Stránka 2 z 5

Re: Suchoj Su-15TM 1/48 (Trumpeter Modifikovaný)

PříspěvekNapsal: 20 čer 2017, 21:22
od fresco
Zmienenými úpravami zmena tvaru trupu nekončí. Je to len začiatok Trup je totiž o cca 2,5 mm hrubší. Jeho maximálny priemer je 224 cm, čo predstavuje 46,6 mm na modeli. Chybný je aj príliš malý sklon nasávacích otvorov .
Tento pri meraní na výkresoch i na skutočnom lietadle je voči vertikále je cca 6,5 stupňa. Na modeli je tento sklon sotva polovičný, málo viditeľný. Pri pohľade na lietadlo spredu je sklon nasávákov viacej ako markantný, a tvorí jeden z charakteristických rysov lietadla pri pohľade zpredu. Túto chybu som čiastočne napravil tým, že som pozdĺžne zo spodnej časti trupu odobral cca 4 mm a z vrchnej cca 2mm. Túto úpravu detailnejšie nemám nafotenú. Sklon nasávákov sa tým značne upravil, aj keď finálny tvar nadobudol až po záverečnom búsení vytmelanej vrchnej i spodnej časti trupu, ktorú popíšem neskôr. Chybný je aj tvar prednej časti trupu modelu. Tuná prechádza trup v oblasti kabíny do svojej kruhovej prednej časti prapodivným prechodom akéhosi „hruškovitého“ tvaru. Na výkresoch sa prechod zvrchu javí ako plynulá krivka podobná na zrezanú šošovku a vôbec nepripomína tvary ponúknuté výrobcom modelu. V skutočnosti sa jedná o pomerne zložitý tvar, ktorý sa dá plne pochopiť až pri skutočnom lietadle. Aj na fotkách býva tento tvar dosť skreslený v závislosti od osvetlenia. Trocha to vidno na prvej fotke, čo som nafotil v Košiciach. Zbrúsenie polovíc trupu zasahoval aj do prednej časti, ktorá má tiež väčší priemer. Priemer kruhovej časti v oblasti radomu je cca 1,20 m. V štvrťke je do cca 25 mm. Výrobca nám ponúka radom s priemerom o viacej ako 27 mm. Naviac o jeho veľkej dĺžke a chybnom tvare sa toho už popísalo na modelárskych fórach dosť . Prikladám niekoľko fotiek pri aplikácii miliputu a následnej postupnej úprave prednej časti do tvarov pripomínajúcich skutočnosť.
Pridávam aj pár fotiek dokumentujúcich, ako sa líši neupravený model od skutočnosti pri pohľade spredu.

Re: Suchoj Su-15TM 1/48 (Trumpeter Modifikovaný)

PříspěvekNapsal: 20 čer 2017, 22:54
od Hansi
Skvelá práca !

Re: Suchoj Su-15TM 1/48 (Trumpeter Modifikovaný)

PříspěvekNapsal: 22 čer 2017, 05:38
od harvy5
Pekne s tym bojujes! =D> =D> =D> Je to proste dalsi klasicky cinan.Rychlo nieco vyrobit a kaslat na spravnost.Hlavne ze sa to podoba na dany typ.

Re: Suchoj Su-15TM 1/48 (Trumpeter Modifikovaný)

PříspěvekNapsal: 22 čer 2017, 07:00
od KaRei
Jestli ti číňani náhodou už nemají tak naučený zvyk modifikovat originál aby mohli při licenčních tahanicích tvrdit, že to není kopie, ale úplně jiná značka/produkt, která se sice podobá, ale má zřetelné odlišnosti, že jim u modelů nedošlo, že tady by přesní naopak být měli. :-D

Možná to dělají schválně ze strachu, aby je Suchoj nežaloval za kopírování designu jejich letadel:
"To ale přece není vaše Su-15. Podívejte se na ten tvar trupu, tady na to prohnutí, tady na tu paneláž. My Su-15 neokopírovali. Toto je průkazně úplně jiné letadlo." :lol:

Re: Suchoj Su-15TM 1/48 (Trumpeter Modifikovaný)

PříspěvekNapsal: 22 čer 2017, 09:11
od Potoxon
Tak to je opravdu sochařina nejtěžšího kalibru. [-o<

Re: Suchoj Su-15TM 1/48 (Trumpeter Modifikovaný)

PříspěvekNapsal: 23 čer 2017, 20:08
od fresco
V posledných príspevkoch možno bude aj niečo pravdy, ale to tu nevyriešime. Ku príspevku Harvy5: Jožo, ak sa ti bude niekedy zdať, že už horšie výlisky modelu "suchoja" ako Tebou stavaný Su-22 už byť nemôžu, tak si spomeň že aspoň jeden taký je. Ale vráťme sa znovu ku modelu Su-15 TM.
Teraz by som chcel poukázať na vykonané úpravy prednej časti trupu a radomu. Ako vidno z prvého obrázku, rozdiel v dĺžke radomu je viacej ako 1 cm. To je v tejto mierke dosť silné kafé aj pre tých, čo neriešia prkotiny. Ak si dobre pamätám, tak túto najvypuklejšiu disproporciu si všimol si aj Jan Mikeš, ktorý vykonával úpravy dĺžky a sklonu a radomu Su-15TM v minulosti v článku pre niektorý modelársky časopis ( už neviem, či to bolo v Modelári alebo pre Britmodeller). Čo sa týka priemeru prednej časti trupu tak podľa väčšiny výkresov to bolo štvrťke cca 24 až 26 mm, na modeli cca 27,5 mm. Na skutočnom lietadle v Košiciach som nameral obvod radomu 3,76 m čo v mierke 1/48 predstavuje priemer radomu v mieste napojenia na trup na 24,95 mm. Na tento priemer som zmenšil priemer trupu aj radomu, pričom tvar radomu som upravil do rozmerov na prvom obrázku. Na druhom a treťom obrázku je tvar prednej časti vyplnenej tmelom a vybrúsením nahrubo s presahom cca 0,4 mm. Tento som potom dobrúsil po zlicovaní radomu s trupom, čo vidno po neskorších úpravách trupu na piatom obrázku. Na štvrtom obrázku odrezaná prebytočná časť radomu s pôvodným priemerom nasadený na nahrubo upravený priemer trupu. Či je to málo, alebo veľa je na uvážení každého modelára. Pri Messerschmidte, alebo Spitfire by to bola do neba volajúca nepresnosť vyvolávajúca búrku protestov. Samozrejme aj radom som musel pred zmenšovanám priemeru vyplniť Miliputom, lebo po úprave z pôvodného plastu v hrubšej časti takmer nič nezostalo. Z tej úpravy nemám fotky. Dnu som do mäkkého tmelu vsadil tŕň a na malých otáčkach na upnutej vŕtačke som radom vystredil. Po zatvrdnutí tmelu som použil vŕtačku ako "točovku a vysústružil som tvar do príslušného tvaru. Žiaľ, nemám prístup ku sústruhu, ale ako vidíte dalo sa to aj zmienenou improvizáciou.

Re: Suchoj Su-15TM 1/48 (Trumpeter Modifikovaný)

PříspěvekNapsal: 25 čer 2017, 19:20
od fresco
Predstavu o úpravách spodnej časti trupu v oblasti nasávacích otvorov som zosumarizoval do jedného obrázku. Na obrázku vo vrchnej časti som zalomenou červenou čiarou znázornil líniu, za ktorou by sa malo začať rozširovanie trupu. Trup je tam príliš úzky a začína sa rozširovať až v oblasti svetlometov. V strednej časti je na príslušných miestach modelu už „napatlaný“ miliput. V spodnej časti sa už tvar blíži do finále. Že to v skutočnosti v tejto časti trupu vyzerá inak, ako v predstavách Trumpeteru je možno vidieť na týchto stránkach. Je na nich síce staršia verzia Su-15T, ale v týchto častich je identická so Su-15TM.
http://walkarounds.scalemodels.ru/v/wal ... 2.JPG.html
Vnútorná časť nasávacích otvorov tiež musela doznať úpravy. U Trumpeteru nám ponúkli „dosku“. V skutočnosti sa jedná vpredu o klinoviý, ďalej tvarovo zložitý mechanizmus zmeny prietokového množstva vzduchu . Pekne ho stvárnili v modeli 1/72 od firmy VES. Na druhom obrázku v popredí je už tvarovo upravená jedna časť, za ním pôvodný výlisok „dosky“ od TRUMPETERA. Na tretej fotke je dotvarovanie týchto častí pomocou fotoleptov firmy PART. Na poslednej fotke je pohľad na pôvodný výlisok spodnej časti „nasávákov“. V porovnaní ich tvaru na výkrese je naspodu tmavšie šedým plastikom upravený tvar polooblúka na trojuholník s rádiusmi na okrajoch. V porovnaní s vyššie znázornenými úpravami takmer zanedbateľný detail.

Re: Suchoj Su-15TM 1/48 (Trumpeter Modifikovaný)

PříspěvekNapsal: 26 čer 2017, 08:22
od KaRei
Podle množství úprav to téměř vypadá, jako by ti místo modelu prodali jenom kus špalku, ze kterého si Su-15 můžeš sám vytesat. Jak je vidno, tak ti to slouží jenom jako nosná kostra pro tuny tmelu. Krásně se ti to rodí pod rukama. Ani na čumáku ani na trupu není poznat, že to je kompletně ruční práce. Průmyslový výlisek se skrývá někde hluboko pod tím. =D>

Re: Suchoj Su-15TM 1/48 (Trumpeter Modifikovaný)

PříspěvekNapsal: 26 čer 2017, 16:44
od fresco
Keď chcem, aby sa to podobalo na Su-15TM, tak toto je jedna z ciest ako toho dosiahnuť. Ale nie je to len o pridávaní tmelu, ale aj o odoberaní plastu tam, kde je toho príliš veľa. Počkaj, večer možno prejdem na centroplán alebo krídla. Tuná ma napadajú slová, ktoré použil rezenzent v L+K pre MiG-21PF od Revellu 1/32 niekedy v roku 1974. Bolo to niečo v tom zmysle, že presnejší model MiG-21PF, ako je ten od Revellu by sa dal urobiť aj z modelu Liberátora. Tuná by to možno bolo aj jednoduchšie, nakoľko Su-15 je hranatejší ako MiG-21.

Re: Suchoj Su-15TM 1/48 (Trumpeter Modifikovaný)

PříspěvekNapsal: 26 čer 2017, 20:18
od fresco
Pri prirovnaní modelu na výkres je vidno, že v oblasti od nábežnej hrany krídla smerom dopredu by sa mal trup v mieste nasávacích otvorov začať rozširovať. Ako na potvoru, on sa tam zrovna začne zužovať a ešte aj čudne prehýbať. Ako som čítal v monografii, pôvodne mal trup až po verziu Su-15T v tých miestach rovnakú šírku. Pri zmene pohonnej jednotky z R-11 na R-13 u Su-15TM sa pri skúškach zistilo, že výkonnješí motor potrebuje aj viacej vzduchu. Preto nasávacie otvory rozšírili. Na druhom obrázku je táto časť pôvodného trumpeťáckeho modelu. Na treťom obrázku je rozširovanie nasávacích otvoroch na príslušných miestach pomocou plastových doštičiek a miliputu. Upravoval som aj časť klinu oddeľujúceho orezávač medznej vrstvy od trupu pri kabíne. U trumpeťákov začína až pred väčšími žalúziami, v skutočnosti je za nimi. ( viď foto skutočného lietadla). Na poslednom je už vybrúsená časť prvýkrát streknutá surfom pri aplikácií žalúzií firmy PART.
Pre doplnenie odkaz na stránku, kde vidno, ako vyzerá táto časť lietadla v skutočnosti.
http://walkarounds.scalemodels.ru/v/wal ... 0.jpg.html

Re: Suchoj Su-15TM 1/48 (Trumpeter Modifikovaný)

PříspěvekNapsal: 30 čer 2017, 20:32
od fresco
Vrchná časť trupu pri porovnaní modelu so skutočnosťou s tiež príliš nesedí. Od hornej časti nasávacich otvorov je trup smerom dozadu príliš „hranatý“, ako vidno na prvom obrázku v častich zvýraznených červenou linkou. Zbrusovanie v tejto časti modelu nutne viedlo ku prebrúseniu hrany bez možnosti dobrúsenia sa do správnych oblúkov. Preto som túto časť vyrezal, ako vidno na druhom obrázku. Nahradil som túto časť štvrťkami prídavných nádrží X-15 z vrakoviska, ako vidno na treťom obrázku. Potom už len opätovné tmelenie miliputom a dobrusovanie do príslušných rádiusov zväčšujúcich sa smerom dozadu, ako vidno na štvrtom obrázku. Samozrejme musel som riešiť aj prechod medzi nasávákmi a vrchným "placatým" oblúkom trupu pomocou DYMO pások. Na piatom obrázku po prvom surfe sa ešte čo-to ukázalo na dobrúsenie.

Re: Suchoj Su-15TM 1/48 (Trumpeter Modifikovaný)

PříspěvekNapsal: 01 črc 2017, 16:17
od Potoxon
Smekám před touto stavbou ( samozřejmě před frescem ). Je jednoduší Su-15 vyřezat z lipového špalíku, než z této stavebnice. [-o< [-o< [-o<

Re: Suchoj Su-15TM 1/48 (Trumpeter Modifikovaný)

PříspěvekNapsal: 02 črc 2017, 10:46
od komisař
Dlouho nevídaná rekonstrukce stavebice. Sám volím cestu podle hesla "vitrínka to snese" a takové rozsáhlé přestavby obdivuji. Pane kolego smekám! [-o<

Re: Suchoj Su-15TM 1/48 (Trumpeter Modifikovaný)

PříspěvekNapsal: 02 črc 2017, 17:46
od fresco
Potoxon píše:Smekám před touto stavbou ( samozřejmě před frescem ). Je jednoduší Su-15 vyřezat z lipového špalíku, než z této stavebnice. [-o< [-o< [-o<

Ďakujem za uznanie. Na internete však existuje aj jeden model Su-15TM, ktorý bol urobený ako novostavba ešte predtým, ako trumpeter vydal svoje Kvázi Su-15. viewtopic.php?f=6&t=26764&start=0
Model som videl aj osobne a osobne som s jeho autorom tú tému na výstave v Nitre niekedy pred 15 rokmi rozoberal . Pred tým ja „smekám“ dodnes.

Re: Suchoj Su-15TM 1/48 (Trumpeter Modifikovaný)

PříspěvekNapsal: 02 črc 2017, 21:05
od fresco
Po „hrubých terénnych úpravách“ trupu prejdeme na krídlo. Na prvý pohľad vyzerá celkom dobre. Chybé tvary má len pri pohľadoch v osiach X, Y a Z. Začneme pohľadom v smere osi Y ( zvrchu). Tuná sa javí najvypuklejšia časť problému, ktorú sa snažili riešiť aj niektorí modelári na zahraničných modelárskych fórach. Nábežná hrana krídla má šípovitosť menšiu, ako skutočných 30 stupňov. Vychádza tak aj pozdĺžne väčšia hĺbka krídla. Pri celkom správnom uhle šípu vonkajšej strany krídla tak má však krídlo pomerne správne rozpätie. Vidno to na prvom obrázku. Na druhom obrázku som znázonil čiernou ceruzou klin, ktorý bolo treba vyrezať pre dosiahnutie správnej šípovitosti krídla. Na treťom obrázku je už krídlo po odstránení „klinu“ zlepené a medzera zasurfovaná. Na štvrtom obrázku je krídlo po hrubých úpravách v osi Y v porovnaní s výkresom. Disproporciu voči výkresu na konci krídla a pri jeho koreni budem popisovať v ďalších úpravách v osi X a Z.