Stránka 1 z 3

Kamufláže použité na Mc 205

PříspěvekNapsal: 19 črc 2008, 14:57
od Mirek glock Říha
Jak jsme slíbil, popíšu kamuflážena některých typech italských letadel pro lepší orientaci členů fóra kteří mne občas dotazují s touto problematikou.. Začnu s Mc 205. Jako obrázky jsem použil fotografie modelů buď svých nebo od kolegů (dík Filipe a Kubrte)

Macchi Mc 205 se standardně dodávaly ve dvou schématech z výroby a dále s používalo jedno schéma "nouzové" - přímo u jednotek.

Standardem byla od podzimu 1942 do jara 1944 camo "Kouřové obláčky" viz obrázek 1. Spodní plochy byly světe šedé (Grigio Azzurro Chiaro 1) vrchní plochy byly Nocciola Chiaro 4 (oříšková) a na ní byly náhodně nastříkány obláčky tmavé olivově-zelené (Verde Oliva Scuro 2). Toto schéma používalo jak italské letectvo do kapitulace v září 43 tak i severo-italské (ANR) (43-44) na straně němců a jiho-italské (CoBAF) na straně spojenců (to do konce války). Camo byla i na strojích které krátce používala II/Jg77 (poslední čtvrtletí 1943).

Poslední vyrobené Mc 205 (serie VI) byly kamuflovány stejnou sadou barev, s tím rozdílem, že nástřik vrchních ploch byl jakoby v pásech či vlnách. Takových strojů nyl vyrobeno dle známých MM 15 a k jednotce I GRuppo se jich dostalo zřejmě 8. Tam byly často přemalovány poslední používanou kamufláží, kterou označuji za "německou" viz obrázek 3 na kterém je stroj 5-3. Mc -205 s čistě pásovou kamufláží jsou známy také, např stroj 22-5 (obrázek 5). Další známé Veltre je 8-1 a 8-2 (kamuflýž podobná jako u 5-3)

Od pozdního jara 1944 byly Mc 205 u jednotek přestříkávany na kamufláž složenou z RLM barev (74/75/76). Šlo o unifikaci s němci (a také aby nedošlo k záměně s Mc 205 CoBAF). Viz obrázek 2.

Faktem je, že mohlo dojít k situaci kdy vedel sebe stály stroje ve všech těchto kamuflážích, ale s tím jak byly postupně Mc 205 vyřazovany od jednotek a nahrazovány Fiaty G55 a Bf 109 byla "dounifikováno" RLM zbarvení.

Ještě je třeba zmínit 4 prototypy, 2x Mc205 , 1x Mc205N-1 a 1x Mc205N-2. Tyto byly zbarveny tzv. "metropolitní" kamufláží což je na horních plochách VOS2 a spodek v GAC1. Přestože bylo toto schéma předepsáno pro stíhací letouny působící "na domácí půdě" bylo použito pouze u těchto 4 kusů. Viz obrázek 4.

Re: Kamufláže použité na Mc 205

PříspěvekNapsal: 19 črc 2008, 15:17
od Martin Černý 'Černoch'
Dobhrá práce. Bylo by možný článek doplnit o přibližné ekvivalenty v barvách GSI, Tamiya atd. prostě ty co se nejvíc používají? Totéž by bodlo i na G-55, hlavně tu experimentální kamo, helpppppp [-o<

Re: Kamufláže použité na Mc 205

PříspěvekNapsal: 19 črc 2008, 15:20
od Mirek glock Říha
Martin Černý 'Černoch' píše:Dobhrá práce. Bylo by možný článek doplnit o přibližné ekvivalenty v barvách GSI, Tamiya atd. prostě ty co se nejvíc používají? Totéž by bodlo i na G-55, hlavně tu experimentální kamo, helpppppp [-o<


Převodník Gunze je tady Martine - viewtopic.php?f=53&t=14816 a G55 budou následovat neboj :wink:

Re: Kamufláže použité na Mc 205

PříspěvekNapsal: 19 črc 2008, 15:32
od Mirek glock Říha
Ještě malé doplnění. Mc 205 létaly i po roce 1945.

Poválečené Mc 205 u italského letectva létaly v barvě hliníku a to už do vyřazení ze služby v roce 1951.

Dalším uživatelem po roce 1945 se stalo REAF (egyptské letectvo). Na nich měly být použity barvy britské sady - Dark Earth, Middle Stone a Azure Blue. O tomto nasazení mnoho nevím. Viděl jsem však i foto Mc 205 v jednobarevné (světlejší) kamufláži horních ploch ne nepodobné odstínu NC4 používaném za války. Podle další informace létaly posléze i egyptské Mc 205 v barvě hliníku což je možné některé Mc 205 po vyřazení z italského letectva byly dodány do egypta. Celkem bylo do Egypta dodánao 42 Macchi Mc 205.
Některé z nich byly hybridní, tzn se jednalo o drak Mc 202 se zabudovaným DB605 místo DB601 (toto se již vyzkoušelo za války u CoBAF). Je to poznat dle pevné ostruhy.

Re: Kamufláže použité na Mc 205

PříspěvekNapsal: 20 črc 2008, 17:59
od Martin Černý 'Černoch'
Tu barvu NC 4 na Egyptskou mašinu uvádí i obtisky HQD.

Re: Kamufláže použité na Mc 205

PříspěvekNapsal: 20 črc 2008, 19:31
od Mirek glock Říha
Martin Černý 'Černoch' píše:Tu barvu NC 4 na Egyptskou mašinu uvádí i obtisky HQD.


Fajn Martine klidne dopln co vis.. a to i ke G55, tu meli "zafacovany hlavy" taky :lol: :lol:

Re: Kamufláže použité na Mc 205

PříspěvekNapsal: 20 črc 2008, 22:02
od Martin Černý 'Černoch'
glock píše:
Martin Černý 'Černoch' píše:Tu barvu NC 4 na Egyptskou mašinu uvádí i obtisky HQD.


Fajn Martine klidne dopln co vis.. a to i ke G55, tu meli "zafacovany hlavy" taky :lol: :lol:

Třeba na něco narazím, tak to napíšu. Ale nebudu tě fušovat do řemesla vrchní zmrzlináři. :D

Re: Kamufláže použité na Mc 205

PříspěvekNapsal: 28 říj 2014, 14:59
od Mirek glock Říha
po čase mám i něco sem a to v podobě videí na Mc.205 I Gruppo ANR

http://www.youtube.com/watch?v=AWocYk_-sgk

http://www.youtube.com/watch?v=K6kuCNo7Ass

Re: Kamufláže použité na Mc 205

PříspěvekNapsal: 06 lis 2014, 00:02
od Michal Vyparina
Mirku,

viděl jsi obtisky od SKY Models?? http://www.hannants.co.uk/product/SKY72034 Jsou tam nějaká esa kromě toho z ANR??Případně mohu daný návod zkopírovat a můžeme vést diskuzi.

Re: Kamufláže použité na Mc 205

PříspěvekNapsal: 06 lis 2014, 08:16
od Mirek glock Říha
Ahoj Michale,

jj znam je ale nevim jestli 1/72 jsou úplně totožné z 1/48 (ty mám). Jinak co se týká spojení letecké eso a Mc 205 to je těžký, sice měl pilot osobní letoun ale nebyl na něj sám. Do kabiny usedalo víc lidí a nedá se říct jestli třeba dosáhl sestřely zrovna v tom letadle které bylo "jeho". Je to dané i tím, že ne vždy bylo letadlo schopné boje když letěl atd...Klidně sem dej ofocené obtisky a já se na to mrknu a můžu něco sepsat...

Re: Kamufláže použité na Mc 205

PříspěvekNapsal: 06 lis 2014, 09:47
od Michal Vyparina
Mirku,

ono by asi stačilo, kdyby bylo doložené, že na něm letělo nějaké eso. Je ovšem otázkou, kolik italských es si zalétalo na Mc.205. Přidávám náhledy kamufláží a obtisky z daného aršíku.

Re: Kamufláže použité na Mc 205

PříspěvekNapsal: 06 lis 2014, 13:55
od Mirek glock Říha
Ahoj Michale,

je to teda pěkná porce 205 od RA, ANR a CoBAF. Zkusím najít něco na ANR (tím začnu).

Jinak doplnění k úvodnímu postu - k pruhaté kamufláži u Mc205 VI serie. V poslední době se objevují informace, že na tuto kamufláž byly už v továrnně použity německé barvy. Autoři této teorie se odkazují na stejný předpis, podle kterého došlo k přebarvení Mc.205 a Fiatů G.55 u bojových jednotek. Netvrdímm že to není možné. Ale zatím si myslím, že byly použity italské barvy. Vím, že je určování barev z ČB fotografií ošemetné, ale pokud se podívám na fotografie Mc.205 s kódovým označením 5-3, tak je značně patrný barevný kontrast, mezi přední "pruhovanou" části trupu a zadní, která byla převarvena. Navíc VOS2 (tmavá zelená) je opravdu dost tmavá barva, tak je ten kontrast značně patrný. Existují také fotografie na Mc.205 s kódy 8-2 kde je patrné, že tmavá pole jsou opravdu značně tmavá. Navíc si myslím, že kontrast mezi dvojicí barev na horních plochách RLM74/75 a VOS2/NC4 se nedá zaměnit. Možná (ale jen možná) došlo k tomu, že poslední vyrobené Mc.205 serie VI nesly pruhy v RLM barvách (soudím dle jedné fotky Mc.205 zničené na továrním letišti), ale víc důkazů z mého pohledu hovoří pro italské barvy, tak jak je Fiat na G.55 používal do ukončení výroby i přes různá německá nařízení.

Re: Kamufláže použité na Mc 205

PříspěvekNapsal: 09 lis 2014, 14:00
od Mirek glock Říha
Ahoj Michale,

jen info že jsem nezapomenul, ale bude to složitější nebo spíš nemožné. Status esa u ANR získala hrstka lidí a většina z nich ho dosáhla na Bf.109 a na Mc.205 nelétala. Na Mc 205 létal samozřejmě Adriano Visconti. Různé zdroje mu přisuzují 4-7 sestřelů u ANR (něco před tím měl u RA). Celkový počet sestřelů osciluje od 26 do cca 11 (to nižší číslo je blíž pravdě). Ale na které 205 u ANR létal ti neřeknu. Někdo mu přisuzuje Mc.205 s číslem 18-1 (ta se z toho aršíku postavit dá), jsou záznamy, že létal na Mc.205 s číslem 10-1 a podle toho videa co tu je v tématu mohl sedět i v 23-1 (ta se obecně přisuzuje Luigi Gorrinimu - eso RA ale ANR bez sestřelu).

Edit 11.11: Gorriny údajně sestřelil v Mc.205 4 letadla ale zatím jsme nenašel nějaký podklad kdy se to mělo stát. Je možné, že něco hlásil, ale německý systém ověřování to "smetl ze stolu". Eso byl, ale z předchozího působení v řadách RA. A 23-1 byl jeho "osobní stroj". Byl sestřelen do léta 1944, přežil ale pak už nelétal což mu asi zachránilo život.

Spíš bych mohl u několika 205 z toho aršíku napsat kdo na té 205 také létal, ale eso asi žádné. Nasazení u RA se dá shrnout do několika měsíců, u ANR asi na 7. CoBAF používala 205 do května 45 ale taky žádné eso (na ní).

Re: Kamufláže použité na Mc 205

PříspěvekNapsal: 10 lis 2014, 23:12
od Michal Vyparina
Mirku,

budu rád za jakýkoliv poznatek. I kdyby se na nějaké mašině jen svezl či vyzkoušel, zda se zatahuje podvozek za letu.

Díky moc

Re: Kamufláže použité na Mc 205

PříspěvekNapsal: 11 lis 2014, 08:22
od Mirek glock Říha
Jinak na tom aršíku je chyba. U Mc.205 s číslama 3-3, 8-3 a 1-3 má být první číslo modré (v 1/48 to napravili) - šlo o letadal z 3 letky což se dá pozbat i z té bílé 3. Pouze letadla 2 letky měla pořadové číslo přidělené konkrétní 205 v červené barvě.). U těchto tří Mc.205 jsou známa jména pilotů ale bohužel si je nepostavíš.

Jen pro představu I Gruppo nahlásilo asi 115 sestřelů v období leden 1944 - duben 1945. Mc 205 byla ve výzbroji jednotky v prvních 7 měsících a tím že v červnu a červenci už jen minoritně (byla nahrazována G.55). Sice většina sestřelů byla hlášena v tomto období, ale pilotů jež se na nich podíleleo bylo několik desítek. I ztráty byly obrovské a už z toho plyne že es na Mc.205 bylo málo (zřejmě jen dvě).