Stránka 2 z 4

Re: Záhady okolo letounů S-92/CS-92

PříspěvekNapsal: 24 led 2011, 15:36
od Archivář
Zapomněl jsem doplnit, že při zpracování výše uvedené tabulky jsem vycházel z faktu, že letouny po zalétání byly předány VZLÚ, které jim přidělilo trupové označení V- .. V tabulce jsem uvedl letouny, u kterých je trupové označení doloženo buď fotograficky nebo z minimálně ze dvou písemných zdrojů. Nikde se nevyskytuje (ani v textu, ani ve fotografii) označení V-38, které by měl (logicky) dosat osmý vyrobený kus. Ale to jsem už psal.

Re: Záhady okolo letounů S-92/CS-92

PříspěvekNapsal: 24 led 2011, 16:24
od Josef Studený
Archiváři, v zásadě souhlas, jen oprav ten překlep v datu kraksny S-92.1 /v první tabulce dobře/. A klidně se může doplnit, že S-92.8 zcela určitě armáda převzala také. Dne 21.10.1948 po předváděcím letu Krause a kontrolních letech npor.Kostíka a kpt.Šroma - předáno. Létáno v Žatci /v knize letů psáno jako Postoloprty/.

Re: Záhady okolo letounů S-92/CS-92

PříspěvekNapsal: 24 led 2011, 16:39
od Pavel Klouček
Ono je toho na opravení víc. V-35 byla určitě spárka a nejspíše je to ta ve Kbelech, zatímco V-36 byla jednomístná.

Re: Záhady okolo letounů S-92/CS-92

PříspěvekNapsal: 24 led 2011, 20:15
od Archivář
Kolegové díky za opravující a doplňující informace - opravuji překlepy a doplňuji tabulku:

S-92.1 – 27.8. 1946 (první vzlet) – bez (zničen při nouzovém přistání 5.9. 1946)
S-92.2 – 24.10. 1946 – V-33 (předán Československému letectvu)
CS-92.3 – 10.12. 1946 – V-31 (předán Československému letectvu)
S-92.4 – 18.6. 1947 – V-34 (předán Československému letectvu) – zachován ve Kbelech
CS-92.5 – 4.7. 1948 – V-35 (předán Československému letectvu) – zachován ve Kbelech (?)
S-92.6 – 17.6. 1948 – V-36 (předán Československému letectvu)
CS-92.7 - ??.??. 1948 – V-37 (předán Československému letectvu)
S-92.8. – 20.7. 1948 - V-38(?) (předán Československému letectvu)
S-92.9. – 24.9. 1948 – V-40 (předán Československému letectvu)
S-92-10 - 24.9. 1948 – V-39 (předán Československému letectvu)

Na základě této tabulky začíná být trochu jasné, že čísla V - .. byla přídělena podle toho jak letouny byly vyrobeny (a ne podle data záletu). Tedy s vyjímkou letounů V-39 a V40.

Takže Balousův údaj o tom, že Československé letectvo převzalo osm strojů správný není, ve skutečnosti jich bylo devět.

Re: Záhady okolo letounů S-92/CS-92

PříspěvekNapsal: 26 led 2011, 08:17
od filnorm
Dobrý den, dovolím si odkázat na paralelní diskusi: http://hloubkari.cz/forum/index.php?topic=1328.0

Re: Záhady okolo letounů S-92/CS-92

PříspěvekNapsal: 30 led 2011, 18:59
od JPM
Pavel Klouček píše:.................

Myslím že nebylo ještě ani úspěšně rozlousknuto která z mašin byla později v Olomouci jako PL-01, nejspíš to ale byla jiná mašina než ta ve Kbelích. Protože PL-01 dochátrala na aeroklubovém letišti v Kroměříži.


Já měl za to, že dochátrala na letišti v Olomouci-Holici.

PL-01_kabinet.jpg
Ještě v kabinetu protiletadlového učiliště

PL-01_Holice-1.jpg
A už rozpadající se na letišti v Olomouci-Holici

PL-01_Holice-2.jpg
A už rozpadající se na letišti v Olomouci-Holici

Re: Záhady okolo letounů S-92/CS-92

PříspěvekNapsal: 30 led 2011, 22:20
od Mirek glock Říha
Co je zajimave jsou nezaslepene vystrelne otvory - vsechny 4 :wink: Bude se dusledne nezaslepovalo nebo mohla nest vyzbroj... :-k

Re: Záhady okolo letounů S-92/CS-92

PříspěvekNapsal: 31 led 2011, 14:49
od Pavel Klouček
JPM píše:Já měl za to, že dochátrala na letišti v Olomouci-Holici.


Jo jasně Olomouc, mě pak přišlo že jsem to možná zmotal s Jakem 23, jen vím že o ní byl kdysi krátký článeček v aeroklubových novinkách v Křídlech vlasti, jak dostali na letiště švalbinu a jak jim tam chátrá a protože jsem ho před lety i skenoval, tak jsem ho chtěl najít a nakonec nenašel. Takže omluva za dezinformaci. Ohledně nezakrytých výstřelných kanálů - vzhledem k tomu že pocházela z leteckého učiliště bych v ní v rámci výuky očekával i namontované kvéry (teda na tom aeroklubovým letišti už asi zase ne...)

Re: Záhady okolo letounů S-92/CS-92

PříspěvekNapsal: 03 úno 2011, 01:04
od 172flogger
Vyšla vlastně ta slibovaná publikace o S-92, kde snad měla být rozřešena záhada té podivné tmavé PL-01 s obráceným bleskem?

Re: Záhady okolo letounů S-92/CS-92

PříspěvekNapsal: 04 úno 2011, 08:27
od Archivář
Když už jsme u těch poblikací na S-92/CS-92 ...

Konečně se mi dostala do ruky knížka Jirky Rajlicha "Soumrak králů vzduchu". Jsou to v kostce dějiny čs.letectva 1945 až 1950. Dost jsem si od toho k letounům S-92/CS-92 sliboval, ale jedním slovem - nic nového. Všechny informace zde obsažené jsou převzaté ze starších zdrojů (z té monografie v L+K a Balousově monografii o Me 262). Dost mě to překvapilo, jelikož J.Rajlich většinou publikuje něco nového.

Něco na S-92/CS-92 by mohlo být v knize ČESKOSLOVENSKÉ VOJENSKÉ LETECTVO 1945-1950 - I.díl (Miroslav Irra - Svět křídel). Tu nevlastním, takže nevím co (k tomuto tématu) obsahuje.
Jinak mi není známo, že by vyšla někdy nějaká další publikace, která by do historie S-92/CS-92 vnesla něco nového.

Možná, že už je ale část historických materiálů definitivně ztracena - v srpnu 2002, při povodni v Praze, došlo k zaplavení přízemí VÚA (v Praze na Palmovce). Voda zde zasáhla i uložené materiály týkající se čs. letectva právě z období 1945 -1950. Ty poté skončily v mrazírnách, kde jsou dodnes a je otázkou, kdy a zda vůbec budou znovu zpřístupněny k bádání, přičemž značná část z jich je ztracena nenávratně.

Jedinou cestou podle mě je zmapovat osudy jednotlivých strojů dle leteckých deníků pilotů, kteří na nic v padesátých letech cvičně létali + porovnat je z fotkami z daného časového období. Pak si třeba dalo zmapovat kam jednotlivý stroj doputoval.

Martin šíla

Re: Záhady okolo letounů S-92/CS-92

PříspěvekNapsal: 07 črc 2012, 16:44
od wardog.green3
Pár fotek na toto téma...

Re: Záhady okolo letounů S-92/CS-92

PříspěvekNapsal: 11 črc 2013, 13:17
od Mischio
ono se to totiž komplikuje i záměnou dvou mašin. S.92.1 nesla označení PL-01 a blesk. Mašina která skončila už v roce 1946 je první smontovaný kus z ex německých dílů a nesl označení Avia Me.262.1. Je to ten plechový/šedivý kus bez označení.

Re: Záhady okolo letounů S-92/CS-92

PříspěvekNapsal: 18 dub 2014, 12:35
od Vasek
Kdysi jsem kdesi (ted uz fakt nevim kde) cetl, ze by mela byt jeste jedna zachovala S-92 v depozitari NTM. Bude to asi drb nebo dezinterpretace, ale nevi o tom nekdo neco?

Re: Záhady okolo letounů S-92/CS-92

PříspěvekNapsal: 25 dub 2014, 20:20
od Pavel Klouček
Vašku to bude asi opravdu jen dezinformace, v NTM byla kdysi právě ta jednomístná mašina, zatímco spárka byla na dvoře TM Brno.

Re: Záhady okolo letounů S-92/CS-92

PříspěvekNapsal: 27 dub 2014, 15:57
od Vasek
Ja jsem si to myslel, ale bylo to urcite v dobe, kdy S-92 byla v Kbelich vystavena, ten nekdo psal, ze existuje jeste jedna v depozitari NTM s odmontovanymi kridly. Asi to proste poplet a ja se toho chytil a lebedil si, jak mame 3 naprosto unikatni masiny z muzeich
:-)