Nevím proč a nebyl to ani žádný plán, ale posledení tři modely co jsem dodělal byly cvičné stroje (mimo nynějšího Gnata ještě Vampire a Tiger Moth). Teď k ni nim tedy řibyl Folland Gnat (komár) T.1.
Kdo tohle éro nezná, tak na britské poměry je to prudce elegantní stroj, který ve své stíhací verzi v Británii nakonec vůbec nesloužil, ale o to větší slávu si vydobil s Indii. V Británii sloužila jen jeho dvoumístní cvičná verze, kterou používala akrobatická skupina Yellowjacks, která se následně reorganizovala ve dnes známé a slavné Red Arrows. Model představuje stroj v barvách právě této skupiny.
Stavebnice vyšla před pár lety a je z nových forem. Plast je typický airfixácký měkký, rytí pěkné, jemnost detailů žádný zázrak, ale ani žádná hrůza. Moc pěkně a hlavně i modelově jsou řešené splittery u vstupů vzduchu do motoru, tenhle detail by se mi nechtělo dodělávat... Pěkné jsou i palubky, kde jsem na budíky použil obtisky, které po několika dnech prolévání softerem pěkně okopírovaly plastové díly. Ucházející jsou šachty hlavního podvozku.
Stavebnice umožňuje postavit stroj s přídavnými nádržemi, či bez nich. Dále je možné odklopit kryt čumáku, což má ale za následek totální rozbití pěkné štíhlé siluety, navíc díl znázorňující elektroniku pod krytem je prostě hnusně hrubej.
Kokpit je tedy z krabice a jen sedačky jsou trochu doladěné + doplněné o leptané pásy (díky messáku). Štítek zadního kokpitu je z acetátu (plastový je tlustý a navíc jsem ho měl zlomený). Na hlavní překryt je doplňeno zrcátku a nové jsou i trubice určené pro vstřik barvy za výtokovou trysku - mosazné trubičky. Pod prosklenou špičku čumáku je doplněn světlomet a posledním doplňkem je pitotka od Masteru - krásné bodlo!
Použité barvy: Gunze H a C; kokardy a trikolora na SOP jsou stříkané; zbytek delkály od Cartografu. Nevím proč jsou Cartografí dekály tak adorované. Soutisk je perfektní a detailnost také, ale pro mě mají prostě příliš tlustý lak.
Wash namíchaný z olejovek Abteilung, lak Gunze Super Clear II.
Ke Gnatovi časem přibude ještě Hawk, který u Red Arrows slouží dodnes, a mnohem starší Jet Provost v barvách akrobatické skupiny Red Pellicans.