici dopředu, nebo k podélnému nosníku lavic na boku člunu, podle nastavení plachty vůči směru větru. Hals se vázal k podélnému nosníku lavic na boku člunu.
• Lugrové plachty měly po dvou řadách refovacích lanek, v silném větru se mohla plocha plachet zmenšit částečným skasáním a svázáním refovacími lanky.

clun-repl-2017-zdvize-ed.jpg

clun-repl-2017-hals a sot-ed_.jpg

clun-repl-2017-upony_.jpg


Takeláž se železným kováním na bocích pro úpony a upínací kladky (deadeyes), čelen a dvě kosatky, jak mají monografie i stavebnice Occre, neodpovídají skutečnosti. V Occre vycházeli z monografie o Bounty, která obsahuje řadu chyb, včetně konstrukce a takeláže velkého člunu. V Occre to ještě zazdili nepochopením konstrukce záďového výložníku (davit).

bounty-clun-mckay-ed_.jpg


Lugrové oplachtění člunu z příručky o námořnickém řemesle z Davida Steela z r. 1794 (vpravo dole - Lug Sail)
Obrázek
https://www.hnsa.org/wp-content/uploads/2014/07/sail29.jpg

Lugrové oplachtění člunu – popis na str. 137 (BOAT'S LUG SAIL)
https://maritime.org/doc/steel/part4.htm#pg137

Proporce stěžňů a ráhen člunů s lugrovou takeláží str. 41 (Mast-Making, page 41, LAUNCHES AND CUTTERS WITH LUG-SAILS).
https://maritime.org/doc/steel/part1.htm#pg41

Příručka o takeláži a námořnickém řemesle z r. 1794:
David Steel: The Elements and Practice of Rigging And Seamanship. London 1794.
https://www.hnsa.org/manuals-documents/age-of-sail/the-elements-and-practice-of-rigging-and-seamanship/

Rozměry lemovacích lan (Bolt ropes sizes) - v tabulce zcela dole:
https://www.hnsa.org/wp-content/uploads/2014/07/pg148b.jpg

Rozměry a detaily plachet (dimensions of sails) - zcela dole. Šířka plachtoviny (cloth) byla standardně 24 palců = 60,96 cm:
https://www.hnsa.org/wp-content/uploads/2014/07/pg150.jpg


Poznámka: v monografii Bounty je chybně zakresleno usazení lavic člunu na boku - chybí vnitřní podélný nosník, na němž byly lavice položeny. Tutéž chybu stejný autor udělal také u dvou člunů v monografii o fregatě Pandora.
John McKay: The Armed Transport BOUNTY. (Anatomy of the Ship), Conway Maritime Press 1989, revised edition 2001.
John McKay, Ron Coleman: The 24-Gun Frigate Pandora (Anatomy of the Ship). Conway Maritime Press; revised edition 2010.