Ještě k těm spekulacím ohledně barev vrtulových kuželů. Byly to samozřejmě zpravidla jiné barvy, než ty, které aplikoval výrobce na čs kokardách. A aby se nespekulovalo o tom, jaké barvy v úvahu přicházely, tak předpisové byly žlutá, modrá, bílá, černá, zelená, hnědá a červená, a to pro 1 -6 a 8 ld. uvedeném pořadí.
Hm, tak teď jste mne uvedli do rozpaků, ale já si říkal, kde jsem na tu "insignia blue" přišel ? A ejhle, už vím. Asi i díky tomuhle obrázku mám pro tohle éro slabost. V novém PP od Edíku žádný modrý kužel není (dle registračky je tam jiný stroj) ale hvězda a nápis v socialistickém vlastnictví nechybí.
Ona totiž žádná taková dobová fotka neexistuje, to označení je fiktivní, nedoložené. Kbelský CS-199 létal pod jiným označením. Něco, co by se aktuální podobě kbelské CS-199 alespoň blížilo, je na fotografii zde, ale jak vidíš/vidíte, je to trochu něco jiného a také jiné letouny, mmj. i s rakvičkovou kabinou.
Tak kbelská CS 199-565 létala v roce 1951 pod označením UF-65 (což se dobře pamatuje, že...) u 4. lšp. Informace jsou známy samozřejmě díky dokumentaci havárie (osádka Krč-Havránek). V této podobě by měla být v chystaném Eduardovi ProfiPack (viz květnové Info Eduard, str. 131).
Nejspíš tedy dotaz na Standu K.: Existuje fotka z havárie?? A potvrzuje i ten emblém "V socialistické péči"?
Zajímavé je, že na fotografiích z doby, kdy byla už v areálu školy v Čelechovicích (viz 2. strana tohoto tématu) je stále patrné, byť vybledlé, výsostné označení a na kýlovce SOP i kusové číslo, ale nejsou viditelné stopy po trupovém označení - asi byly požadavky kontrarozvědných vojenských orgánů neúprosné a byly i pečlivě vyplněny...
Jinak je zajímavé, že na té fotografii řady CS-199 s emblémy "V socialistické péči" od 4. lšp se vyskytují jak letouny s barevným vrtulovým krytem, tak bez něj. Což je mimochodem případ UF-84 - dalšího markingu u zmíněného Profipacku Eduard. Že by tak byly rozlišeny letouny u jednotlivých letek? (protože školní pluky měly vždy jednotný kód /UA/UB/UC/UF/UL/, na rozdíl od individuálně značených letek bojových pluků).
Muzejní "UC-26" je tedy z hlediska markingu jakási zplácanina. Klamat může samozřejmě i to, že v době ukončené rekonstrukce pro kbelské muzeum byla tehdy ještě dominantní černobílá fotografie (přelom 60./70. let), takže spousta záběrů se může jevit jako dobových z 50. let...
A trocha dojmologie: Já mám takový pocit, že jsem nějakou fotografii UC-26 viděl, v nějaké knize a byla poměrně malá. Nemohlo to být v původním "Němečkovi" (Československá letadla) z roku 1958? Samozřejmě byla bez barevného vrtulového krytu a bez emblému... Nebo to bylo jinde a také je možné, že zachycovala rekonstruovanou muzejní mašinu v jakési mezietapě ještě před doplněním těchto "ozdob". Teď to samozřejmě píšu z hlavy, zkusím zapátrat.
Ty informace o barevných detailech se objevily už v materiálech publikovaných v Letectví + kosmonautika v roce 1978 (kdy byl vydán původní model od KP).
Konkrétně v L+K 1978/5 na zadní straně obálky u barevného čtyřpohledu na EX-54 (kreslil M. Balous) je v popisce uvedeno:
Modrou barvou byly natřeny vstupní otvory vzduchu např. pro ventilaci, červenou pak zámky krytek a odklápěcích panelů. Nejčastější použití drobných symbolů a nápisů je znázorněno na kresbách. Je nutno uvést, že nebylo u všech letounů zcela jednotné.
Článek v čísle 78/7 v rubrice Malé letectvo se týká Zbarvení a označování (Oldřich Soukup). Zde je tento krátký odstavec:
Poslední velkou akcí leteckých malířů a lakýrníků jsou různé instrukční provozní nápisy na letounech. Byly prováděny ve výrobních závodech spolu se znaky provozně bezpečnostního charakteru v různých barvách (černá, červená, bílá). Během vývoje a technických úprav letounů řady 99/199 docházelo k jejich změnám, jež jsou datovány roky 1947, 1948, 1951 a 1953.
Takže jednoznačná odpověď na otázku to z mé strany není, jen naznačuje, že pánové tehdy asi něco věděli...