Stránka 1 z 1

Bf.110 u Regia Aeronautica

PříspěvekNapsal: 21 pro 2011, 09:39
od Mirek glock Říha
Eduard vydal limitku Bf.110 in MTO která obsahuje i jednu italskou kamufláž. To a SZ od Jirky Pokorného mne vedlo k sepsání následujícího příspěvku, pro případ že by nekdo chtěl itala stavět a pátral po tom "jak to bylo"...

Italové obdrželi 3 Bf.110 a to dost opotřebované. Přestože existuje poměrně mnoho fotek na tyto 110, není jisté který letoun zrovna na fotce je (s vyjímkou 235-5) a i ve věci taktických čísel nelze s jistotou nic tvrdit. Pokud budu vycházet z pro mne dostupných faktů, např. že byla korektně identifikována Bf.110 v Guidonii v létě 1942 a že barevná fotka na "zelenou" 110 je z jara 1943, vyšlo mi z toho toto:

Wnr:

964 dodán v 7/1942 (testován v Guidonii) celočerná kamo, bílý pruh na trupu na místě německého kříže. Původní kódy zamalovány jednotlivě - zřejme G9+?? což by ukazovalo na NJG1. Německé kříže na horních plochách, na spodních nikoliv. V době kdy 235 Sq dosáhla operačního statusu (přelom září/říjen 1942) nebyl letoun letuschopný.

1358 dodán v 7/1942 taktické číslo 235-5 v kamo RLM70/71, spodek RLM22. Německé kříže na horních plochách. Před letounem vyfocen kapitán Aramis Ammannato na jaře 1943. Bíly pruh zřejmě více vzadu. Fotograficky potvrzen není, ale jako standardní součást markingu lze více než předkládat že tam byl (zřejmě byl umístěn stejně jako na 1804).

1804 dodán v 8/1942 zřejmě celočerný letoun, zničen v únoru 1943. Kloním se k tomu, že se jedná o 235-6(8). Před tímto Bf.110 je vyfocen poručík Vincenzo Terlizzi v zimě 1942/1943. Pozice bíleho pruhu na trupu je oproti "964" více vzadu.

Při pátrání po taktických číslech 110 jsem využil faktu, že znám taktická čísla některých Do-217J1, které byly zařazeny k 235 Sq společně s Bf.110. Známá čísla Do-217 jsou 4 a 8. Proto je dost možné, že 110 nesly čísla 5, 6 a 7. Číslo 5 máme potvrzeno fotograficky. Bf.110 s číslem 7 má být uveden v záznamech (fotka neexistuje). Existuje fotka na Bf.110, kde je patrné číslo 6 nebo také 8. Pokud číslo 8 nesl Do-217, je pravděpodobnější, že to mohla být 6.

Ani u "nejépe" zdokumentovaného Bf.110 se nevyhneme odhadům. Existuje na něj barevná fotka, ale ta svým způsobem vnáší do celé problematiky více zmatku. Podoba zádní části trupu (za číslem 235-5) je rekonstrukce. Fotka tuto část nepostihuje. Existenci německých křížů na spodku křídla nelze vyvrátit, ale je možné, že tyto byla zatřeny (analogie na fotky dalších Bf.110)
Co se týká horních ploch, Eduard má na schématu kříže umnístěny na "fleku tmavší barvy", kteru v návodu identifikuje jako italskou Verde Oliva. Pokud pominu nelogičnost toho, proč by italové zamalovali kříž jejich barvou a pak ho obnovili, je to dáno přiloženou fotkou (jedinou mě dosud známou), ze které u Eduardu pravděpodobně "vyšli". Mám tu fotku o něco kvalitnější a méně ořízlou. Tam se to jeví, že kříž je umístěn na původní německé barvě, v tomto případě na RLM70. Jak už jsem uvedl výše, Bf.110 předané Italům byly značně olétané a tento stroj měl "za sebou" u LW nejméně 250 hodin. Jednotlivá barevná pole byla dost zašlá a tak se kamufláž může jevit "různorodě". Část původního něměckého markingu byla zatřena barvou Verde Oliva Scuro 2, jak je to patrné v oblasti žebříčku a pod číslem 5. Nelze si však nevšimnout, že pod číslem 235 je původní barva jakoby poškrábána. Je to v místě, kde byl obvykle umístěn trupový kříž. Podle itaských zdrojů ho "obrousili/oškrábali". Také jsme objevil názor, že došlo k zamalování barvou RLM02, což nedává smysl.

Na konec chci uvést existenci nejméně 3 fotek, na kterých je celočerný Bf.110 po dodání do Itálie. Část vrtulových kuželů je bílá a spodní kryty motorů jsou světlé, pravděpodobně žluté. Není jisté o který Bf.110 se jedná. Italské zdroje se kloní k tomu, že jde o původní podobu "964". Zde si dovolím pochybovat. Pozice pruhu na trupu (fotka není bůh vi jak kvalitní, ale světlejší část trupu je rozeznatelná) je více vzadu a odpovídá spíše "stodesítce", před kterou je vyfotografován poručík Terlizzi.

Samotnou otázkou je umístění bíleho pruhu na trupu. "964" ho má uprostřed zadní části trupu, což odpovídá zvyklostem RA. Další dvě 110 mají pruh blíže ocasním plochám. Takové umístění není obvyklé. V publikaci od REVI jsem viděl takto označený Bf.110 od německé jednotky ze středomoří. Mohlo by to pomoci zjistit původního uživatele.

Pokud má někdo nějaké další informace (např. o službe těchto Bf.110 u LW), nebo chce zde prezentovaný text něčím dopnit, případně rozporovat, rád si přečtu co na toto téma má.

Díky.

Re: Bf.110 u Regia Aeronautica

PříspěvekNapsal: 21 pro 2011, 22:26
od Jirka Pokorný
Ta rekonstrukce od Eduardů mi přijde zvláštní, třeba nechápu proč olivová pod těma křížema na křídlech a naproti tomu bych očekával tutéž olivovou na směrovkách místo hákošů. Míro dík!

Re: Bf.110 u Regia Aeronautica

PříspěvekNapsal: 22 pro 2011, 07:28
od Mirek glock Říha
To Jirka, ano ta olivka pod křížema na křídlech je "divná". Jinak jsem na italském webu našel podobu "964" z testů Guidonii. Tento Bf.110 měl v době dodání nálet 300 hodin.
Možná byl v testovacím středisku až do jara 1943. Existuje fotka na tento Bf.110 bez označení bojové letky. Je u ní uvedeno. že jde o jaro 1943. Možná byl "964" přeřazen k 235 Sq až po ztrátě 1804 v únoru 1943, ale to už jsou opravdu čiré spekulace.

Re: Bf.110 u Regia Aeronautica

PříspěvekNapsal: 22 pro 2011, 07:56
od Petr Tomančák
Ještě jedna fotka z Guidonie

Re: Bf.110 u Regia Aeronautica

PříspěvekNapsal: 24 pro 2011, 14:02
od Vanamond
Mám ešte tieto 3 dosť nekvalitné fotky ale snáď to k niečomu bude.

Re: Bf.110 u Regia Aeronautica

PříspěvekNapsal: 24 pro 2011, 14:58
od Mirek glock Říha
Ahoj,

ty fota samozřejmě mám také, jenže nevím, jestli se daj volně šířit, protože na "italským webu" jsem je neviděl a to co je v rusku radši nezveřejňuju.

Ty horní dvě jsou na 235-6 nebo 8. Je tam vyfocen poručík Vincenzo Terlizzi v zimě 1942/1943 jak jsem psal výše.

Ta spodni je dost nekvalitni, ale jedná se o 110 co ma spodní kryty motorů žluté, častečně bílé vrtulové kužely a pruh na trupu užší a umístěný víc vzadu. Možná je to tentýž Bf.110 jako 235-6.

Re: Bf.110 u Regia Aeronautica

PříspěvekNapsal: 28 kvě 2013, 13:57
od Mirek glock Říha
Malé doplnění k dané tématice, v posledním REVI (číslo 91) je na toto téma článek.