Kolegové,
dovoluji si Vám dnes představit stavbu dvoumístného EUROFIGTERU 1/32 od firmy TRUMPETER. Tuto stavbu jsem dokončoval v době, kdy na trh s tímto typem letounu v totožném měřítku přišla firma REVELL, takže při zahájení stavby jsem ještě neměl možnost výběru stavebnice. Již při volbě předlohy jsem chtěl mít ve vitríně TYPHOONA, který svým vzhledem a provedením upoutá pozornost. Šedě zbarvených modelů mám již více, tak volba padla na toto oranžové provedení „továrních“, zalétávaných strojů /přesnou terminologii bohužel neznám/. Navíc, toto provedení modeláři příliš nestaví, takže mé rozhodnutí bylo již definitivní.
K samotné stavbě asi tolik. Stavbu jsem koncipoval jako uzavřenou a tak záměrně jsem nevyužil nabízenou možnost spočívající v otevření radomu, elektroniky po bocích trupu či odkrytování prostoru motoru, jak nabízí stavebnice. Otevřel jsem pouze kokpit, aerodynamickou brzdu za kabinou, v aktivní poloze zůstaly klapky a sloty. K vylepšení vzhledu jsem použil plechy EDUARD a sedačky AIRES. Vlastních, menších vylepšení je více, jsou patrny z fotek /pro ty, kteří tuto stavebnici znají/ . Z těch zásadnějších bych zmínil přepracovaný vnitřní prostor aerodynamické brzdy za kabinou nebo mechanismus zavírání kabiny, který TRUMPETER naprosto neřešil. Pak snad ještě další různé káblíky v kokpitu a u podvozků. Barvy GUNZE C – míchané. Zde se omlouvám, že odstín oranžové na fotkách a na modelu nejsem schopen na foťáku řádně nastavit, aby realita byla na 100%. Bohužel, těm stům procentům je dosti vzdálená. Není to výmluva na fotoaparát, ale pouze je to má nešikovnost. Dnes dávám více fotek, kde část je focená při poměrně silném umělém osvětlení a ty tmavší jsou fotografovány při rozptýleném světle u okna a zatažené obloze / bohužel s poklesem hloubky ostrosti/ - tak si, prosím, vyberte. Zkoušel jsem i tmavé až černé pozadí, ale oranžová se proměnila v citronovou. Takže jsem se s tím hodně potrápil. Samotný nástřik barvami předchází bezpočet maskování každého detailu a bylo zapotřebí i vyřezat do pásky složitější tvary. Pro mě to byla práce na několik dní. Menší rada pro ty, kteří snad si také vyberou tuto „ kamufláž“. Je zapotřebí posbírat co nejvíce fotek konkrétního letounu / u mne ZK 382/, protože každá potvůrka, co vyleze z fabriky, má své odlišnosti v barevných detailech, umístění některých popisků, či dokonce jejich absence, takže, dobře se dívat! Mně chybí ještě obtisk na vnitřku krytu hlavního podvozku, až seženu, dolepím. Obtiskový aršík na toto provedení neexistuje, tak jsem probral své staré zásoby, pak samovýroba, někde nástřik pomocí šablony. Dále bych doporučil dokoupit a použít kovovou přední podvozkovou nohu. Já ji při manipulaci urazil již nesčetněkrát. Dotyčná partie je tenoučká a navíc má TRUMPETER příliš měkký plast. Kvalitu kovových podvozků zde rozebírat nebudu, podívejte se a sami rozhodněte, s frézkou se dají vylepšit. Co se týká podvěsů, nevím, zda tyto „tovární“ mohly, či někdy létaly s raketami METEOR-BURAM. Také si nejsem jistý, zda létaly s nádržemi pod křídly. Viděl jsem někde fotku, ale to byl jednomístný. Všechny tyto problematické podvěsy raději lepím disperzním lepidlem, lehce se to dá odstranit bez poškození modelu. Vážně již začínám uvažovat o mikromagnetech. Model jsem ještě vybavil červenými kryty vlastní výroby. Tolik ke stavbě, pokud budete mít čas, můžete i porovnat s obdobnými stavbami na zahraničních webech. Nevím, zda na našem MF někdo podobnou stavbu předvedl, nemám přehled. Budu rád, když si uděláte chvilku a napíšete Vaše hodnocení.
Dovolil jsem si ještě předložit tři fotky dvouplošníčku 1/32 WILLOW od firmy NITTO, spolu s moderním TYPHOONEM. Toho japončíka jsem stavěl asi před 40 lety. A pro zasmání. Zašpinění kolem motoru až ke kabině je provedeno vyjetým černým motorovým olejem ze Škody 100 MB. Samotný motor byl v oleji ponořen, pak vypatinován. Mohu potvrdit, že realisticky smrdí ještě dnes! Prosím, nezlobte se, že jsem ho ze záhrobí vytáhl na světlo boží. Mně a modýlku to udělalo moc dobře. Kolegové, přátelé, touto blbinkou se už definitivně loučím a budu se těšit na Vaši přízeň, někdy u dalšího modelu. Ahoj!