Tohle nebude moc plastikové, nicméně mě kolega modelář nabádal abych to sem dal.
Onehdá jsme se se ženou rozhodli postavit dětem zahradní domek. Jenže to je nuda a domek pro děcka má každý. Já jsem fanda do letectví, můj malý synek také a vypadá to že ani dcerám nebudou křídla ve vzduchu lhostejná. No a jelikož mi pořízení vyřazeného vrtulníku Mi-24 bylo striktně zamítnuto bylo nutné zamodelařit.
Rozhodnutí bylo jasné. Postavit na zahradě letoun. Požadavky na zmiňovaný stroj byly opravdu protichůdné. Dalo by se říci že objednavatelé byli tři. Tatínek, maminka a děti. Všichni se svými požadavky na konkrétní stroj. Požadavek na velikost byl ze strany děti poměrně volný. S důrazem na dvoučlenou posádku a dvoumotorovou koncepci stroje. Jisté nedefinované nákladní schopnosti byly vítány. Samozřejmá měla být schopnost vlastní obrany. Velký důraz byl ale dán především na schopnost vzlétat i přistávat z vodní hladiny stejně jako z neupravených drah. Zadavatel maminka definoval velikost stroje poměrně přesně. Musí být taková aby, se tam vyspali v létě alespoň 3-4 děcka a nesmí to zabrat půl zahrady. Poslední zadavatel a konstruktér v jedné osobě, tedy já byl postaven před nelehký úkol. Přitom jsem trval na určitých proporcích, ze kterých musí být jasné, že jde o letadlo a ne trup s nášlapy místo křídel. Další omezení samozřejmě následovala. Křídlo musí být ve výšce min 2m nad zemí aby konstruktérova hlava nebyla ohrožena prochází li se po zahradě. Stejně tak ocasní plochy aby na ně bylo možno zavěsit houpačky. Letoun by tedy vycházel příliš „vysoký“ nebo nezbývalo než zvolit typ parasol. Tedy s křídlem nad trupem. Logicky jsem tedy sáhl pro inspiraci po letounech pana Igora Sikorského ze třicátých let. Konkrétně po stroji S-40.
Nezbývalo něž začít. Po nutném zjednodušení tvarů jsem zvolil konstrukci z ocelových trubek a jako potah dřevo kombinované s tenkým plechem 0,55mm. Ke konstrukci jsem přizval technika. Odborníka na stavby z kovu a vlastně všeho, mého tchána. Stavba začala 25. května 2013.
Začínalo se jako u stavby lodě, položením kýlu.
Jako stavební dozor samozřejmě působí budoucí zalétávací pilot. Což se ukázalo jako neocenitelná pomoc, neboť nám neustále připomínal kde má být knipl. Což jak všichni víme je nejdůležitější část letadla. Bohužel pro mě mi několikrát jeho model v podobě 60cm kusu lešenářské roury postavil do míst kde jsem si potřeboval přidřepnout. Hm no....
Hotová základní konstrukce trupu. Délka 7,5m šířka 1,2m výška 1,1m.
Praktické určování ergonomie interiéru stroje.
Vzhledem ke značné vzletové hmotnosti stroje mi přepočtem vycházelo křídlo o rozpětí 9,80m a hloubce 1,80m. To mi bylo zamítnuto druhým zadavatelem i technikem, protože překračovalo velikostní limit „Půlka zahrady“. Smířil jsem se tedy s vyšším plošným zatížením a původní plány přepracoval. Výsledné rozpětí nepřekračuje 7m.
Pokračování za chvíli......
Naposledy upravil Ronšperk dne 04 zář 2013, 00:04, celkově upraveno 2