Stránka 1 z 2

Lemování znaků

PříspěvekNapsal: 16 bře 2006, 18:21
od Radek Typlt
Vysvětlí mi někdo znalý poměrů jak je to s lemy čs. znaků? Kdy který lem?

PříspěvekNapsal: 17 bře 2006, 07:43
od Michal Dub
Obávám se že na tuhle otázku neexistuje univerzální odpověď. U fotografií skutečných mašin lze totiž až velmi často nalézt poznámku znaky mají nepředpisový lem. Z čehož plyne, že předpis sice existuje (viz publikace Čs. vojenské letectvo 1945-57), ale pro historickou věrnost je třeba se držet fotek skutečné mašiny...

PříspěvekNapsal: 17 bře 2006, 08:31
od Radek Typlt
Tak toho jsem se přesně obával. Soudruzi nedodržovali nařízení a já v tom tápu. :grin:

PříspěvekNapsal: 17 bře 2006, 08:35
od Michal Dub
O který typ se konkrétně jedná?

PříspěvekNapsal: 17 bře 2006, 10:19
od Radek Typlt
MiG 15 UTI, ale zajímá mne to všeobecně. jestli bylo nějaké pravidlo atd.

PříspěvekNapsal: 17 bře 2006, 11:22
od Tango
U všech Mig-15 byl modrý lem znaků. Obecně platí, že na světlém podkladu mají modrý lem, na tmavém podkladu bílý. Ale jak už bylo uvedeno, nelze se na to spolehnout. Lepší je vzít to podle typů:

modrý lem: MiG-15, 17, 19, 21, 23, Su-7, L-29, L-39ZA

bílý lem: Su-22, 25, MiG-29,

L-39C v původní kamo měly lem bíly, v NATO kamo a v prvotním šedo-bílém zbarvení modrý.
Nejsem si ale jistý, jakou barvu lemu měly první L-159. Něco mi říká, jestli nebyly úplně bez lemu?

Ještě zajímavost z pozemní techniky: třeba na zgenerálkovaných UAZech je lem modrý a okolo něj ještě bílý.

Pokud jsem se někde seknul, tak mě, prosím, nekamenujte.

PříspěvekNapsal: 17 bře 2006, 12:15
od Radek Typlt
Díky . To mi stačí. Už se začínám chytat. :uff: :uff: :uff:

PříspěvekNapsal: 17 bře 2006, 12:39
od Tango
Jinak pokud by to někoho zajímalo, v současnosti je předpis výsostného označování vojenské techniky součástí těchto předpisů:

Vyhláška Ministerstva obrany 274/1999 Sb., kterou se stanoví druhy a kategorie vojenských vozidel, schvalování jejich technické způsobilosti, provádění technických prohlídek vojenských vozidel a zkoušek technických zařízení vojenských vozidel

Vyhláška Ministerstva obrany 275/1999 Sb., kterou se stanoví kategorie vojenských plavidel, schvalování technické způsobilosti a provádění technických prohlídek vojenských plavidel a zkoušek technických zařízení vojenských plavidel

Vyhláška Ministerstva obrany 276/1999 Sb. o schvalování technické způsobilosti vojenských letadel, provádění pravidelných technických prohlídek vojenských letadel a zkoušek technických zařízení vojenských letadel

Všechny tyhle vyhlášky se dají najít ve Sbírce zákonů z roku 1999.

PříspěvekNapsal: 13 čer 2006, 20:35
od Petr_R
Barevné znaky měly prototypy L-159 5831 (dvoumístný), 5832 (jednomístný) a v barevném provedené výsostných znaků byly vypuštěny z lakovny i první seriové L-159 6001-6005. Narazily na vojenskou přejímky - v tu chvíli nebyl v platnosti ještě "Skořepův" předpis zavádějící oficiálně čárkované šedé výsostné znaky. S barevnými znaky se tak do vzduchu dostaly pouze letouny 6001 a 6002 (existují foto - autor Jan Kouba). A i ty následně byly předělány na standardní "low vis" výsostné znaky a poté teprve odletěly z Vodochod.
Znaky měly průměr 300 mm a modré lemování. Sériové číslo bylo (a je) provedeno ve spodní světle šedé (36 375).

PříspěvekNapsal: 12 čer 2007, 19:34
od Kubouš
Tango píše:U všech Mig-15 byl modrý lem znaků. Obecně platí, že na světlém podkladu mají modrý lem, na tmavém podkladu bílý. Ale jak už bylo uvedeno, nelze se na to spolehnout. Lepší je vzít to podle typů:

modrý lem: MiG-15, 17, 19, 21, 23, Su-7, L-29, L-39ZA


Nemaj náhodou L-39ZA lem bílej? :?

PříspěvekNapsal: 12 čer 2007, 20:56
od Vladek Vácha
Amatér - sběratel píše:
Tango píše:U všech Mig-15 byl modrý lem znaků. Obecně platí, že na světlém podkladu mají modrý lem, na tmavém podkladu bílý. Ale jak už bylo uvedeno, nelze se na to spolehnout. Lepší je vzít to podle typů:

modrý lem: MiG-15, 17, 19, 21, 23, Su-7, L-29, L-39ZA

Nemaj náhodou L-39ZA lem bílej? :?
Bílý lem měli jen Migy29,Su25,Su22 a L39MS modrý ostatní. Modrý bez ohledu zda byly kamuflované či v barvě kovu např.Migy21 či Migy23 , vyjímka zpravidla např.ML ev.č. 4644. tomuto tématu je věnovaná i jedna studie ,která to vše vystětluje. Ještě jsme se kouknul do jednoho předpisu a po roce 1945 jsou ofidiálně zavedeny oba dva typy znaků jak s modrým tak bílým lemem.

PříspěvekNapsal: 12 čer 2007, 20:59
od Kubouš
No dobrý, ale když dám google L-39ZA, tak mi vyjedou fotky na kterejch maj L-39ZA lemy bílý.

PříspěvekNapsal: 13 čer 2007, 07:44
od Tango
No jo čéče, máš pravdu. Teď jsem si projel pár fotek ZA a opravdu všechny měly bílý lem.

PříspěvekNapsal: 04 črc 2007, 20:08
od Jirka Látal
L-39ZA bílý lem na horních plochách a SOP, modrý lem na spodku křídla, totéž i u kamuflovaných L-39C (aspoň některých- stoprocentně to vím minimálně o jednom, kde je to z fotky patrné, ale předpokládám, že předpis byl stejný jak pro kamuflované L-39ZA, zvlášť když toto zbarvení prováděli přímo u výrobce)
Snad bude přiložená fotka dostatečně čitelná.

PříspěvekNapsal: 15 pro 2007, 21:17
od DUNDR
L-39ZA mají v současnosti znaky na horních plochách bíle lemovány / na křídlech mohou být ve dvou rozměrech /, spodní pak modře lemovány vyjma letadla č. 2436, které má lem bílý.
Poslední pardubické L-39C klasicky kamuflované měly bílé lemování svrchu, fotky co jsem našel mají modré lemování, ale mám dojem, že v Košicích kolem roku 1983 je měly bílé a to ještě ve dvou velikostech na směrovkách.


[/url]