Tak dodávám nějaký rozbor rozměrů. Stáhl jsem si výkres a propočtem stanovil měřítko. Vycházím z délky letounu, který je 12130mm, což je v měřítku 1/48 252,7mm. Dle propočtu na výkrese mi vyšlo 251,4, tj rozdíl 1,3mm, což beru pro porovnání rozměrů dostatečné.
Ve výkrese jsou vždy 4 rozměry - oměření výkresu / přepočet do reálu / přepočet 1/48 / oměření modelu. První dva rozměry jsou tedy pomocné, důležité jsou druhé dva, které by měli být (ideálně) stejné. Hraje zde roli kvalita výkresu, tloušťka čas, moje měření.
Co z toho plyne. Model je delší o 6mm. Nevím sice jak je v reálu měřená délka letounu ale protože jsem měřil výkres i model ve stejném místě, lze to porovnat. Pro srovnání, je i delší MPM, a to o 4mm. Čumák modelu je celkem přesně a potom se model postupně natahuje. Konec zadní kabiny o 2mm, u kořene SOP cca 4,5mm až nakonec je to těch 6mm. Může to být o 1-1,5mm více, viz ten první propočet. Co je dobrá zpráva, vypadá to, že výška trupu u kabiny je celkem v pořádku. Měřil jsem v místě prvního pantu, ale nesedí umístění model vs. výkres. Nakonec viz obrázek.
Martin Černý 'Černoch' píše: porovnat také paneláž jestli model více odpovídá C nebo ZO/ZA nebo je mišmaš obojího?
Martině, co jsem koukal do výkresů tak jsem našel na levém boku dva rozdíly mezi C a ZA. ZA má pod kabinou snímač úhlu náběhu, což je kvůli blokování střelby kanonu, aby motor nenasál spaliny ze střelby a nedošlo k pumpáži, a model to správně nemá, na SOP má Céčko o jednu krytku navíc, což model správně má. Podlé mého tedy docela dobře odpovídá Céčku. Alespoň co se týká trupu.
"Někdo musí přijít na to, že vyfukováním cigaretového dýmu do vody zlato nevznikne." Můj oblíbený citát z Cimrmana Albík je tvarově hodně zajímavé letadlo. To se dá pořád prohlížet a pořád se na něm nacházejí zajímavá místa. Vždy mě nejvíc fascinuje tento pohled na tvar trupu:
Přílohy
MiGy-21MF 1:48 hotovo 9413, Rozestavěné MF: 9805 a 7702+(Tatra141) MiG-21PFM:7909
Zadek je (a pod sacáky) u TRM určitě nafouklejší - dostanu se k tomu u VOP. Ta totiž vlastně nejde potlačit - narazila by do trupu. Nicméně i tento tvar tam vidět je, byť určitě ne tak dobře, jak by vidět měl být. Tlouštka trupu přes sacáky je obou modelu stejná. Problém je v málo tvarované partii pod sacáky. Rozměrově je MPM pod VOP (tedy zadní část trupu) o nějakou desetinku dokonce tlustší. Rozměrově je to tedy OK, chyba je v tvaru. Až budu mít trupy v kupě, oba modely nafotím i pod tímto úhlem.
Po delší odmlce způsobené prací, hezkým počasím a dalšími výmluvami jsem chtěl pokročit - ale přiznávám, že to nedám. Podcenil jsem stavbu MPM pro to tvarové porovnání. Tím, že jsem to lepil jen jako skořepinu a navíc rozmazlený posledními modely, jsem k tomu nepřistoupil dostatečně zodpovědně. Což znamená, že mám slepený komplet trup, křídla a tyto dva celky neumím spasovat dohromady aby mi vyšla geometrie. Tři večery jsem různě dobrušoval spojení křídla a trupu až dnes jsem začal měřit. Jednu polovinu křídla mám oproti té druhé tlustší o 1mm, takže mi nenavazují na trup. Chyba byla, že jsem si měl rozepřít poloviny křídel rozpěrami a přechody trupu k nim potom dobrousit. A protože mám nalepený sacáky, tak na to broušení nezbývá moc místa. A ještě je moje ostuda, že jsem na to přišel až dnes po prostudování staveb na internetu. Ne že by to absolutně nešlo - rozpěry by tam ještě nacpat šly a na broušení se místečko taky nejde, ale upřímně - nemám na to vůbec chuť.
Nicméně, nějaké resumé si dovolím udělat i tak. Plastikařina i L-39 jsou na světě už docela dlouhou dobu a přesto jsme se stříkaného modelu 1/48 dočkali až nyní. Před ním existoval pouze model MPM, a díky za něj, byla to jediná šance jak si Albatrose ve čtvrtce postavit. Nyní s ním tedy přišli číňani, jinak bychom ho stále stříkaný neměli. Jak už tu padlo, je L-39 docela tvarově složitý a je k tomu mít potřebnou technologii. Tím, jak je MPM udělán, postrádá hodně rytí a i to co má, je spíš takový náznak. TMR použil vícedílné formy a to jim umožnilo udělat trup narytý po celém obvodě. Bohužel proměřili a tak je trup delší a v zadní části baculatější. Není to hrůza jako když udělali P-80 nebo F2H, jako Albatros to vypadá. Stačí to ale dnes? Nejsem si jistý. Kolega ho v jiném vlákně staví a pokud ho dokončí a odprezentuje, bude možno vidět, jak to působí jako celek. Samozřejmě nejde pominout, že je avízovaný od AMK. Ale když začalo AMK s přeplácením jejich F-14, začal jsem mít obavy, aby dřív neskončili. F-14 žije, objevují se fotky forem a tedy i L-39 snad bude. Záleží tedy na každém, jak k tomu přistoupí. Jestli kvůli přesnějšímu tvaru absolvuje stavbu MPM a bude umět udělat povrch, nebo zvolí model méně přesný ale jak to zatím vypadá, dobře sestavitelný TRM. V tuto chvíli já volím TRM ale uvidí se, jak bude vypadat sestavený model. Ale s přihlédnutím na AMK a jejich L-29, bych asi počkal na jejich Albatrose. Snad dopadne lépe. Ukončil bych to asi takto - král je mrtev, ať žije král. A doufám v nového krále.
Aleš R. Nič si z toho ( MPM ) nerob. Ja som na toto isté došiel dávnejšie - tiež som zlepil trup a krídla a už som to nedokázal dať spolu dokopy ( teda tak, aby sedela geometria ). Tento Albík letel ... A dva kusy ešte mám v kitníku a dúfam, že raz z nich bude L-39CM a L-39V...