Stránka 1 z 2

Parní lokomotiva 555.3008 (1:35)

PříspěvekNapsal: 07 dub 2013, 18:50
od Ondřej Jančara
Již dlouho jsem měl chuť se do této stavebnice pustit a nyní už je to tady.
Lokomotivy 555.3, kterým se přezdívá "mazutka" (z důvodu mazutového vytápění) jsou přestavbou osvědčených nákladních lokomotiv 555.0. Vzhledově se lokomotiva, krom přestavby přední části dýmnice a zmenšení dýmničních dvířek moc výrazně neliší od lokomotiv 555.0. Největší změny se udály v místech,která nejdou vidět a to hlavně ve skříňovém kotli byly změny velmi rozsáhlé.Tendr prošel také úpravou a to tak,že místo uhláku je nádrž na mazut.
Lokomotivu 555.3008 zprovoznil klub KPHŽD (Klub priateľov histórie železničnej dopravy Bratislava východ ) v roce 2011 po 12-ti letech usilovné práce.

Nějak takto bych to chtěl dotáhnout (číslo lokomotivy nesedí bude to 555.3008):
555.3060a.JPG
Fotografie 555.3060 – foto Jiří Maurenz

Re: Parní lokomotiva 555.3008 (1:35)

PříspěvekNapsal: 07 dub 2013, 18:57
od Vít Doležal
Budu se zájmem sledovat. Držím palce!!

Re: Parní lokomotiva 555.3008 (1:35)

PříspěvekNapsal: 08 dub 2013, 10:57
od Ondřej Nadrchal
Tak na tuhle stavbu se budu těšit a se zájmem sledovat. Taky jsem měl takovou přestavbu, před lety, v plánu, ale jak jsem čichl ke skreči, tak už to asi nezrealizuji. Pokud bys potřeboval, tak mám nafocený odpřažený mazutový tendr, co zrekonsruhovali kluci z KHKD.

Re: Parní lokomotiva 555.3008 (1:35)

PříspěvekNapsal: 09 dub 2013, 19:25
od Ondřej Jančara
Ondro,určitě fotečky posílej.Předem děkuju.

Tak jsem se pustil do stavby,ale zatím není moc co ukázat.
Začal jsem od toho nejjednoduššího a to kolejových polí.Jelikož kolejové pruty nesou stropy po vyhazovačích pustil jsem se do tmelení a broušení.
Také jsem si udělal zlepšovák na pražcové pole a to tak,že jsem mezi volné části pražců (kde jsou jen výstupky) nalepil Učko (Evergreen 4mm),pasuje naprosto přesně a navíc už se ty pražce nekroutí a drží stále rovný tvar.Po zasypání štěrkěm to navíc nebude ani vidět.

Re: Parní lokomotiva 555.3008 (1:35)

PříspěvekNapsal: 02 čer 2013, 12:15
od Ondřej Jančara
Takže konečně jsem se posunul dále a dokončil koleje i barvení a oježdení kolejnic.
Na začátek celkem dost práce.Podloží z krabice se určitě nedalo použít.Tak jsem nasbíral hrubší štěrk,který jsem prosil a roztřídil na různé frakce a postupně si namíchal ještě s jemnýn štěrkem takový mix,který jsem po nástřiku sypal mezi pražce.Kolejnice se museli docela dost tmelit,ale šlo to.Kolejnice jsou spojeny jednou spojkou (trošku sem je upravil ať se podobají českým), protože dvě by byly na tak krátký úsek moc.Následně přišlo míchaní barev a nástřik pražců a kolejových prutlů.Poté jsem přilepil finálně pražce a zaštěrkoval.Potom jsem nasunul pruty (docela makačka,ale vlézt se museli).Poté už jen dobarvování a oježdění kolejnic.Koleje jsem zamýšlel udělat pojížděné,ale né jako na koridoru (vyleštěné),prostě taková kolej někde v depu,kde se jezdí každý den několikrát.Ještě chci udělat nějaké pohozené drobné kolejivo (spojky,šrouby,podkladnice).Uchycení kolejnic sem nepředělával,takže zůstalo uchycení pomocí hřebů.
Jak to vše dopadlo posuďte sami.

Re: Parní lokomotiva 555.3008 (1:35)

PříspěvekNapsal: 07 čer 2013, 12:03
od Ondřej Nadrchal
Tak, předehra je za náma a teď šup na lokomotivu :D
Vypadá to dobře, temeno kolejnic by si ještě nějakou péči zasloužilo.

Re: Parní lokomotiva 555.3008 (1:35)

PříspěvekNapsal: 02 črc 2013, 19:12
od Ondřej Jančara
Hlavy kolejnic ještě čeká dokončení oježdění.Zkouším co bude nejlepší,ale stále se mi to nějak nezdá.
Před začátkem stavby lokomotivy jsem si ještě udělal čuby, ať je čím vozidlo zajistit.
Mastr nahoře a odlitky v laku podtím.Každá čuba má mírně jinou povrchovou úpravu.Ještě je čeká to "provozní opotřebení" .

Re: Parní lokomotiva 555.3008 (1:35)

PříspěvekNapsal: 06 črc 2013, 19:49
od Ondřej Jančara
Tak jsem se pustil do stavby lokomotivy.
Začal jsem odspodu.Pravou částí hlavního rámu.Ložiska byla na originále pevně přidělaná na rám,což by pro jízdu nebylo ideální.Nastala tedy úprava ložisek a doděláním kluzátek pro ložiska a následné omatkování a ošroubení celého rámu.Nakonec přišlo nařadu ještě zesílení rámu pod skříňovým kotlem.
Výsledek práce zde :

Re: Parní lokomotiva 555.3008 (1:35)

PříspěvekNapsal: 09 srp 2013, 12:31
od Ondřej Jančara
Tak jsem opět trošku pokročil na rámu a na kotli - spíše na topeništi.
Na rám jse doplnil všechny šrouby,které se týkají náprav a jejich vedení.Rámy jsem slepil a doplnil nápravy.Následovalo nalepení vypružení a vahadlového systému.
Dle fotodokumentace jsem zjistil,že rám v přední čísti hned za čelníkem má jiný tvar než ten ze stavebnice,tudíž jsem jej taky upravil.Poté se vrhl na slepení nového čelníku,jelkož ten co je ve stavebnici se nedá použít.Poté jsem si udělal mastr na nárazník a odlil jej.Talíře použiji ze stavebnice.
Na koltli jsem naznačil rytím plechy na skříňovém kotli a zbývá je ještě "ošroubkovat".Na skříňový kotel jsem doplnil i výmyvky,které ale ještě nejsou úplně dokončeny.
Toť asi prozatím vše.

Re: Parní lokomotiva 555.3008 (1:35)

PříspěvekNapsal: 22 srp 2013, 10:57
od Ondřej Jančara
Hnusné počasí a dostatek času.To bylo ideální pustit se do další čísti a to úpravy Kraus - Helmholtzova podvozku a výrobu lokťových kol.
Dle dokumentace se to jevilo jako jednoduchá úprava,ale zabralo to docela dost času.Výroba lokoťových kol byla pohodová práce.Obruč jsem upravil ze stavebnice a náboj kola použil také ze stavebnice..Loukotě jsou z plastu.Nejvíce práce na tom všem bylo asi vše vystředit aby to nikde nekopalo.
Poté přišla řada na samotný podvozek.Musel jsem doplnit kluzátka a samotný mechanizmus radiálního vypružení a dodělání pivotu,který jde vidět jak zvrchu tak zespodu.Jelikož původní podvozek ze stavebnice neměl nějaký "spodní díl" musel jsem také vyrobit nový.Následovalo doplnění šroubů a šroubečku a trubiček na mazání kluzných ploch u pivotu.S výsledkem jsem spokojen.Bude to takové oživení,co ale nebude moc vidět.

Re: Parní lokomotiva 555.3008 (1:35)

PříspěvekNapsal: 22 srp 2013, 14:30
od Ondřej Nadrchal
Pěkně to vypadá, Ondro :shock:
Koukám, že jsi se pustil do odlévání dílů, to dokáže v budoucnu uspořit hromadu času. Nevím, co používáš za silikon, ale pokud průsvitný, tak se mrkni jak jsem odléval kola na papouchy. Je tam naznačený způsob zaformování a nařezání formy, co se mi nejvíc osvědčil. Nemusí se skoro začišťovat.

Re: Parní lokomotiva 555.3008 (1:35)

PříspěvekNapsal: 03 zář 2013, 16:37
od Ondřej Jančara
Díky.
Používám RT620.

Jelikož do rámu půjde trochu vidět rozhodl jsem se dodělat i druhou stranu "ošroubení" a to okolo ložisek.
Také jsem dolepil čelník nahotovo a dosadil nárazníky.

Re: Parní lokomotiva 555.3008 (1:35)

PříspěvekNapsal: 08 pro 2013, 09:02
od Ondřej Jančara
Menší postup kupředu.
Dodělal jsem listové pružiny na předku rámu.Zatím na nich chybí ještě matky.
Bohužel stavba jde teďka docela pomalu,kvůli jiným věcem,které mají přednost,ale začínají dlouhé zimní večery,takže s tím snad pohnu.

Re: Parní lokomotiva 555.3008 (1:35)

PříspěvekNapsal: 12 říj 2014, 17:51
od Ondřej Jančara
Po hodně delší pauze jsem opět velmi decentně postoupil ve stavbě.
Udělal jsem nové víka válců.Ve stavebnici byly ploché.Válce sestavil a zkušebně nasadil na rám.
Zadělal jsem dýmnici - 555.3008 má pouze malý otvor,jelikož není třeba dýmnici vybírat.
Poté jsem nasadil již komín na dýmnici a zkušebě nasadil písečník a parojem.

Re: Parní lokomotiva 555.3008 (1:35)

PříspěvekNapsal: 24 pro 2014, 17:51
od marty23
Sleduji tuto stavbu a jelikoz se v lokomotivach moc nevyznam,tak se chci zeptat,jak se lisila nase rada 555.1 od nemecne BR52?A jeste jake tendry bylo mozno videt za BR52/555.1.Jinak se mi tato lokomotiva moc libi.