Týmto vláknom sa zbavujem jedného restu, ktorý mám voči nášmu klubu. Akciu na stavbu Hawkera Typhoona v mierke 1/48 som vymyslel skoro pred 2 rokmi a doteraz som to nerozbehol, takže týmto konečne začíname. Cieľom je dostavať Tiffyho do 6.6.2018 na výročie vylodenia spojencov v Normandii, kde Tiffy zohral kľúčovú úlohu. Dúfam že sa tu ku mne pridajú čoskoro aj ostatný členovia klubu ktorý sa do akcie prihlásili.
Rozhodol som sa že budem stavať Car-Door verziu v kamufláži Rolanda Beamonta ktorý sa veľmi zaslúžil o zavedenie Typhoonov do operačnej služby a kdesi sa mi naňho aj váľajú dekály od Techmodu.
Stavbu som chcel čisto iba krabičku, ale objavil som, že mám kokpit od Airesu takže som sa rozhodol, že ho použijem. S resinovými kokpitmi som ešte nerobil takže dúfam že to nepo...
Väčšinu resinových dielov som oddelil od náliatkov odstránil otrepy a prebrúsil. Skúšobné osadenie do kokpitu na sucho....no ešte si budem musieť niekde pomôcť silou a niečo z bokov trupu ešte odbrúsiť, zdá sa že toto ešte nestačí.
Pripájam sa do tohto čelindžra. Sľúbil som sa zapojiť už pri prvotnom vyhlásení, samozrejme vždy bolo prednejšie čosi iné. Aj momentálne mám rozrobenú zákazku Delfin 1/48 AMK, takže tajfun musí zatiaľ zostať na čakačke. Teraz ale ide do tuhého, ale k termínu ukončenia akcie by som mal byť hotový aj s mojím Tajfunom. Posielam aspoň aktuálne fotky z môjho stola so štartovacou čiarou pre preteky Tiffy.
Momentálně také po chvilkách dělám Eduardího Tyffieho a shodou okolností jsem také u kokpitu.Také ho nastříkal zeleně a pak zjistil, že v návodu u Edy je to jinak...boční trubková konstrukce je v návodu uvedena celá stříbrná. Zelená byla zadní deska (celá), sedačka a trubky s deskama pro oporu nohou. Bylo mě to divný, ale např. foto ve Warpaintu hovoří stejně. Stěny trupu pak byly opět zelené. U podv. šachet to také asi bylo různé- hlavní šachta + vnitřní strana krytů - stříbrná, prostor pro ostruhu v trupu zelená.
Ahoj, jestli se můžu taky zapojit... Taky mám právě rozdělaného Typhoona. Hledal jsem podklady na netu a dospěl k následujícímu názoru, který teď předkládám k diskusi: Podle fotek to vypadá, že v barvě kovu byla celá trubková konstrukce - tedy i ta pod podlážkami pro nohy. Dále byl v barvě kovu i knipl a asi i sedadlo. Fotky na netu jsou na "buble top" Tiffy, takže jsem si původně myslel že třeba "car door" ji měl zelenou a od nátěru ustoupili v průběhu výroby aby ušetřili čas nebo hmotnost. Ale sedadlo bez nátěru jsem našel i na fotkách kokpitů Hurricanu, takže to takhle asi bylo u Hawkeru obvyklé. Přepážka za sedadle byla nejspíš zelená. Panely v zorném poli pilota uvádí Eduard u prvních vyrobených Typhoonů zelené, u pozdějších černé, stejně jako palubní desku. To odpovídá i dostupným fotkám. Nicméně mám podezření, že všechny fotky kokpitů zobrazují jedno a to samé letadlo, akorát v různé době - dochovaného Typhoona, který byl dříve v Hendonu. Teď je snad v Kanadě... Fotku prostoru kolem ostruhy jsem našel jednu. Podle fotky je šachta buďto stříbrná, nebo v barvě spodních ploch. Je pochopitelně otázka, kolikrát bylo to letadlo během vystavování v muzeu přestříkáno. Říkám si ale, když u Hawkeru tak šetřili interiérovou zelenou i v kokpitu, proč by stříkali zrovna tohle místo když hlavní šachty zůstaly v barvě kovu.
Pokud je model hotov tak jasné....ale pro toho, kdo je ve fázi kokpitu to může být užitečná rada. Ještě jsem konzultoval s jedním člověkem, který povrdil že připomínky Eduardům dělal zahraniční badatel, specialista na Typhoony a Tempesty, čili zbarvení podsedstav v návodu by mělo být správné.
Ahoj, kolega Petr J. mne vyzval, abych se aktivně zapojil do vaší stavby. Je mi potěšením a doufám, že vám neudělám ostudu.
Stavím Typhoona Mk.Ib, rané provedení „car door“. Stavebnici Hasegava jsem původně koupil s cílem postavi z ní Maňákův Typhoon TP-N. Teď, když Eduard vydal Rangera se všemi doplňky, jsem změnil plány a Hasegawu použiji pro jiný letoun, na kterém Jiří Maňák létal - XM-X. Při tom využiji část Brassinů a dekálů z Rangera, které jsou určené jen pro tento letoun. Takže mi Hasegawa vlastně poslouží jen jako takový "overtrees" pro Rangera. No, Japoncům to radši nebudeme říkat… Stavět jsem začal už loni na podzim, ale pak jsem stavbu přerušil kvůli jiným modelům. Teď konečně nastal čas se Typhoonovi věnovat naplno.
Na první fotce je výchozí stav. Pochopitelně nesmí chybět šálek čaje - když je to model anglického letadla...
V prvním kroku jsem zkompletoval poloviny stupu. Budu stavět model se zavřenou kabinou, tedy jsem rovnou zalepil i dveře. Snažil jsem se, aby kabina seděla co nejlépe. Tím mi vznikl schod ve spoji na bocích trupu, který si vyžádal trochu tmelení a broušení.
Zbarvení interiéru jsem nakousl už v mé první poznámce. Podle fotek dostupných na internetu to vypadá, že velká část dílů v kabinách stíhaček Hawker zůstávala v barvě kovu. Vedle nosné konstrukce to jsou knipl, pedály a v některých případech i sedadlo. Na fotkách je sedadlo v barvě kovu. Eduard uvádí šedozelenou barvu. Napadlo mě se ještě podívat do návodu pro „čtyřiadvacetinového“ Typhoona of Airfixu. Tam je pro změnu uvedená barva Gull Grey. Takže teď „babo raď…“ .
Nakonec jsem se pro mého Typhoona, který by měl zobrazovat velmi rané provedení, rozhodl pro sedadlo v šedozelené barvě. Pro pozdější verze bych udělal sedadlo v barvě hliníkového plechu. Na poslední fotce je současný stav dílů kokpitu před patinou.
pridávam trochu postupu na mojej stavbe, za základe vyššie uvedených rád, za ktoré vám ďakujem páni, ohľadne farieb používaných na skutočnom lietadle som svoj kokpit trochu prepracoval, trubkovú konštrukciu som prestrekol hliníkom, pedále a nášlapy pod ne som prestriekal čiernou, sedačku, zadný pancier a boky trupu som nechal v interiérovej zelenej, doplnil som hliníkovú trubku vedúcu popod palubnú dosku, diely som napatinoval a zalepil do trupu pre vernejšie zobrazenie polstrovania na opierke pilota som jednotlivé kosoúholníky na plechu sedačky postupne natrel 2 vrstvami surfu 1200, nezaškodili by ani 3, nabudúce to bude lepšie a následne nafarbil a dopatinoval rozpohyboval som krídelká a výškovku, spoj krídlo-trup som nastavil plastikom pre jednoduchšie zlícovanie a zalepil polovičky krídla k trupu
Já jsem se "zasekl" na palubní desce. Tak dlouho jsem se snažil usadit obtisk až jsem to nervově nevydržel a koupil lepty. Jsou sice na "bubletop", ale palubka vypadá stejně. Díky tomu jsem mohl dozdobit kokpit dalšími "dzidziky" jako je kolo nastavení pedálů a převod od kinplu na křidélka. Nakonec jsem zjistil, že jsem klidně mohl nechat palubní desku z obtisku, protože při zavřené kabině prakticky nebude vidět... (Tak jako u spousty jiných modelů.)
Mezitím jsem slepil trup. Mám nápad, že si napřed začistím spoj obou polovin, pak v pohodě nastříkám vnější plochy okolo kokpitu a vstup vzduch do chladiče a pak teprve vlepím chladič a kokpit. Uvidíme, jestli to nakonec nebude slepá ulička. Zatím to vypadá, že by to mohlo vyjít...
Sice už je dávno po termínu této skupinové stavby, ale bylo by ostudné nechat Typhoona nedokončeného. Pocity mám jak ve druhé polovině bike-maratonu, kdy počáteční nadšení už dávno vyprchalo a do cíle je pořád ještě daleko. Je třeba se pořád posouvat směrem k cíli a postupně krizi překonat...
Já se zasekl na lepení leptaných páček a kohoutů na palubní desku, do které se mi vůbec nechtělo. Na druhou stranu jsem se ale nechtěl na ně vyfláknout, i když stejně nebudou vidět. Teď už snad můžu říct, že kokpit je hotový a připravený k vlepení do trupu.
(Poutací pásy jsou zatím jen nasucho nasazené, proto odstávají. Přilepím je až po nasazení kokpitu do trupu.)
Ahoj, opět probouzím k životu tohle téma... Od července jsem se dostal k zavření trupu a připravil model na surf. Nejhorší bylo vytmelit a vybrousit spoj křídel a trupu a potom obnovit rytí. Víc jak měsíc jsem na model nesáhl, než jsem se odhodlal do něj hrábnout žiletkovou pilkou. Teď už to snad půjde rychleji.