Zdravím,
představuji svůj asi poslední letošní kousek. Postavenej se moc nevidí, tak zkusím přidat své postřehy.
Stavebnici jsem stavěl od ICM, ale existují přebaly i od Revella a Hasegawy. Obsahují stejné kamufláže, tak by si člověk mohl říct, že je jedno který přebal sežene. Bohužel to není úplně pravda.
Ze stavebnice mám smíšené pocity. Na jedné straně je velmi detailní, skvěle pasuje - alespoň já jsem neměl problém s lícováním, rytí je sice hlubší, ale rovnoměrné. Na druhou stranu úplně chybí pancéřová přepážka s vybavením typická pro stíhací verzi. Ta díra do čumáku pak kontrastuje s velmi detailním interiérem. A obsahuje i několik chyb, resp. sporných částí na které ale chybí podklady.
Nějaké fotky jsou v tématu zde:http://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=503&t=51267&hilit=dornier+215&start=60
Takže, chtěl jsem stavět tříbarevnej R4+DC tak se budu soustředit na něj. Přepážku v kokpitu jsem už zmínil, fotku na přepážku znám jen jednu tak jsem inspiraci čerpal v kokpitu stíhacích Do-217. Další oříšek bylo prosklení spodní vany. V průběhu stavby jsem postahoval návody i od Revellu a Hasegawy a každý výrobce má prosklení vany na pravé straně jinak velké. Fotku, která by to vyřešila, nemám a protože jsem v kokpitu udělal nábojovou schránku a vedení nábojů pro kanón tak jsem okno zaslepil úplně. A jsme u spodního pohyblivého střeliště. Všichni tři výrobci s ním počítají, zvesela se kreslí v bokorysech, ale na žádné fotce s Do-215 s přídavnou kanónovou vanou není vidět. Je to pro to, že zástavbou kanónové vany byl zrušen vstup do letadla a nový vznikl právě na úkor spodního střeliště. Je to krásně vidět na mně jediné známé fotce R4+DC.
Trup je zavřen, pokračujeme křídly. Stavebnice má sání k motorům znázorněné jen jako díru do křídla. Hledal jsem nějakou detailnější fotku této partie a náhodou jsem si všiml, že sání pravého motoru má být na straně blíže k trupu. A teď proč je lepší koupit přebal konkurence. Jak Revell tak i Hasegawa mají upravené výlisky, které obsahují spodní kanónovou vanu a kryty na výfuky, ty moje jsou samodomo.
Překryt kabiny je ve dvou provedeních, ale bohužel oba mají otvory v čelních sklech což je za pancéřovým sklem vidět. A korunu jsem tomu nasadil já, když jsem po odmaskování zjistil, že mám šmouhy uvnitř . Kabina přilepena Pattexem 100%, takže se ani nehne, resp. nemám nervy abych zabral víc.
Doplňky jsem nakoupil snad všechny co se dají běžně sehnat, odmítl jsem jen leptané klapky a korekční set od Vectoru na ocasní část v ceně celé stavebnice. Místo toho jsem pořídil eduardí kola na časnou Ju-88, ostruhové kolo jsem udělal nové a původní odfrézoval.
Kamufláž. Z fotky jde poznat, že znak NJG neměl černý podklad. Tento obtisk je pouze ve stavebnici Revell, já jsem ho nesehnal, ale vím o tom . A protože má Revell dobře znak tak jsem podle něj udělal i rozložení kamuflážních polí. Z fotky na mě působí, že rámování kabiny bylo černé, legendu o přestříkání původně černého stroje bych klidně přijal . Spodní kříže jsou menší, zase podle Revellu. Mimochodem, obtisky ICM jsem nepoužil, nevzbudily ve mně důvěru. Označení je stříkané, popisky ze zásob.
Z textu vyplývá, že nejlépe je na tom přebal Revellu, Hasegawa je ukrutně drahá a ICM na nočního stíhače nebrat. A to je vše, aspoň na víc si teď nevzpomínám. Snad to někomu pomůže při stavbě .
Jirka
A předloha: