Pomaly sa dostávam ku finálnym úpravám. Podľa popisu v návode dekálov Begemot Su-15 „Flagon“ family boli Su-15 z výroby nastiekané lakom s prímesou hliníkového prášku, pričom niektoré panely boli tmavšie. Takéto sfarbenie vidno na niektorých záberoch Su-15TM na internete. Na väčšine fotiek je Su-15 však v jednotnom hliníkovom náteri bez rozlíšenia panelov. Najviacej sa mi páči Su-15TM s emblémom na ľavej strane uvedeným v návode Begemot pod číslom 13. Je na ňom červené číslo 32. Z tohoto stroja som našiel len jednu čiernobielu fotku, kde nie je možné určiť, akú farbu malo číslo 32. Na internete som však našiel viacero fotiek strojov s vyššie uvedeným emblémom okrídleného luku so šípom, avšak čísla na nich sú modré. Stroj s číslom tmavomodrým číslom 41 má aj rozlíšené tmavšie a svetlejšie panely, na stroji s modrým číslom 09 to skôr vyzerá na jednoliaty hliníkový nástrek ( možno tak boli nastriekané po generálke). Nemá niekto viacej informácií o vyššie zmienenej 41, prípadne nejaké fotky? Nie však ukrajinskú svetlomodrú 41 „MAESTRO „ s notami . Pri nástreku sa budem riadiť fotkami stroja uvedenon na linkoch. Je z prvých výrobných sérií s odlíšenými tmavšími panelmi, dokonca skúšobne so zabudovaným kanónom. Ale čuduj sa svete, nie sú tam žiadne výrazné odlíšenia líniíí panelov, ani „predšejdingovanie, ani „postšejdingovanie“ línií nitov, ako je to dneska v španielskej móde. Často však bez overenia, či to aj tak v skutočnosti bolo. Na stroji sú len tmavo zahrdzavené skrutky a od nich hrdza stekala na spodnú časť krídiel, kde na niektorých záberoch tohoto stroja vidno hrdzavé fľaky. Je to neklamný znak , že stoj stál dlhé roky na vetre a daždi. Predpokladám preto, že tak nejako mohli vyzerať sériové Su-15TM v službe, kým ich striebrenkou neprestriekali do jednoliteho kabátu. http://walkarounds.scalemodels.ru/v/wal ... 1.JPG.html http://walkarounds.scalemodels.ru/v/wal ... ewsIndex=1 http://walkarounds.scalemodels.ru/v/wal ... 3.JPG.html http://walkarounds.scalemodels.ru/v/wal ... 5.JPG.html
Ešte sa trocha vrátim ku brzdiacim štítom. Práve ich dorábam. Ako som už spomínal, brzdiace štíty na modeli od Trumpeteru sú neskutočne úzke. Ich vnútrajšok som našiel zatiaľ len na prvom obrázku z internetu, aj to len čiastočne . Ich vnútro je tam nažltlej farby. Na druhom obrázku je postavený model od Trumpeteru bez tvarových úprav s otvorenými brzdiacim štítmi. Dobre tam vidno okrem veľkosti brzdiacich štítov aj evidentné tvarové rozdiely vo vrchnej časti trupu. Na poslednom obrázku mám rozpracované brzdiace štíty od Eduardov. Hydraulické valce skladám z trubičiek a ihiel.
Po dlhšom čase opäť posun. Ďalšími problémovými časťami na modeli Su-15TM sú pomocné lapače vzduchu. Tie výlisky od Trumpeteru už na prvý pohľad príliš neupútajú. Tuná sa zdalo byť výhodou, že existuje na vzhľad dobre vyzerajúci set od Quickboostu. Tých 6 lapačov rozmiestnených v zadnej časti trupu s kruhovým priemerom u Quickboostu vyzerajú dobre, aj proporčne celkom sedia. Oveľa viacej pripomínajú originál ako tie trumpeťácke. Priemer vstupu a celková šíirka zodpovedá na modeli cca 1 mm. Aj podľa priloženej mierky to cekom sedí, ako to vidno na prvých dvoch obrázkoch. Na treťom obrázku sú znázornené skutočné rozmery lapača na vrchnej časti trupu, ktoré som meral ručne stručne na Su-15. Rozmery – dĺžka 60 cm, šírka 11 cm zodpovedá v mierke 1:48 rozmerom cca 12,5x2,2 mm. Na poslednom obrázku je porovnanie súčiastok od Trumpeteru, Quickbbostu. Rozmery si dokážete zo šublery ľahko odčítať. Proporčne je to u Trumpeteru aj Quickboostu mimo - dĺžka ako-tak, hrúbka o 30% väčšia. Rozhodol som sa výrobiť tento lapač nový z plastikového hranolku, ako vidno na ľavej časti štvrtého obrázku. Ďalším lapačom sa budem venovať nabudúce. Ide to pomaly a času v predvianočnej dobe nie je veľa. Ešte jedna otázka. Mohol by sa mi ozvať autor Su-15TM, čo bol vystavený na Plastikovej zime? Niečo by som sa chcel spýtať, nakoľko na model v tej húštine nebolo dobre vidieť.
Ako som spomenul v predchádzajúcom príspevku, Quickboost vyrobil pomocné rezinové lapače, ktoré s minule popisovanou výnimkou žiaľ len kopírujú tvary pôvodného Trumpeteru. Len sú o poznanie jemnejšie. Treba ich však trocha výraznejšie upraviť. Najväčšie lapače sú tie na bokoch trupu nad krídlami. Na prvom a druhom obrázku sú v porovnaní uvedené hore vždy výlisky Trumpeteru, potom originálne reziny Quickboostu a ďalej Quickboosty, ktoré som v rámci možností tvarovo upravil. Na porovnanie sú nakoniec fotky skutočných lapačov na Su-15TM z približne rovnakúho uhlu pohľadu. Pri pohľade zozadu sú tie rozdiely markantnejšie. Do akej miery zodpovedajú skutočnosti si môže urobiť posúdenie každý sám. Na treťom obrázku je nad priloženým metrom lapač, ktorý vyššie uvedení výrobcovia zabudli urobiť. Tento však podľa dobových fotografií na skutočných mašinách bol od prvého prototypu Su-15TM až po sérivé mašiny. Nie je to taký drobec, ako lapače popisované nižšie. Vpravo dolu na fotke sú na porovnanie rozpracované novotvary obidvoch zobrazených lapačov. Na štvrtom obrázku sú lapače na vrchnej časti trupu, ktoré na väčšine fotiek Su-15 nie sú dobre vidieť. Aj výrobcovia na ne zabudli. Na výkresoch však sú. Vyrobill som ich z plastového hranolu a injekčnej ihly. Hlavne ten vľavo z ihly je len prcek, na ktorého odfotenie som musel na zrkadlovku nasadiť pravý makráč ( ako vidno na poslednej fotke z priloženej mierky v podobe sirky).
Jeden záber modelu po nástreku a odmaskovaní. Na druhom obrázku proporčné porovnanie s veľkým vzorom z približne podobného uhlu záberu. Teraz prídu dekály Begemot, ale to už bude samostatná kapitola.
Pri nástreku jednotlivých panelov s rôznymi odtieňmi Alcladu, kde som sa riadil fotografiami skutočného stroja na ktorom to pekne vidno. Tiež väčšinu detailov som vyrábal podľa tých fotiek. Na internete som ho našiel tuná http://walkarounds.scalemodels.ru/v/wal ... 15tm_mipt/ Veľmi pomaly pokračuje nanášanie dekálov. Ich umiestnenie podľa návodu Begemot zhruba zodpovedá skutočnosti. Pri porovnaní s popiskami na skutočnom lietadle je potrebné niekedy upraviť ich umiestnenie, niekedy nesedí nápis podľa skutočnosti. Číslovanie dekálov zodpovedá u staršieho (menšieho) i novšieho (rozšíreného) aršíku dekálov Begemot zhruba schéme uvedenej v publikácii „Su-15 Flagon“ ( Butowski, Pankow, Ponomariev – Monografie lotnicze A.J.-Press 1994). Veľkou nápomocou sú tam všetky detailné nápisy aj tých najdrobnejších popisiek. Umiestnenie popisiek na skutočnom lietadle sa na dostupných fotkách vyskytuje veľmi zriedkavo. Najlepšie som na intenete našiel tuná http://walkarounds.scalemodels.ru/v/wal ... -15tm_lii/ a podľa nich som aj umiestňoval väčšinu popisiek. Žiaľ čitateľné sú len na bočných a spodných častiach stroja. Na vrchných častiach vyššie uvedených strojov sú už takmer, alebo aj úplne vyblednuté a nečitateľné. Na poslednej fotke sú všetky hlavné podzostavy.
davidSK píše:Mas to super, paradna robota Chcem sa opytat Ako si vyrabal tie masky z pasky na jednotlivych krytkach?
Nie je to nič zložité. Najzložitejšie bolo vyryť nanovo tie krytky do úplne prebrúseného povrchu. Potom to nastriekať tmavším odtieňom alcladu. Z pásky Tamyia som narezal kúsky mierne presahujúce obrys krytky a znížil lepivosť dvojnásobným nalepením a odlepením mimo modelu. Nalepil som to na krytku a po obryse krytky obtiahol ostrým bambusovým špáradlom na zuby. Po vzniknutej priehlbenine som to potom od ruky obtiahol novým ostrým špicatým skalpelom (najlepší je č. 11 - náhradné čepielky stoja v zdravotníckych potrebách pár desiatok centov). Chce to pri tom samozrejme pevnú ruku a pevné nervy hlavne pri malých rádiusoch. Po odstránení orezaných okrajov som to celé nastriekal Alcladom ALC 105 Polished aluminium. Výsledok po odmaskovaní je na predošlých fotkách.
Ešte niečo ku dekálom. Použil som dva aršíky Begemot. Na tom staršom menšom aršíku ( č. 48-001) je lak matný, písmená pomerne dobre čitateľné. Pri druhom aršíku rozšíreného aj na skoršie verziu Su-15 ( č. 48-024 Flagon family) sú už písmená rozmazanejšie, hlavne tie drobnejšie. Ich aplikácia však nerobila žiadne problémy. Najčitateľnejšie sú drobné nápisy na pôvodných dekáloch, ktoré obsahuje stavebnica od Trumpeteru. Písané sú azbukou a stále sa tam objavujú len slová BUSTER STABILIZATORA niekedy aj viackrát za sebou. Sú tenké, lesklé a často sa trhajú. Použil som ich len málo. Skutočný Su-15TM na začiatku svojej kariéry sa len tak hmýril drobnými inštruktážnymi nápismi a drobnými nákresmi. Tie však časom bledli hlavne na vrchnej strane. Na muzeálnych kusoch z ktorých sú na internete dostupné walkaroundy sú už len slabo čitateľné, alebo aj úplne vyblednuté. Ani aršíky neobsahujú takmer žiadne nápisy pre krytky na vrchnej strane stroja ( centroplán, krídla, smerovka, výškovky). V predchádzajúcom príspevku som uviedol aj odkazy na internetové stránky, kde sa tie Walkaroundy nachádzajú. Pri porovnaní umiestnenia toho ktorého nápisu v návode Begemot s fotografiou nápisu na skutočnom stroje však nie vždy dochádza ku zhode. Ja som sa riadil hlavne fotografiami a podľa nich umiestňoval jednotlivé dekály. Po aplikácii značnej časti dekálov to už začína trocha podobať na Su-15TM. Kvôli zvýrazneniu dekálov som to nefotil bleskom a trocha pridal kontrast.