Stránka 1 z 1

UNIMOG na kolejích (a funkční!!!)

PříspěvekNapsal: 21 kvě 2013, 17:45
od marty-ma
Nejsem bezhlavým vyznavačem pouze železničních modelů. Líbí se mi a rád je stavím, ale v mnoha technických detailech a technologiích o železnici skoro nic nevím. Proto si nejsem jistý, zda následující fotoseriál se do této rubriky hodí.
Je to nafoceno dnes, za velice ochotné spolupráce poměrně mladého řidiče tohoto „stroje“. Podle mých znalostí a informací by se mělo jednat o Mercedes Benz UNIMOG, typové řady 406 – specifické označení je mě neznámé – vyrobený v roce 1979. Kde pracoval a jezdil je také neznámo, ale v Hradci Králové se v Kovošrotu objevil údajně v roce 2002. Tato hradecká organizace si ho pořídila z Českých Budějovic, ale to je asi tak vše, co se dalo o historii zjistit.
Podle slov řidiče, jeho hmotnost je 8 tun – to je zapříčiněno betonovou zátěží na ložné ploše, systémem vzduchojemů a přídavným agregátem (kompresorem), ventilů a rozvaděčů. Maximální hmotnost, co toto stále funkční vozidlo kdy táhlo, bylo 15 vagonů, z toho 11 naložených o celkové hmotnosti 460 tun. Dnes jsem u toho asistoval, když si s lehkostí poradil nejdříve se čtyřmi a potom se třemi čtyřnápravovými vagony plně naložených šrotem. A to celý „vlak“ byl bržděn jen UNIMOGem!
Pokud bude někdo mít doplňující informace, bude to jen a jen přínosné. A otázka na závěr, dělá se UNIMOG v „pětatřicetině“? Vím o Revellu 1/24, ale to byla o dost modernější verze.
Ne, že bych neměl co dělat, ale takové dioráma s tímto strojem a alespoň jedním vagonem, by byl celkem mazec, co?

P.S. Omluvte kvalitu fotek, vše je foceno mobilem. Foťák sebou netahám a celé "toto soustrojí" jsem zahlédl jen velice náhodou...

Re: UNIMOG na kolejích (a funkční!!!)

PříspěvekNapsal: 21 kvě 2013, 17:47
od marty-ma
... budou následovat jen fotky ...

Re: UNIMOG na kolejích (a funkční!!!)

PříspěvekNapsal: 21 kvě 2013, 17:48
od marty-ma
... a další foto ...

Re: UNIMOG na kolejích (a funkční!!!)

PříspěvekNapsal: 21 kvě 2013, 17:50
od marty-ma
... a tak dále a tak dále ...

Re: UNIMOG na kolejích (a funkční!!!)

PříspěvekNapsal: 21 kvě 2013, 17:52
od marty-ma
... ještě chvilku a bude to ...

Re: UNIMOG na kolejích (a funkční!!!)

PříspěvekNapsal: 21 kvě 2013, 17:53
od marty-ma
... kuwa, to jsem toho nafotil ...

Re: UNIMOG na kolejích (a funkční!!!)

PříspěvekNapsal: 21 kvě 2013, 17:54
od marty-ma
... no konečně, poslední.

Re: UNIMOG na kolejích (a funkční!!!)

PříspěvekNapsal: 21 kvě 2013, 18:09
od Erunámo
Tak to zírám :shock:
jako, že mám střední školu se zaměřením na železniční vozidla tak o tomhle jsem nikdá neslyšel, ani nečetl žádnou zmínku. Co vím tal jsou takhle upravený bagry a pár sklápěček, ale Unimog vidím prvně. Tohle potkat tak jen stojím a tupě zírám. Parádní úlovek. Přijde mi dost zajímavý, že dokáže ubrzdit celou soupravu. Vzduchojemy na to určitě má, ale nechtěl bych čekat než je ten jeden kompresor natlakuje, abych mohl vyjet. Unimog je dříč a když utáhne to co jsi psal tak musím jen smeknout před konstruktérama tohohle geniálního auta.
Díky za obohacení zbírky prapodivných vozidel
Eru

Re: UNIMOG na kolejích (a funkční!!!)

PříspěvekNapsal: 21 kvě 2013, 18:49
od marty-ma
Nechtěl jsem to nějak moc rozepisovat, ale řidič byl hovorný a má s tímto strojem své bohaté zkušenosti. Tak, zduchojemy jsou nahoře nad korbou, kompresor by je natlakoval poměrně za krátkou dobu, ale je zde nějaký tech. problém - ve ventilu (šoupátku) a tak se to nepoužívá. Pohon je přenosem třecí síly od pneumatik na kolejový svršek, to samé je v opačném případě, tzn. když brzdí. Řidič říkal, že je to o zkušenostech a udělat "si rozpočet", kolik toho veze, jakou rychlostí a pak mu vyjde, kdy brzdit... Teoreticky jednoduché, ale chce to ohromnou praxi a zkušenosti. Pravdou je, že údajně za deště nebo mokrých kolejích, je brzdná dráha nesrovnatelně delší a s podobnou sestavou raději nejezdit.
Vůz měl ještě jednu vychytávku a to v předním a zadním spřáhle je otvor a do něj se dálkově (zase za pomoci vzduchu) od ovladače z kabiny zasouval kolík (čep). Takže obsluha nemusela vylézat z auta. Ale to už také nějak nefunguje.
Já jsem ještě před tímto objevem věděl o tom, že UNIMOG jezdí po kolejích a na netu je celkem velké kvantum fotek, ale co mě dostalo, tak to je právě tento starý typ ze 70.-80.let. Ať jsem hledal jak chtěl, tak v kombinaci s kompresorem za kabinou se mě nepodařilo nic najít ...

Re: UNIMOG na kolejích (a funkční!!!)

PříspěvekNapsal: 21 kvě 2013, 20:14
od Hummer
Teď mě tak napadlo, byl to vlastně řidič, nebo už mašinfíra? :grin:
Ale jako fakt zajímavá mašinka.

Re: UNIMOG na kolejích (a funkční!!!)

PříspěvekNapsal: 21 dub 2017, 07:31
od Pavel Klouček
Tenhle starý kolejový Unimog fungoval v Kovošrotu Liberec někdy v polovině osmdesátých let, ještě za hlubokého totáče. Mám to hned za barákem, tak jsme chodili často sledovat jejich počínání spolu s DTčkama pásákama a lanovým bagrem T-111.

Re: UNIMOG na kolejích (a funkční!!!)

PříspěvekNapsal: 25 dub 2017, 08:18
od Tomáš Macourek
Tak speciálně na UNIMOGy vyrábí železniční adaptéry německá firma ZWEIWEG (http://www.zweiweg.de), která má s nimi velmi bohaté zkušenosti. Bohužel se firma zaměřuje téměř výhradně na vozy Mercedesu. U nás má velmi pestrou nabídku dvoucestných vozidel zavedená firma SaZ s.r.o. (http://www.saz.cz), zde vyrábí mj. adaptéry na širokou škálu typů náklaďáků, dodávek a bagrů.

Re: UNIMOG na kolejích (a funkční!!!)

PříspěvekNapsal: 14 říj 2018, 16:18
od Milan Mynář
Unimog u sousedů v Polsku, na základně Kolejowego Ratownictwa Technicznego v Lodźi. Unimogy jsou už letitá vozidla a pořád v provozu.

Polsko 2018 338.JPG

Polsko 2018 350.JPG


Polsko 2018 355.JPG


Polsko 2018 357.JPG

Polsko 2018 370.JPG


Polsko 2018 373.JPG
Foceno z nástavby vozidla Renault Uniroller.