dopoledne 18.12.1944 překročila část KG Peiper Stavelot -tato "spitze" se skládala z 25 PzKpfw V Panther a pravděpodobně 7 PzKpfw VIb Kingtigerů, tato skupina pokračovala dále na západ ke svému cíli-Werbomont a dále na SZ a překročit řeku Meuse.Demolicí mostů v Trois Ponts jednota musela změnit směr na La Gleize, kam toho večera dorazila.
Cílem této staťi však je, seznámit Vás s tanky 1. roty sSSPzAbt.501, které byly až ve druhé vlně překračující Stavelot po poledni 18.12.1944.
Cesty v Ardenách jsou úzké, klikaté a rozblácené zimním počasím, veškeré tanky musely jet za sebou,samozřejmě i vozidla pěchoty,cisterny s benzinem a dělostřelectvo.KG Peiper byla "rozsekaná" na několik dílů, po poledni měla Stavelotem projet 2.část.Dopolední projezd Stavelotem byl jednoduchý- US pěchota po krátkém boji prchla před pohledem tanků ženoucí se přes most.Samozřejmě "špize" KG Peiper se nezdržovala obsazením město, to měla udělat až 2. a 3.část KG.Do odpoledne důstojnící US Army zorganizovali odpor ve Stavelotu , takže 2.část KG Peiper měla již s přechodem Stavelotu problémy.
Struktura 1.roty sSSPzAbt.501 :
Kompanie-Chef
Tiger #105 SS-Obersturmführer Jürgen Wessel
Kompanie-Truppführer
Tiger #104 SS-Oberscharführer Sepp Franzl
1. Zug
Tiger #111 SS-Untersturmführer Rolf Henniges
Tiger #112 SS-Oberscharführer Hein Bode
Tiger #113 SS-Oberscharführer Fritz Zahner
Tiger #114 SS-Oberscharführer Helmut Fritsche
2. Zug
Tiger #121 SS-Untersturmführer Heinz Buchner
Tiger #122 SS-Oberscharführer Paul Steinwender
Tiger #123 SS-Standartenjunker Franz Staudegger
Tiger #124 SS-Oberscharführer Arno Salamon
3. Zug
Tiger #131 SS-Oberscharführer Jürgen Brandt
Tiger #132 SS-Unterscharführer Willi Otterbein
Tiger #133 SS-Oberscharführer Werner Wendt
Tiger #134 SS-Unterscharführer Helmut Dannleitner
Cílem této 2.části KG Peiper byl jen přechod přes Stavelot a její spojení se "špize" KG Peiper-ženijní vozidla s pěchotou a tanky PzKpfw IV prošly přes most (přes řeku Ambleve) a město bez větších problémů, s nástupem 1.roty však začaly potíže.Po přechodu prvních 3 tanků najížděl na most tank č.131 SS-Oberscharführera Jürgena Brandta a byl poškozen náletem(nebo dělostřeleckou palbou US Army,ale s největší pravděpodobností náletem), tento tank zablokoval cestu pro ostatní (jeho dalším osudům se bude věnovat další díl historie) a tím se dostáváme k cíly tohoto článku, ke stroji č.105 SS-Obersturmführera Jürgena Wessela
Po překročení mostu se tento stroj proplétal uličkami Stavelotu.Na ulici Haut Rivage nakonec skončil v jednom z domů.Ve starších publikacích se tato "havárie" zdůvodňuje jako jezdecká chyba(terminologii pilotů F1), ale důvod je jiný- při nájezdu ke kostelu touto uličkou dostal tank přímý zásah do věže.Tank byl víceméně chycen do pasti, za ním stál další stroj,pravděpodobně č.104 a zepředu na něj střílela M-10 či pěchota s bazukou.Po "vycouvání" z této nevýhodné pozice tank najel do domu a jeho troskami byl znehybněn.Wessel přestoupil do stroje č.104 a vydal se směrem ke KG Peiper a 105 byla ponechána svému osudu.
K ostatním strojům 1.roty: budu se věnovat jen strojům č.104,131 a 133..tyto stroje prokazatelně prošly Stavelotem, ostatní stroje jednotky odpadly pro mechanické závady či nedostatek benzínu před příjezdem do Stavelotu
Zvláštnosti stroje č.105:
1)na tanku není vidět Balkenkreuz-stejně jako na 008
2)stroj nemá protilet. kulomet - mohl být odmontován pěchotou v průběhu dalších bojů ve Stavelotu.
3)boční blatníky jsou v pohodě- jeden z mála strojů
4)marking G na přední části pancíře viz galerie
Další osud stroje- po válce byl odtažen ze Stavelotu, pravděpodobně na silnici N23, kousek od 008.Poté asi rovnou hutě
Poprosím všechny o hlasování, díky .
Galerie :
Naposledy upravil Arhad dne 18 črc 2006, 22:45, celkově upraveno 3
".......snadnější je měnit fronty,
nežli horizonty....."
nežli horizonty....."