Super! Díky moc, Honzo. Tohle už si snad raději vytisknu
Prosím tě, šlo by sem hodit nějaký fotky, kde by si šlo udělat představu jak ten finiš vypadal? Pro ty z nás, co nemají doma knihovnu plnou knížek na Japonce, by to byla pomoc. Díky.
DEAD píše:Davide,
Lak - Nasledne bylo zjisteno, ze tato ochrana neni dostacujici (na fotkach A5M2a+b dobnre viditelne zmatneni povrchu)a pres hlinikovy nater se jeste v nekolika vrstvach aplikoval specialni lak - hezky je videt na fotkach A5M2b Late a A5M4.
Tento lak obsahoval nekolik slozek, ale nejpodstatnejsi je asi Fenol. Ten po delsi dobe vystaveni slunecnimu zareni (cca 5 let) mohl zpusobovat lehky nadech do zluta - od toho se vaze Fama "Zlatych Claudu". Take od popisu otce jednoho soucasneho japonskeho historika, ktery videl priletat Genduv "Letajici cirkus" na letecky den v roce 1938 (myslim). Jeho popis o nadhernych "zlatozlutych" strojich priletajicich na leteky den pri zapadu slunce je vice nez vymluvny.
Honza
DEAD
Gatling71 píše:1) Tedy, u Zer obou výrobců by to správně měla být modročerná ale jeví se to tak že nakajima měla odstín tmavší, spíše černý. To se dá dnes asi těžko důsledně vystopovat. Mohlo by se ale jednat o jakési zjednodušené pravidlo. A bude záležet zřejmě již jen na modeláři, jak se k tomu postaví. Je tak?
2) Mitsubishi = pod kabinovým krytem vždy modročerná. Ať je kamufláž "světle šedá" či s horními plochami v zeleném odstínu.
3) Nakajima = Pod kabinovým krytem vždy(?) "modro"černá. Ať je kamufláž "světle šedá" či s horními plochami v zeleném odstínu.
4) Zarazil mne obrázek poutacích pásů (viz níže). Neobvykle k letounům jiných národů vysí z opěradla jen jeden popruh. Je to snad tak že se japonští piloti poutali jak to známe my z automobilů? Tedy jedním pásem šikmo přes prsa? (a druhým přes boky či stehna)
Martin F píše:Nijak nechci polemizovat s lakováním japonských letadel, ale něco mi na téhle teorii neštimuje.
Úplně první A5M1 přišly do služby v roce 1936, takže lehký žlutý nádech by měly mít někdy v roce 1941. To už ovšem tyhle první mašiny v podstatě nelétaly. Létaly ještě nějaké A5M4, ale ty zase byly vyrobeny po nějaký ten pátek, či spíše rok později a čistě teoreticky neměly čas zežloutnout.
Gendův cirkus létal se stroji A2N. POkud onen hošík viděl v západu slunce zlatožlutá letadla, tak to spíš bylo díky zapadajícímu slunci.
Gatling71 píše:Rád bych se vrátil k těm poutacím pásům, je-li to možné. Tuším že v Bettyně jsem viděl klasiku = dva pásy přes ramena. Ví někdo v kterých typech byl ten pás přes rameno jen jeden?
DEAD píše:Martin F píše:Nijak nechci polemizovat s lakováním japonských letadel, ale něco mi na téhle teorii neštimuje.
Úplně první A5M1 přišly do služby v roce 1936, takže lehký žlutý nádech by měly mít někdy v roce 1941. To už ovšem tyhle první mašiny v podstatě nelétaly. Létaly ještě nějaké A5M4, ale ty zase byly vyrobeny po nějaký ten pátek, či spíše rok později a čistě teoreticky neměly čas zežloutnout.
Gendův cirkus létal se stroji A2N. POkud onen hošík viděl v západu slunce zlatožlutá letadla, tak to spíš bylo díky zapadajícímu slunci.
Jj Martine, krasne jsem pomotal 2 letecke sou.
Jiste, Genduv Cirkus letal na Typu 90 / A2N a videl ho jiny ocity svedek a ano za soumraku.
Mnou zminene Claudy videl Yoshio Tagaya (otec Osamu Tagayi) v sobotu 5. cervna 1937 na letisti Haneda u Tokia.
Jeste k tem "Z;atym Claudum" - Jednim z nazoru, ktery take zaznel, bylo pouziti eloxovaneho hliniku/ Duralu (technologie zavedena v Japonsku 1929, v roce 1935 zdokonalena na Ultra Super Duralumin, ze ktereho nasledne vzesla serie 7000 pouzivana v leteckem prumyslu)
Eloxovany dural muze pri urcitem osvetleni odrazet jinak zabarvene svetlo.
Tj. uz i A5M1 v MNF mohly odrazet slunecni svetlo a jevit se nazlatle.
Ja se ale priklanim k pouziti ochranneho laku, ktery casem mohl zloutnout.
Honza
DEAD
Zpět na Japonské letectvo - WWII
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník