Stránka 1 z 2

Kokpit Su-22M4-dotaz pro fajnšmekry

PříspěvekNapsal: 15 úno 2008, 18:03
od Raptor
Přátelé,měl bych takovou otázku pro opravdové fajnšmekry a znalce typu Su-22.Vzhledem k tomu že se pokouším o stavbu podsvíceného kokpitu u Su-22M4,potřeboval bych zjistit jaká barva podsvícení byla použita na podsvícení přístrojů (podklady se různí-žlutá,bílá,zelená nebo někdy u sovětských/ruských letadel uváděná červená?) a zejména jak a jakými barvami byla rozsvícena obě tabla a kontrolky letounu v konfiguraci:

-Křídla na maximálním rozpětí s vysunutými velkými klapkami (klapky na pevné a pohyblivé části křídla) a sloty a rozsvícenými pozičními světly
-Brzdící štíty vysunuty
-Brzdící padák vypuštěn,neodhozen
-Poziční světla (kombinovaná (2 žárovky) v koncích křídel+bílé na SOP) rozsvícena
-Přistávací světlomety vyklopeny a rozsvíceny
-Motor na nízkých otáčkách bez forsáže (při pojíždění)
-Překryt kabiny zvednut
-Podvěsy:
-2xPTB na vnějších křídelních závěsnících
-2xUB-32 na vnitřních křídelních závěsnících
-2xR-60 (respektive 2x registr R-60)
pod trupem 4 prázdné závěsníky (případně pokud je známo tak i možnost nahrazení podvěsem kontejneru KKR,potom bude palubní deska v konfiguraci s počítadlem snímků)

Letoun by tedy měl v konfiguraci nočního přistání krátce před odhozem padáku,sklopením křídel a sjetím z VPD na pojížděcí dráhu a stojánku (VPD s částí nájezdu na pojížděcí dráhu bude součástí podložky).Letoun bude mít konfiguraci palubní desky s obrazovkou (otázka je logická-byla při přistání aktivována,pokud ano,jaké bylo zobrazení a rovněž by mě zajímalo zda byl při přistání zapnutý zaměřovač stejně jako při startu).
Fotek kokpitu Su-22 jak M4 tak i UM-3K mám řadu (navíc i letová videa z techto letounů ovšem při denním provozu takže to co bych potřeboval vidět vidět není-většinou jen horní část palubní desky a zaměřovač) ale bohužel všechny jsou focené se zhasnutým letounem na stojánce,takže tyto detaily bohužel nejsou vidět (podařilo se mi odvodit zbarvení nekterých kontrolek a cca 5-7 kontrolek na tablech z ale není mi jasné zda byl u červených kontrolek na tablech podsvícen jen nápis nebo celá kontrolka).Pokud by měl někdo i další informace týkající se kokpitu v provozním stavu,budu mu velmi zavázán (vzhledem k tomu že kokpit mám z velké části odvrtán a připraven na prokáblování optikou,není větším problémem ještě další kontrolky dovrtat a podsvítit).

Re: Kokpit Su-22M4-dotaz pro fajnšmekry

PříspěvekNapsal: 16 úno 2008, 19:51
od DUNDR
To tedy žasnu co máš v plánu.Něco Ti pošlu na mail.Mám v práci svůj " deníček " s jednotlivými tably /a barvy jejich jednotlivých okýnek /.pokud podvěsíš KKR, tak se používaly pouze " malé " klapky / ty vnitřní / - velké / vnější / byly zablokovány.Viděl jsem model 1/72 , kde měl padák udělaný z plechové bábovky.

Re: Kokpit Su-22M4-dotaz pro fajnšmekry

PříspěvekNapsal: 16 úno 2008, 20:02
od Raptor
Já jsem zvolil trochu jiný postup-šňůry ze včelařského drátu (musí být vodivé,celé to končí v jacku jehož zástrčka bude na dně padákové šachty),popruhy a samotný padák z naškrobeného a přelakovaného padákového hedvábí (mám doma dva výtažné padáky brzdících padáků-bohužel jeden zničený-když jsem byl menší,lítali jsme s nimi k radosti sousedů z balkonů-takže materiál je 100 procent originál :) ).

Díky za fotku.Pokud by jsi mi ty informace mohl poslat,byl bych ti velmi vděčný.Jak už jsem psal,mám doma fotky i videa z lítání na Su-22M4 i UM-3K (DVD "Po stopách náměšťských akrobatů) ale jsou z denních letových akcí takže tam to co by bylo potřeba vidět,vidět není.Co se KKR týče tak změny vysunutí klapek jsem si vědom i toho že místo obrazovky na palubní desce byla deska s počítadlem snímků.Na co jsem ale nenarazil je jeho zobrazení na table výzbroje (ať počítám jak počítám,střední závěs tam nevidím),kde by se měl zřejmě zobrazit žlutou barvou jako podvěšený.

Mimochodem,ten záměrný kříž viditelný na fotce byl na zaměřovači po celou dobu letu nebo se před přistáním vypínal aby nerušil ve výhledu (případně přepínal do jiného režimu)?V kabině to vidět bude (i když je to blecha skoro menší než 0,5 mm-díky bohu za laserovou tiskárnu) takže by to mohlo působit blbě.

Re: Kokpit Su-22M4-dotaz pro fajnšmekry

PříspěvekNapsal: 16 úno 2008, 20:39
od DUNDR
Ten záměrný kříž se používal před startem k vizuální korekci.zaměřovač měl svůj potenciometr, takže v noci si ho pilot ztlumoval podle chuti každého soudruha. na přistání ho mohl stáhnout úplně, neboť Su-22 neměl HUD, takže tam neměl žádné letové údaje.Pokud to budeš dělat s otevřenou kabinou, tak praxe byla taková, že pilot odhodil padák buď na úrovni spojky, pokud vyjížděl jinou či výtáhla padák za sebou na pojížděčku a tam ho odhodil.Pak zasouval brzdící štíty, klapky , zasouval křídlo a další nezbytné důležité úkony ".Osobně si nepamatuji, že bych ji kdy v noci otevíral, nejsme v tropech a noční teploty v našich krajích byly celkem snesitelné.

Re: Kokpit Su-22M4-dotaz pro fajnšmekry

PříspěvekNapsal: 16 úno 2008, 20:55
od Raptor
On problém s kabinou je trochu jinde.Otvírat ji ještě před zavřením kabiny byla (jak potvrzuješ) zřejmě praxe jen z leteckých dnů (konkrétně pamatuju že toto párkrát dělala u nás Duha-po přistání a zpomalení s otevřenou kabinou (v té chvíli někdy i se slamáky na hlavě) a zavěšeným padákem dojeli na konec dráhy,otočili se,odhodili padáky-zřejmě aby je během přistání skupiny nebylo nutné honit po letišti-potom najeli zpátky na střed dráhy,postavili se za sebou našikmo a s efektním zaduněním se poklonili divákům-mám to i nafocené myslím z roku 1993/1994,bohužel praktikou bez pořádného objektivu na velkou vzdálenost takže fotky stojí za prd) ale já se k ní rozhodl z jiného důvodu.Protože jsem chtěl aby letoun byl celý rozsvícený (což jsem na fotkách zaregistroval akorát v noci),rozhodl jsem se pro noční letovou akci kdy musí být samozřejmě podsvícená kabina.Problém by ale byl že mimo pár světýlek by pod překrytem bylo prd vidět takže jsem se rozhodl kabinu otevřít tak jak jsem to viděl i u Duhy.Je mi jasné že toto často vidět nebylo ale když už se budu patlat s těmi budíky,bylo by mi líto aby nebyly vidět.

Jinak koukám že mám v prvním příspěvku chybu-nebude tam kus pojížděcí dráhy ale spojky k pojížděcí dráze-letoun bude ještě na VPD.

Re: Kokpit Su-22M4-dotaz pro fajnšmekry

PříspěvekNapsal: 20 úno 2008, 19:03
od DUNDR
Posílám Ti skeny z mé příručky " Pilotem Su-22 snadno a rychle ".Na barvy některých " okýnek velkého tabla " bych asi musel vyhledat něco v předpisech .Filosofie byla asi taková, že některé závažné závady byly signalizovány červeně , spolu s centrální signálkou.Informativní - oranžové / zelené /.Tolik v rychlosti.PS: Budování zdar / mne to čeká v červenci /.

Re: Kokpit Su-22M4-dotaz pro fajnšmekry

PříspěvekNapsal: 22 úno 2008, 17:32
od Vladek Vácha
Pokud by se více nenašlo tak bych mrknul do příruček, na Su22 tu mám velmi zajimavé materiály.

Re: Kokpit Su-22M4-dotaz pro fajnšmekry

PříspěvekNapsal: 22 úno 2008, 20:53
od Raptor
to DUNDR:
Děkuju a klaním se až k zemi [-o< .Ta příručka musí být hodně zajímavé čtení.Zkusil jsem to popřekládat a překreslit podle fotek (stavové tablo u kterého jsou diference proti nákresu) ve stavu jak předpokládám rozsvícení (zelené pruhy,výplně).Mohl by jsi mi to prosím po odborné stránce zkontrolovat?Bohužel se mi nepovedlo přeložit vše takže v tom nákresu asi bude ještě dost chyb.Předpokládám že před přistáním letounu došlo k vylétání paliva a letoun už má palivo jen v trupové a sběrné nádrži s vyprázdněnými křídelními a podvěšenými nádržemi bez signalizace kritického nedostatku paliva (posledních 600kg).

Jinak mám na tebe další dotaz.Nakreslil jsem si zbraňové tablo s vyznačením předpokládaného podsvícení při podvěsu této zbraňové kombinace:

2xPTB-800 (závěsné body 3 a 4)
2xR-60/UZR-60 (závěsné body 9 a 10)
2xUB-32 (závěsné body 6 a 7)

Budou tyto podvěsy indikovány žlutými signálkami v horní řadě jako zajištěné podvěsy (pokud ano,signalizovala se kompletní sada podvěsů tak jak je uvedeno nebo jen právě aktivní dvojice zbraní?signalizovaly se baky?) nebo byl při přistání zbraňový panel bez signalizace?Jak byly signalizovány podtrupové podvěsy (ty jsou ale mimo soutěž protože jsem zatím nesehnal fotku podvěšené Su-22 s kompletní čtveřicí podvěšených podtrupových závěsníků čísel 1,2,7 a 8(původní záměr podvěsit na závěsy 1s a 2s kontejnery SPPU-22-01 bohužel není možný kvůli kolizi s UB-32) na kterých bych předpokládal podvěšení samostatných FAB-100 respektive FAB-250 ale zůstávají nenavěšené (navíc by to u přistávajícího letounu bylo nelogické),na trupu budou jen prázdné závěsníky)?

to Vladek Vácha:Budu vděčný za jakoukoli informaci (a myslím že zde na fóru bude zájemců o Su-22 rozhodně víc).Myslíš že by jsi mohl ty příručky k Su-22 nafotit/nascanovat?

Re: Kokpit Su-22M4-dotaz pro fajnšmekry

PříspěvekNapsal: 22 úno 2008, 21:31
od Vladek Vácha
na Su22 není problém cokoliv, není v mích možnostech ofocovat všechno je to odhadem cca 3tisíce stran materiálů na Su22, nemluvě o některých informacích které zřejmě stále není nejlepší zveřejňovat pokud jde o materiály k těm novějším mašinám co tu mám jako Su22,25,Mig29...., ale pokud někdo bude vědět konkrétně co potřebuje od SPS141MGU až po trup, přepážky, atd...tak stačí zde napsat a pokud si všimnu tady a budu to mít ta vložím.V.V.

Re: Kokpit Su-22M4-dotaz pro fajnšmekry

PříspěvekNapsal: 22 úno 2008, 21:54
od Vladek Vácha
Předpokládám že před přistáním letounu došlo k vylétání paliva a letoun už má palivo jen v trupové a sběrné nádrži s vyprázdněnými křídelními a podvěšenými nádržemi bez signalizace kritického nedostatku paliva (posledních 600kg).
Pokud jde o tohle tak se nádrže vypraz´dnují v tomto pořadí:
1- 250kg z nádrží č.1,2,3,4 z toho z č.3 cca 40kg
2- všechno palivo z přídavných křídelních nádrží (na palubní desce se rozsvítí pak signální žárovka na tablu - PODKRYL. PUSTY
3- 100kg z nádrží č.1,2,4
4- všechno palivo z podtrupové nádrže (na palubní desce se rozsvítí pak signální žárovka na tablu - PODFJUZ.PUSTY
5- 700kg t nádrží č.1,2,4
6- všechno palivo z křídelních nádrž a rozsvítí se kontrolka - KRYLEV.PUSTY
7- až po úroveň spojovacího potrubí mezi č.2 a 4 z nádrže č.1,2,4
8- vše z nádrže č.4
9- vše z nádrže č.1,2
10- nádrž č.3, při 600kg se rozsvítí kontrolka OSTATOK 600KG, rozsvítí se i na žárovce zdvojení nouzových signálů

Čerpání paliva se pak mění v zásvislosti na úhlu náběhu, rychlosti a použitých přídavných nádržích. Ale pro představu co by mělo být rozsvícené to stačí

Re: Kokpit Su-22M4-dotaz pro fajnšmekry

PříspěvekNapsal: 22 úno 2008, 22:02
od Raptor
Takže to odpovídá tomu zákresu.Jak je to v případě že podtrupové baky se nenosí?Rozsvěcují se signálky PODKRYL. PUSTY a PODFJUZ.PUSTY zároveň (tj krok 4. se vynechává až na rozsvícení signálky) nebo je signálka PODFJUZ.PUSTY odpojena?

Jinak co se vylétání paliva týče tak kdysi jsem se o tom bavil s jedním z místních pilotů podle něhož se palivo vylétáválo tak že nádrže v křídlech musely být prázdné (tedy signálka KRYLEV. PUSTY rozsvícena) ve přibližně chvíli kdy letoun nasazoval na přistávací okruh.

Re: Kokpit Su-22M4-dotaz pro fajnšmekry

PříspěvekNapsal: 22 úno 2008, 22:23
od Vladek Vácha
Plovákový ventil, který rozsvěcuje vyčerpání přídavné nádrže je umístěn v přídavné nádrži, takže nemá co říci žarovce aby se rozsvítila.V.V.

Re: Kokpit Su-22M4-dotaz pro fajnšmekry

PříspěvekNapsal: 22 úno 2008, 23:09
od Raptor
Díky za vysvětlení

Re: Kokpit Su-22M4-dotaz pro fajnšmekry

PříspěvekNapsal: 22 úno 2008, 23:11
od Vladek Vácha
Jinak k osvětlení přístrojů, z hlavy si nevybavuju kokpit Su22 ale základní ruská svítidla
S60 - červený filtr
S80 - červený filtr
AGL - červený filtr
AGP - červený filtr
SV- červený filtr
SLCN - různé červené, bílé, žluté
APM - červený filtr
APN - červený filtr
APNR - červený filtr
SM1KM (typové svítidlo) - červené (to je rozptylové světlo)

Mám tu všechny typy svítidel takže není problém udělat foto když si udělám čas.

Re: Kokpit Su-22M4-dotaz pro fajnšmekry

PříspěvekNapsal: 22 úno 2008, 23:19
od Vladek Vácha
Bylo by možné nějaké foto toho co to stavíš?