Již nějaký ten čas se po chvilkách bavím s touto stavebnicí. Konečně můžou dvaasedmdesátkový rouraři zvolat hurá, nová stavebnice. Po započetí stavby přijde menší vystřízlivění. Mirage se rodila obtížně. I přes veškerou snahu se sem tam něco nepovedlo, ale nadruhou stranu i povedlo.
K modelu jsem zvolil lepty Eduard 73559 (alternativa BIGEd 72113). Plně využitelné bohužel jen pro stavebnice straších verzí F-1C. Z leptů jsem již část použil a musím říct že model potřebuje lepty jako prase drbání. Vřele doporučuji ke koupi. Pomáhají vylepšit opravdu hodně věcí. Na povrchu modelu, v šachtách, trysku a samozřejmě i kokpit. Palubní desku můžeme v případě stavbnice F-1CR rovnou vyhodit protože v leptech najdeme pouze starší provedení bez obrazovky v pravé horní části desky. Zde použiji obtisk ze stavebnice, případně zkusím nějak vystříhnout lept a doplnit obrazovku. Nevypadá to že by v Obrnicích uvažovali o vydání sad také na verzi CR.
Kvalita lisování je dobrá, paneláž působí místy hruběji. Nadruhou stranu krytky na spodní straně trupu jsou vylisovány viditelně. Povrch výlisků je matný, místy více , místy méně. Nejhůře jsou na tom díly oddělených špicí, kde se paneláž uplně ztrácí a povrch je opravdu fuj.
Stavbu jsem započal tím, kde jsem očekával možné potíže. Sesazením trupu nasucho a vložení secvaknuté přídě (dle návodu). Zde doporučuju ignorovat návod jinak si hodně zatmelíte a procvičíte dorývání. Vhodnější cestou pro jakoukoliv verzi této stavebnice, je odbroušení osazení na dílu přídě - radomu. Následně slepit trup páskou a srovnat dosedací plochy na trupu a poté i na přídi. Poté přilepit špice na každou polovinu trupu samostatně. Nutnost tmelení je pak zcela minimální, nebo žádná. Mě postačí pouze prorýt linku paneláže v místě spoje. (pozn. tuto šikmou linku mají pouze stroje vybavené tankovacím nástavcem).
Následovalo slepení trupu a vlepení vany kokpitu , přední šachty a dílu trysky - zde žádný problém.
Když už byl slepený trup, nasadil jsme SOP - dle verze vybereme tu správnou z několika alternativ ve stavebnici. Tady bych ocenil poctivou přípravu a rozhodnutí vylisovat vícero provedení směrovek podle plánovaných verzí. O trochu méně se mě líbilo lícování směrovky na trup. Pouhé začištění dosedací plochy po slepení trupu a dosedací plochy na dílu směrovky nepomůže. Bude se tmelit, nebo zdlouhavě přibrušovat a opakovaně nasucho lícovat.
Vidím obdobný věci jako u Mirage. Je to pochopitelné. Jestli se nemylím tak oba modely vznikaly skoro současně u externího dodavatele formy. Prostě se u SH učili a doufejme že období dětských nemocí už mají za sebou.
Dnešní příspěvek neco málo k plechařině. Prozatím jsem použil všechny lepty určené pro podvozkové šachty. V přední je potřeba na obou stranách odstranit výstupek kam přijdou složené krabice. Žádná složitá operace. Ostrý skalpel a za chvilku hotovo. V hlavní šachtě není potřeba nic odřezávat, jen sázet jeden leptík za druhým. Na své místo sedí skoro všechny dobře, pouze dva díly mají drobné chybky. Lept na čelo šachty nepřesně kopíruje její zaoblený tvar a krapánek musíme hledat jejho polohu aby sedl jak má. Lept na strop šachty v její zadní části nepatrně přesahuje přes obrys trupu. To jsou jedinné dva nedostatky na leptaných dílech do šachet dílech. Celkově za mne palec nahoru.
Ahoj, moje Mirage jsou v surfu a můžu potvrdit že tmelu jsem potřeboval poměrně dost. Asi nejhorší je spasování čelního štítku a to u obou verzí. Musel jsem lehce nastavovat tmelem takový ten náběh na trupu a dopasovávat čirý díl tak, aby nevznikl schod. Jinak řekl bych že vše ostatní se dá nějak řešit... Ale už mlčím, jiná pěkná Mirage F1 stejně není, leda že by Eduard, nebo Tamiya....
Další porci starostí přinese sestavení křídla. Je odlisováno vcelku s částečně oddělenou částí spodního potahu. Taková technologie je velmi náročná na přesnost a ve výsledku skoro vždy přinese problémy. Samostatný díl spodní části křídla má větší tloušťku než je hloubka výběru v křídle. Musel jsem brousit poměrně hodně na smirku znitosti 360 a ubrat z dolepovacího dílu odhadem tři desetiny z tloušťky. Navíc je díl menší i po obvodu a po vložení do křídla vzniká nepříjemná spára. U klapek se dala tolerovat a tu jsem i nechal, ale u slotu a v místě dělení bude nutné použít tmel. Před zbroušením