Díky! Ještě, že jsem se zeptal. Na fotce jsou nádrže ve stínu křídla a barva se špatně určuje. Nejspíš bych skončil u nějaké tmavé šedé. Takhle v tom mám jasno. Bude to tmavě hnědá.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Než se budu věnovat dnešnímu pokroku na modelu, chci poděkovat Jiřímu Brožkovi (JBR decals). V rámci "customer service", jak tuto akci nazval, mi od něj dnes přišly nové obtisky na canardy, jako náhrada za ty, ze kterých se mi částečně podařilo setřít modrou barvu. A nádavkem přidal obtiskový aršík s popiskami. Velký dík, za skvělý zákaznický servis!
Dnes jsem se věnoval závěsníkům. Na středový závěsník pod trup jsem použil díl ze stavebnice Italeri, ale nejdřív jsem jej mírně upravil, přebrousil, vyryl nové spáry a doplnil nýtování. Na závěsníky pod přídly a adaptéry pro rakety jsem použil díly od Kitty Hawku. Zbyly mi po dřívější stavbě Gripena 9241, kde jsem je nahrazoval odlitky od CMK. U křídelních závěsníků jsem plastové čepy pro přesné přilepení závěsníku ke křídlu nahradil čepy z drátu. Jednak měly plastové čepy velký průměr a nevešly by se do otvorů v křídlech, ale hlavně mi drátové čepy dobře posloužily při stříkání závěsníků a následném nanášení obtisků. O co méně je popisek na letadle, o to více jich je na závěsnících. Na všech pěti dohromady (Stroj 5234 v době, kdy nesl výroční zbarvení, neměl přední potrupový závěsník) jsem jich nalepil 54. A to jich ještě pár přijde na adaptéry pro rakety.
Piplačka s popisky na závěsníky se vyplatila, rozhodně to závěsníkům prospělo. Po nalepení obtisků na adaptéry zkrátím drátové čepy a pak již nic nebude bránit přilepení závěsníků na letadlo.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Minulý týden jsem se k modelu nedostal. Až dnes jsem měl volné odpoledne, tak jsem toho využil a zase o kousek pokročil.
Na Gripena jsem dolepil všechny obtisky s výjimkou žlutých proužků pro pro skupinová světla. Ty dolepím později. Také jsem z levé canardy sundal poškozený obtisk a nahradil ho novým. Tentokrát se jeho aplikace obešla bez problémů.
Po nanesení a proschnutí obtisků jsem celý model přestříkl lakem pro sjednocení povrchu před jeho "ušmudláním" a znázorněním provozního opotřebení. Ale nejdřív nechám lak pořádně proschnout. Vzhledem k plánovaným drobným retuším jsou canardy stále jen nasucho nasunuté na čepech.
Zatímco co na Gripenovi schnul lak, věnoval jsem dokončování závěsníků a přídavných nádrží. U baků jsem natřel zadní čela hnědou barvou a u závěsníků jsem nanesl poslední chybějící popisky na adaptéry pro rakety.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Po včerejším doplnění obtisků a přelakování modelu jsem se dnes pustil do provozního opotřebování a ušpinění povrchu Gripena.
U horních a bočních ploch jsem se držel fotografií. Není to stoprocentní, ale v převážné většině to koresponduje s fotografiemi skutečného stroje.
Fotografii spodních ploch tohoto stroje nemám, takže jsem použil fotografie spodních ploch tří různých strojů a podle nich jsem udělal "průměrné" ušpinění a opotřebení spodních ploch.
Na křídla jsem doplnil sestavené závěsníky.
Rovněž jsem doplnil zadní trupový závěsník. Přední trupový závěsník stroj 9234 (v době kdy nesl výroční zbarvení) neměl.
K fotografování jsem se dostal až večer a díky poměrně tvrdému světlu lampičky, kterou jsem si přisvítil, vyšly fotky trochu více kontrastní. Na denním světle je ušpinění méně výrazné.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Petře, děkuji za pochvalu. S patinou to byl takový malý experiment. Namísto klasických olejů jsem na patinu použil patinovací pudry od Agamy. A byl jsem příjemně překvapen. Práce s pudry je rychlá, jednoduchá, přesná a snadná. A kdyby se to nepovedlo, stačí navlhčený měkký hadřík nebo vatový tampón (popřípadě s trochou saponátu) a pudruvá patina lze jednoduše smýt.
Podvozkové šachty jsou zatím takové "hološachty". Jsou jen v základním bílém nátěru a veškeré jejich vybavení a patina teprve přijde na řadu. Stejně tak jako mnoho dalších detailů.
Naposledy upravil KLuK dne 14 bře 2024, 15:38, celkově upraveno 1
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Dnes se ke Gripenovi nedostanu, Tak alepoň přidávám dvě rychlofotky pořízené na denním světle.
A protože jsem byl zvědavý, přidal jsme na závěsníky nádrže. Stejně jako canardy, jsou i baky jen lehce nasunuté drátovými čepy do otvorů v závěsnících a jejich poloha není úplně přesná. Ale pro představu to postačuje. S baky vypadá Gripen dost dobře a s výsledkem jsem spokojený.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Nějak se mi v poslední době nedostává volný čas. Pokaždé, když už si myslím, že se konečně dostanu k modelu, něco mi do toho vleze. Tak jsem si alespoň dokoupil pár doplňků k modelům a mimo jiné taky sadu Sidewindrerů od Edy. Ty ze stavebnice se Italerce příliš nepovedly.
V eduardím setu jsou hned čtyři kusy, takže mám se Sidewindery vystáráno i pro druhého (déčkového) Gripena.
Odlitky raket vypadají dobře, subtilní přední křidélka raket vyřešená jako samostatné díly slibují hodně zábavy a to hned dvakrát. Nejdříve při jejich oddělování od nálitků a potom ještě při jejich lepení na tělo rakety.
planžeta je v sadě jen jedna, na snímku je lícová a rubová strana planžety
Naštěstí plato s fotoleptanými díly obsahuje i montážní přípravek pro dodržení geometrie při lepení předních křidélek na tělo rakety.
A po přilepení předních křidélek, průhledné čočky na přídi a nabarvení raket si můžete svoji trpělivost vyzkoušet u lepení obtisků.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
AIM-9 jsem taky použil od Edy. I přes stejný počáteční obavy to bylo vše v pohodě. Přípravek pro geometrii je fajn. Jinak stavbu tiše sleduju po celou dobu a fakt vypadá parádně.
Racochejli, děkuji za uklidnění a pochvalu. Je příjemné vědět, že se má práce na modelu někomu líbí. Je to velmi dobrá motivace do další práce.
Popis setu raket Sidewinder jsem napsal s malou mírou nadsázky. Jediné z čeho mám opravdu mírnou obavu je oddělení předních křidélek od nálitků. Vypadá to jemnou chirurgickou práci. Ale s různými doplňkovými sadami pracuji celkem často, takže si myslím, že i tuto zvládnu. V každém případě je dobré vědět od někoho, kdo už má s touto sadou zkušenost, že je to v pohodě zvládnutelné.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Máš to moc pěkné, stále vyhlížím /asi už marně/ nějakého nového výrobce Gripenu, protože mám doma jen dva "malé." Ten marking jsi zvládl bravurně. Ty AIM-9 od Edy taky používám na agresory a spokojenost. Je s tím sice piplačka a pár křidélek jsem už zkazil, ale za cenu těch tenkých odtokovek to stojí.
Možná to čekání marné nebude. Proslýchá se, že formy od Kitty Hawku má jiný výrobce (jméno neznám) a postupně zavádí modely do výroby. Gripen od Kitty Hawku nebyl úplná hitovka, ale proti Italerce je výrazně lepší. Otázkou zůstává, kdy na Gripen dojde a kolik to bude bude stát.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Dnes jsem měl konečně čas a nic neplánovaného se neobjevilo. Tak jsem toho využil a dělal na Gripenovi.
Nejdříve jsem dokončil výstupní trysku a přilepil ji na její místo. Po mírné úpravě konstrukce vnější trysky nakonec ta plechařina vypadá dobře. Zvlášť při pohledu zezadu.
Pomalu je na čase postavit Gripena na vlastní nohy. Začal jsem tou přední. Po jejím sestavení jsem ji trochu oplechoval
Také na nohy hlavního podvozku jsem přilepil něco málo plechů ...
... a víc jsem toho dnes nestihl. Takže pokračování zas příště...
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily