Stránka 2 z 2

Re: Japonci - otázky a odpovědi

PříspěvekNapsal: 04 led 2021, 14:58
od David Hényk
Super! Díky moc, Honzo. Tohle už si snad raději vytisknu :lol:
Prosím tě, šlo by sem hodit nějaký fotky, kde by si šlo udělat představu jak ten finiš vypadal? Pro ty z nás, co nemají doma knihovnu plnou knížek na Japonce, by to byla pomoc. Díky.

Re: Japonci - otázky a odpovědi

PříspěvekNapsal: 04 led 2021, 15:16
od Martinicky Vladimir
Davide, trochu inspiracie...asi najlepsie stvarnenie povrchu bude, ked to nastriekas "natvrdo"hlinikom, a potom do bezfarebneho leskleho laku das "par" kvapiek okrovo zltej...
p1040586-026.JPG

Re: Japonci - otázky a odpovědi

PříspěvekNapsal: 04 led 2021, 19:19
od Martin F
DEAD píše:Davide,
Lak - Nasledne bylo zjisteno, ze tato ochrana neni dostacujici (na fotkach A5M2a+b dobnre viditelne zmatneni povrchu)a pres hlinikovy nater se jeste v nekolika vrstvach aplikoval specialni lak - hezky je videt na fotkach A5M2b Late a A5M4.

Tento lak obsahoval nekolik slozek, ale nejpodstatnejsi je asi Fenol. Ten po delsi dobe vystaveni slunecnimu zareni (cca 5 let) mohl zpusobovat lehky nadech do zluta - od toho se vaze Fama "Zlatych Claudu". Take od popisu otce jednoho soucasneho japonskeho historika, ktery videl priletat Genduv "Letajici cirkus" na letecky den v roce 1938 (myslim). Jeho popis o nadhernych "zlatozlutych" strojich priletajicich na leteky den pri zapadu slunce je vice nez vymluvny.

Honza
DEAD


Nijak nechci polemizovat s lakováním japonských letadel, ale něco mi na téhle teorii neštimuje.

Úplně první A5M1 přišly do služby v roce 1936, takže lehký žlutý nádech by měly mít někdy v roce 1941. To už ovšem tyhle první mašiny v podstatě nelétaly. Létaly ještě nějaké A5M4, ale ty zase byly vyrobeny po nějaký ten pátek, či spíše rok později a čistě teoreticky neměly čas zežloutnout.

Gendův cirkus létal se stroji A2N. POkud onen hošík viděl v západu slunce zlatožlutá letadla, tak to spíš bylo díky zapadajícímu slunci.

Re: Japonci - otázky a odpovědi

PříspěvekNapsal: 08 led 2021, 14:30
od Gatling71
Takže se do něčeho zas vneslo trochu světla.

Rád bych se vrátil k těm poutacím pásům, je-li to možné. Tuším že v Bettyně jsem viděl klasiku = dva pásy přes ramena. Ví někdo v kterých typech byl ten pás přes rameno jen jeden?
Gatling71 píše:1) Tedy, u Zer obou výrobců by to správně měla být modročerná ale jeví se to tak že nakajima měla odstín tmavší, spíše černý. To se dá dnes asi těžko důsledně vystopovat. Mohlo by se ale jednat o jakési zjednodušené pravidlo. A bude záležet zřejmě již jen na modeláři, jak se k tomu postaví. Je tak?
2) Mitsubishi = pod kabinovým krytem vždy modročerná. Ať je kamufláž "světle šedá" či s horními plochami v zeleném odstínu.
3) Nakajima = Pod kabinovým krytem vždy(?) "modro"černá. Ať je kamufláž "světle šedá" či s horními plochami v zeleném odstínu.


4) Zarazil mne obrázek poutacích pásů (viz níže). Neobvykle k letounům jiných národů vysí z opěradla jen jeden popruh. Je to snad tak že se japonští piloti poutali jak to známe my z automobilů? Tedy jedním pásem šikmo přes prsa? (a druhým přes boky či stehna)


Seat.1.jpg

Re: Japonci - otázky a odpovědi

PříspěvekNapsal: 08 led 2021, 18:35
od MARABU
Všeobecně platí,že armáda měla pouze bederní pásy a námořníci k tomu ještě JEDEN ramenní.

Re: Japonci - otázky a odpovědi

PříspěvekNapsal: 16 led 2021, 19:18
od DEAD
Martin F píše:Nijak nechci polemizovat s lakováním japonských letadel, ale něco mi na téhle teorii neštimuje.

Úplně první A5M1 přišly do služby v roce 1936, takže lehký žlutý nádech by měly mít někdy v roce 1941. To už ovšem tyhle první mašiny v podstatě nelétaly. Létaly ještě nějaké A5M4, ale ty zase byly vyrobeny po nějaký ten pátek, či spíše rok později a čistě teoreticky neměly čas zežloutnout.

Gendův cirkus létal se stroji A2N. POkud onen hošík viděl v západu slunce zlatožlutá letadla, tak to spíš bylo díky zapadajícímu slunci.



Jj Martine, krasne jsem pomotal 2 letecke sou.
Jiste, Genduv Cirkus letal na Typu 90 / A2N a videl ho jiny ocity svedek a ano za soumraku.

Mnou zminene Claudy videl Yoshio Tagaya (otec Osamu Tagayi) v sobotu 5. cervna 1937 na letisti Haneda u Tokia.

Jeste k tem "Z;atym Claudum" - Jednim z nazoru, ktery take zaznel, bylo pouziti eloxovaneho hliniku/ Duralu (technologie zavedena v Japonsku 1929, v roce 1935 zdokonalena na Ultra Super Duralumin, ze ktereho nasledne vzesla serie 7000 pouzivana v leteckem prumyslu)
Eloxovany dural muze pri urcitem osvetleni odrazet jinak zabarvene svetlo.

Tj. uz i A5M1 v MNF mohly odrazet slunecni svetlo a jevit se nazlatle.

Ja se ale priklanim k pouziti ochranneho laku, ktery casem mohl zloutnout.


Honza
DEAD

Re: Japonci - otázky a odpovědi

PříspěvekNapsal: 16 led 2021, 19:35
od DEAD
Gatling71 píše:Rád bych se vrátil k těm poutacím pásům, je-li to možné. Tuším že v Bettyně jsem viděl klasiku = dva pásy přes ramena. Ví někdo v kterých typech byl ten pás přes rameno jen jeden?


Jak psal Radek, v podstate IJA siroke brisni pasy
10183282.jpg
10183282.jpg (18.11 KiB) Zobrazeno 3648 krát


IJN 3-bodovy, resp. 4-bodovy system (siroky brisni a, de facto podobny jako v dnesnich autech, sikmy pas pres rameno poutany k druhemu kusu na prave strane sedacky.)
10179529p.jpg


jak IJN, tak IJA vyrabi treba Fine Molds ve 3 mneritcich, u nas k dostani u jednoho nejmenovaneho prodejce.


To, cos videl v Betty, jsou nejspise padakove postroje.
aa6daeeabbd78103fd06836e4e8666eb.jpg



Honza
DEAD

Re: Japonci - otázky a odpovědi

PříspěvekNapsal: 18 led 2021, 13:21
od Gatling71
Díky za upřesňující informace o poutacích pásech. Je to tak, s tou Bettynou jsem se zmýlil.

Na první stránce jsem měl dotaz ohledně markingu na Gingu a ejhle Rising Decals připravuje aršík (1/72), náhled vkládám dolů.

Na Ki-21-I Sally bych potřeboval sehnat nějakou kamufláž z oblasti CBI roku 1941 nebo 1940. Zkrátka před vstupem USA do války.
Mám model od MPM a tam je jedna kamo z Bangkoku 1942 a druhá (zeleno-šedá) nedatovaná. Je dost fotografií na letouny školní jednotky ale o to zájem nemám a bokorysy z "Wingspalete" mou důvěru příliš nemají. Budu rád za navigaci na internetové stránky kde je něco takového (CBI 40/41) k vidění a nebo přímo scan.
Díky.

phoca_thumb_l_RD_72-095_instruction.jpg
náhled - Rising Decals

Re: Japonci - otázky a odpovědi

PříspěvekNapsal: 18 led 2021, 16:47
od kulasec
Tak to jses stastnek clovek,
ja uz dlouho tu Sally shanim, ale ceny se pohybuji od 90 - 160 € na ebay.!!!
Ta stara od Revellu je jeste drazsi.

Az skoro skoda to stavet kdyz je to takova rarita. ;-))

Re: Japonci - otázky a odpovědi

PříspěvekNapsal: 18 led 2021, 22:48
od Gatling71
Aaaa, nemá to SH nějak nově vydat? Nové formy, nový model... Možná si to s něčím pletu ale měl jsem dojem že tu někde něco bylo psáno.

Re: Japonci - otázky a odpovědi

PříspěvekNapsal: 19 led 2021, 08:22
od DEAD
Nestras!!!!!!

Re: Japonci - otázky a odpovědi

PříspěvekNapsal: 20 led 2021, 11:52
od Martin F
DEAD píše:
Martin F píše:Nijak nechci polemizovat s lakováním japonských letadel, ale něco mi na téhle teorii neštimuje.

Úplně první A5M1 přišly do služby v roce 1936, takže lehký žlutý nádech by měly mít někdy v roce 1941. To už ovšem tyhle první mašiny v podstatě nelétaly. Létaly ještě nějaké A5M4, ale ty zase byly vyrobeny po nějaký ten pátek, či spíše rok později a čistě teoreticky neměly čas zežloutnout.

Gendův cirkus létal se stroji A2N. POkud onen hošík viděl v západu slunce zlatožlutá letadla, tak to spíš bylo díky zapadajícímu slunci.



Jj Martine, krasne jsem pomotal 2 letecke sou.
Jiste, Genduv Cirkus letal na Typu 90 / A2N a videl ho jiny ocity svedek a ano za soumraku.

Mnou zminene Claudy videl Yoshio Tagaya (otec Osamu Tagayi) v sobotu 5. cervna 1937 na letisti Haneda u Tokia.

Jeste k tem "Z;atym Claudum" - Jednim z nazoru, ktery take zaznel, bylo pouziti eloxovaneho hliniku/ Duralu (technologie zavedena v Japonsku 1929, v roce 1935 zdokonalena na Ultra Super Duralumin, ze ktereho nasledne vzesla serie 7000 pouzivana v leteckem prumyslu)
Eloxovany dural muze pri urcitem osvetleni odrazet jinak zabarvene svetlo.

Tj. uz i A5M1 v MNF mohly odrazet slunecni svetlo a jevit se nazlatle.

Ja se ale priklanim k pouziti ochranneho laku, ktery casem mohl zloutnout.


Honza
DEAD


Jak jsem psal - já nemám celkem žádné výhrady k teorii žloutnoucího laku. Akorát to nevycházelo s tou 5letou periodou. Pokud to tedy bylo lakem, musel žloutnout nepoměrně rychleji.

Vzpomínky Tagayova otce, který coby dítě sledoval v roce 1937 letadla - zcela určitě v úžasu, musel to pro něj být extra zážitek - nejsou, upřímně řečeno, celkem k ničemu. Je to jen emočně silně zabarvená vzpomínka malého chlapce na nevšední zážitek. Je to podobné jako když dospělí vzpomínají, jak za jejich dětských let bylo daleko víc sněhu. Ono 30cm nadílku člověk vnímá jinak, když měří metr dvacet, než když má metr osmdesát.
Navíc ty A2N měly kovový potah jen na trupu, nosné plochy a kormidla jsou potažené plátnem, pokud mě paměť neklame.

Re: Japonci - otázky a odpovědi

PříspěvekNapsal: 31 led 2021, 20:35
od tonton
Osobně se taky přikláním ke žloutnoucímu laku. Navíc jsem v Japonsku pobýval a vím, jak rychle tam barvy v tamním počasí měnily odstín. Sice šlo o trochu jiné barvy. Tmavě modrá na dřevě byla za dva roky do zelena. Kombinace ostrého slunce a silných dešťů i sněhu se na barvě podepsala. A podmínky v Nové Guineji nebo na Šalamounových ostrovech bylo ještě extrémnější zvlášť by se k tomu přičte slaná voda. Takže řešit přesný odstín je trochu absurdní, barva šisovala, bledla, měnila odstín, prýskala, loupala se, odírala se... Pokud se tedy nemá jednat o čerstvě vyrobený kus není nutné řešit zcela přesně odstín
Alex