Stránka 1 z 323

Názor na "ekologická" auta...

PříspěvekNapsal: 11 čer 2016, 19:11
od Peter DeSnek
Protoze se zasiraji sutry, sem se sepisujte se skusenostmi kolem aut ...

Abych zacal ... za svuj zivot mam najeho hodne a hlavne soukromne za rodinou nebo s ni do Cech a zpet do Bavori. Jezdil jsem 11 let s 1,5 dCickem od Renaulta ... Prumerna spotreba nejprve 4,7 u ECO2 pak 5,2 u ECO4. Ted jezdim s Ochcafkou 2.0 taky deasel a spotreba je kupodivu na dlouhych trasach pod 4,6 a klidne taky jedu za 4. Asi je to ten cinkly motor, ale nikdo mi nevymluvi, ze kdyz jedu za malou spotrebu, pak proste delam malo s*acek do atmosfery...

A zacinam se osobne priklanet k vetsim motorum s velkym vykonem, ktere v beznem provozu maji proste minimalni spotrebu, protoze ty auta rozhodne utahnou. Normovana spotreba je peachovina a naprosty zeleny nesmysl. Stale bude zalezet na ridici, jestli pojede za 4 litry nebo pojede jako prasce a necha nohou klidne i 7 litru.

Co si o tom myslite vy ???

Re: Nazor na "ekologicka" auta...

PříspěvekNapsal: 11 čer 2016, 19:51
od Myro
Mne v poslednom čase stále viac vadia majitelia dieselov, ktorí sa o svoj motor poriadne nestarajú. Stojí predo mnou na križovatke a keď sa pohne, ostane za ním čierna dymová clona a ja to musím dýchať... To mi fakt vadí.

Inak mi rukami prešlo veľa áut s rôznymi motormi a jeden z najlepších dojmov vo mne zanechala Toyota Prius. Asi preto, že som ju mal v čase, keď boli ceny benzínu historicky asi najvyššie. V meste som s tým v pohode jazdil so spotrebou 3,9 / 100 km a aj na diaľnici to bolo okolo 6-7 litrov. A to som na tom eko mód ani nezapínal, lebo bol moc lenivý. Okrem divného zvuku motora (znel ako vysávač) to bolo úplne v pohode.

Ani ten litrový ecoboost od Fordu nebol taký zlý. Jazdil som s ním po Nemecku v B-Maxe a na diaľnici, keď som "mierne" stlačil plyn, v okamihu zrýchlil na 170 km/h. A to som z neho nikdy neskúšal dostať maximum, tých 170 mi stačilo. Na Slovensku som s ním jazdil vo Forde Focus combi. Tam sa priznám, že keď bol naložený a ťahal som s ním do kopčekov na R1 za Nitrou, tak som mal pocit, že je trochu lenivejší.

Na bežné pohodové jazdenie mi tie autá úplne stačili. Ale je pravda, že s väčším motorom s vyšším výkonom je väčšia zábava. (:)

Re: Nazor na "ekologicka" auta...

PříspěvekNapsal: 11 čer 2016, 21:14
od Egerman
Vystřídal jsem pár aut včetně služebních od různých výrobců, nakonec jsem skončil u Japonců, zcela neekologických. I když teda popravdě nevím jak hodně jsou na tom hůř ve vztahu k těm s nálepkou EKO. Rozhodně je pravda, že na spotřebu má největší vliv ta proměnná součástka v autě - řidič. Hodně to bylo vidět u služebáků, kdy Fabka 1.4 uměla jezdit za 7 i 12 litrů a totéž bylo i u Fočuse 1.6. Měl jsem benzínovou Oktu 1.6 75KW ta uměla za sedm a půl na dálku šla lehce pod sedmičku. Postupně jsem došel k názoru, že výkon motoru je jedním z důležitých prvků bezpečnosti, takže jsem se dopracoval k benzínovému 2500 s výkonem lehce přes 200 koníků. A teď bych měl dotaz na znalce v oboru EKO:
1) Jestli mi tohle auto s tímhle motorem a automatem jezdí dálky za 7.5 a město za 8.3 litru /a to nejezdím na spotřebu/ jaký je skutečný rozdíl v emisích narozdíl od oturbených tříhrnků? Moc tomu nerozumím, já jsem kluk z vesnice, my měli jedny okna na hnuj a druhý do lesa, ale pokud jsou obě auta vybavena stejným katalyzátorem, tak množství sraček musí být snad stejné při stejné spotřebě?
2) naftáky mě minuly, ale nějak jsem nepochopil funkci filtru pevných částic, tuším DPF se to jmenuje. Jaký je rozdíl pro životní prostředí jestli auto vypouští sračky jaksi průběžně nebo je vysere najednou když se rozhodne vypálit DPF?
3) elektromobily - to je taky zajímavý, nesmrdí, nekouří, dojezd teda nic moc zatím, ale možná jednou. Akorát by mě zajímalo jaký jsou skutečný emise škodlivin, protože jak jsem četl někde v diskusi na netu "každej elektromobil má vejfuk v nejbližší elektrárně".

P.S. Nejsem si jistej, ale mám takovej divnej pocit, že by ke snížení emisí nejvíc přispělo, kdyby se přestaly přidávat do paliva ty olejíčky z toho žlutýho polního sajrajtu

Re: Nazor na "ekologicka" auta...

PříspěvekNapsal: 12 čer 2016, 08:22
od Josef Žák
DPF neshromažďuje saze, aby je pak najednou vypustil, ale při tzv. regeneraci je upraven režim vstřikování tak, aby se zvýšila teplota spalin i za cenu snížení účinnosti motoru, a ty saze (tedy prakticky čistý uhlík) se prostě vypálí, tj. přemění na CO2 (v ideálním případě, samozřejmě, jinak na CO). Saze vznikají při spalování bohaté směsi, pod stechiometrickým poměrem, např. při akceleraci. To je to "zahulení"dieselů bez DPF na křižovatkách.
Co se týče úvodní otázky, naprosto souhlasím s Petrem. Mám Yeti 2.0TDI a do menšího motoru bych už nikdy nešel. Ne kvůli výkonu, nemám potřebu závodit, ale proto, že právě při klidné jízdě mám spotřebu hluboko pod 6l i s takovou krabicí a podle mého názoru produkuju míň spalin než při stejném výkonu s motůrkem do sekačky.

Re: Nazor na "ekologicka" auta...

PříspěvekNapsal: 12 čer 2016, 09:17
od Hansi
Celý ten downsizing motorov nie je nič iné, iba snaha o marketing kombinovaná s pokusmi splniť čoraz nezmyselnejšie požiadavky na množstvo emisií. Ak máte známeho v autorizovaných servisoch, kde už nejaký ten piatok opravujú tieto malé motory, tak vám povedia na rovinu, čo na nich odchádza a aká je ich reálna životnosť. Tieto malé motory sú jednoducho príliš zaťažované, odchádzajú na nich napr. turbá ... Fyziku ešte nikto neodrbal.

Re: Nazor na "ekologicka" auta...

PříspěvekNapsal: 12 čer 2016, 09:44
od Kalousek Petr
Já mám Renault Thalia . Nejsem žádný rasantní jezdec , tak mi to vcelku stačí . Po dálnici jezdím zcela výjmečně , tak ani nepotřebuji nějaký extra výkon . Jenomže ..pokud potřebujete opravdu v hustším provozu něco předjet nebo objet ( někdy jste k tomu doslova donuceni ) , musíte počítat s tím , že tohle auto to nezvládne tak rychle a s případnými manevry ani bezpečně , jako výkonnější vůz . Takže , výkonný motor neznamená nutně rychlou a praseckou jízdu , ale možnost dostat vás rychleji z nebezpečnýho úseku ( s ohledem na situaci ovšem ). Ve 2 lidech ( dospělých ) jede Thalia v kombinaci s dálnicí a silnicemi 1. třídy tak za 5,7l/100km . Po dálnici při rychlosti 110 - 130km/h tak za 6l/100km . Při vysokých rychlostech (dálnice) nezkoušet žádný prudký manévry - nemuselo by to dopadnout dobře . Auto je tichý což je + .
Uvítal bych , kdyby katalyzátor u aut byl řešen tak ,aby jeho výměna nebyla tak nákladnou záležitostí , ale aby se tam měnila pouze nějaká filtrační vložka hlídaná čidlem podle ujetých km a znečištění . Pokud je to drahý jak prase , nedivte se , že to lidé různě obcházejí a exhalace jdou do ovzduší ..

Re: Nazor na "ekologicka" auta...

PříspěvekNapsal: 12 čer 2016, 16:49
od Marsa Petr
Dospěl jsem ke stejnému názoru, raději silnější motor, který mi v kritické situaci může zachránit sedací část těla. Rozdíl ve spotřebě je u stejného modelu auta s různými motory v řádu decilitrů/100 Km.

Re: Nazor na "ekologicka" auta...

PříspěvekNapsal: 12 čer 2016, 21:40
od .MG.
No, přiznám se, mám obsah 790 , tříválec a bohatě mi to stačí. Pro jízdu ve městě ideální, všude se vejdu, odpich jako ďábel, do cca 80km/h většinou všichni zírají, jak to jede, samozřejmě na dálnici s tím trhat rekordy nebudu, za prvé na to nemám výkon, za druhý by mi upadnul podvozek na našich tankodromech, ale taky s tím přes 150 nejedu (prptože to přes 150 nejede :grin: ) Při "normální" jízdě jsem jezdil někde pod 5 litry. A co se týká spolehlivosti, docela to jde, rv. je 2000, a prakticky žádná vážná závada. Přetržený lanko od spojky nebo zrezlý výfuk nepočítám jako závadu. Jo a je to korejec, takovej maličkej Matýsek.

Re: Nazor na "ekologicka" auta...

PříspěvekNapsal: 12 čer 2016, 22:57
od Aleš R.
Nic horšího jsem za.posledních 20 let neřídil.

Re: Nazor na "ekologicka" auta...

PříspěvekNapsal: 13 čer 2016, 08:41
od zbynek.skopan
tak ono těch pravidel je tam spousta.. dokonce si myslím že fyzika oblafnout nejde..

Větší motory mají nejen větší výkon ale i kroutící moment (to je parametr který se né tak často vzpomíná) a dále vyrovnanou charaktiristiku motoru tedy jak krouťák tak výkon v závislosti na otáčkách.
Typické nové malolitrážní motory s turbem mají velmi úzkou výkonovou špičku a za touto i při narůstání otáček pád výkonu. pak se k tomu přiřazuje spotřeba paliva
K samotným turbům je dobré vědět kdy samotné turbo zapíná...
Další fakt je konstrukce převodovky. Kdy aby auto jelo je kroutící moment a výkon "rozkrájený" třeba do 6 kvaltů.
tedy něco jiného je 6 kvalt na motoru 1,4TDI (hyundai) a něco jiného 2,0 TDI VW

velký kroutící moment a vyrovnaná charaktiristika vede k tomu že motor a logicky i auto nemá výkonové propady a určité přesahy v rychlostech.

Za poslední cca 4 roky jsem vystřídal strašné množství aut (služebních i soukromých)
Fabia 1,2 HTTP (8,5 litru/100km) , 1.2 FSI (4.8litrů/100km obce. 7,5l/100km dálnice), 1,4 TDI (4,5-6 l/100km), 1,4 16v (4,8-7,5km)
Octavia I,II, III, 1,9 TDI (od 4,5 až po 7,5l/100km)
Octavia 1.6 TDI (5-6,8l/km)
Huindai ix20 1,4TDI (6,8 -9l/100km)
Opel astra 1,4 FSI ecco (pod 8,5 l/100km jsem se nedostal)
Renault Twingo 1,2 (25 let sté auto (6-7l/km)
Renault Megane III 1,6 16v (6,4-8km standard 7,2l/km)
Passat 2,0 TDI ( 4.8-7,5l/km)

porovnám-li výkon (jak auto akceleruje) a spotřebu vždy mě vychází lépe větší objem právě proto že při zrychlení se projeví kroutící moment.

porovnám-li např Oct 1,9 a 1,6 není při prázdném autě rozdíl, dokonce mám pocit z 1,6 že snadněji rozbíhá, ale při větším zatížení je 1,6 dost líná.

překvapila mě fabia 1,4 TDI je tříválec, lezou z toho zvuky jak když to vyrobila jiná Mladoboleslavská firma (fa svoboda) ale když člověk pochopil že na 3 se má jet 70km/h celkem tahala i s dobrou spotřebou.

Hrůza je Hyi ix20 se kterou jsem absolvoval i jízdu s 40 autobateriem z HK do Prahy a to ato má šílený podvozek.... platí pravidlo 6tku nedávat a když už tak jen z kopce. :grin:

Astra 1.4FSI ecco (bylo to auto z půjčovny mělo najeto 3.000 a motor byl dost utažený, spotřeba přes 8 l a to i v režimu (50/90km/h na cestách Praha-KV a zpět)

klasické 16v atmosféry mají docela placaté charakteristiky a dá se jet ekonomicky

Ideál je logicky 2,0TDI to zrychluje i s 6tkou při 150km/h do kopce na německé dálnici.

Fabka 1,2 FSI byla dobrá po Praze nebo mimo dálnici ale na dálnici fungovala cca do 120km/h dlouhodoběudržovat 130 i při prázdném autě se skoro nedá, v provozu kdy je potřeba i zrychlovat do kopce nedokáže ze 115 zrychlit na 130... v obsazení 4 lidí je člověk rád že jede

Osobně si myslím že optimální rozdělení
- rodinný vůz, občasné jízdy do 100km - malé benzínové motory neturbo
- denní použití do 100km - malý diesel nebo větší benzín
- denní použití dlouhé služebky časté jízdy do zahraničí- velký diesel

v rámci eco norem mají výrobci přidělený "balík emisí" a je na koncernu jak si je "rozkrájí" na malé nebo velké motory.

proto produkují takové motory jako např VW 1,0 FSI, renault 0,8TCe.... aby vyrobili a prodali dost "kastlí" do kterých vám doplní spoustu zbytečností, blikátek, troubítek, automatických stěračů, start/stop kravin aby člověk měl pocit "luxusu" a mraky čudlíků a štelovátek... pak hezký dvoubarevný design a jšichni vás obdivují

Re: Nazor na "ekologicka" auta...

PříspěvekNapsal: 13 čer 2016, 21:05
od .MG.
Aleš R. píše:Nic horšího jsem za.posledních 20 let neřídil.

no vidíš, já nic lepšího. jen věc názoru

Re: Nazor na "ekologicka" auta...

PříspěvekNapsal: 13 čer 2016, 21:52
od Radek3057
Marsa Petr píše:Dospěl jsem ke stejnému názoru, raději silnější motor, který mi v kritické situaci může zachránit sedací část těla. Rozdíl ve spotřebě je u stejného modelu auta s různými motory v řádu decilitrů/100 Km.


co je silnější motor ? 100 koní , 200,300,400,600 ?

Re: Nazor na "ekologicka" auta...

PříspěvekNapsal: 14 čer 2016, 02:04
od Gloton
zbynek.skopan:
S mnoha věcmi, cos napsal lze souhlasit, ale v něčem se i hodně mýlíš.
Konkrétně v tomto: "klasické 16v atmosféry mají docela placaté charakteristiky a dá se jet ekonomicky"
Cos v té větě napsal, platí naopak právě pro benzínové (i naftové) turbomotory.
Turbomotory obecně se vyznačují velice plochou křívkou točivého momentu, který je k dispozici již od nízkcýh otáček, výkon je také "plošší" než u atmosféry ,ale už ne tak markantně.
S benzínovým turbomotorem lze jet hodně úsporně, ale naopak i hodně neúsporně, záleží poměrně hodně na stylu jízdy.

Naopak atmosférické motory, třeba ty 16v, mají křivky točivého momentu i výkonu stoupající a třeba točivý moment je v nižších otáčkách poměrně malý.
Právě vysoký točivý moment v nízkých otáčkách u motorů s turbem umožňuje tu ekonomičtější jízdu.
Na druhou stranu spotřeba u atmosférického benzínového motoru není tolik závislá na správném způsobu jízdy, tedy když vyloučíme extrémní způsoby jízdy, ať už "na úsporu" nebo naopak "závodní brzda-plyn". Benzínový turbomotor dovede být ve spotřebě daleko nepříjemnější, při né ideálním způsobu jízdy.

Přidávám i grafy křívek motoru Ford 16v atmosféra a 1,6 Ecoboost "turbobenzín"

Re: Nazor na "ekologicka" auta...

PříspěvekNapsal: 14 čer 2016, 05:19
od Aleš R.
Gloton píše:atmosférické turbomotory

Co to je.

Re: Nazor na "ekologicka" auta...

PříspěvekNapsal: 14 čer 2016, 06:00
od zbynek.skopan
Gloton píše:zbynek.skopan:
S mnoha věcmi, cos napsal lze souhlasit, ale v něčem se i hodně mýlíš.
Konkrétně v tomto: "klasické 16v atmosféry mají docela placaté charakteristiky a dá se jet ekonomicky"
Cos v té větě napsal, platí naopak právě pro benzínové (i naftové) turbomotory.
Turbomotory obecně se vyznačují velice plochou křívkou točivého momentu, který je k dispozici již od nízkcýh otáček, výkon je také "plošší" než u atmosféry ,ale už ne tak markantně.
S benzínovým turbomotorem lze jet hodně úsporně, ale naopak i hodně neúsporně, záleží poměrně hodně na stylu jízdy.

Naopak atmosférické turbomotory, třeba ty 16v, mají křivky točivého momentu i výkonu stoupající a třeba točivý moment je v nižších otáčkách poměrně malý.
Právě vysoký točivý moment v nízkých otáčkách u motorů s turbem umožňuje tu ekonomičtější jízdu.
Na druhou stranu spotřeba u atmosférického benzínového motoru není tolik závislá na správném způsobu jízdy, tedy když vyloučíme extrémní způsoby jízdy, ať už "na úsporu" nebo naopak "závodní brzda-plyn". Benzínový turbomotor dovede být ve spotřebě daleko nepříjemnější, při né ideálním způsobu jízdy.

Přidávám i grafy křívek motoru Ford 16v atmosféra a 1,6 Ecoboost "turbobenzín"

Ja to blbe napsal respektive zjednodusene na male otacky vsechny motory jedou "na objem" tedy na pocatecni kroutak ktery s tim souvisi. Turba podle vyrobce zabero cca v rozmezi 600-1000 otacek. Dam sem takynejake krivky. Jinak maly napr. 1,2 16v v e vetsim aute je naprd asi jako http......