Martin F píše:Nijak nechci polemizovat s lakováním japonských letadel, ale něco mi na téhle teorii neštimuje.
Úplně první A5M1 přišly do služby v roce 1936, takže lehký žlutý nádech by měly mít někdy v roce 1941. To už ovšem tyhle první mašiny v podstatě nelétaly. Létaly ještě nějaké A5M4, ale ty zase byly vyrobeny po nějaký ten pátek, či spíše rok později a čistě teoreticky neměly čas zežloutnout.
Gendův cirkus létal se stroji A2N. POkud onen hošík viděl v západu slunce zlatožlutá letadla, tak to spíš bylo díky zapadajícímu slunci.
Jj Martine, krasne jsem pomotal 2 letecke sou.
Jiste, Genduv Cirkus letal na Typu 90 / A2N a videl ho jiny ocity svedek a ano za soumraku.
Mnou zminene Claudy videl Yoshio Tagaya (otec Osamu Tagayi) v sobotu 5. cervna 1937 na letisti Haneda u Tokia.
Jeste k tem "Z;atym Claudum" - Jednim z nazoru, ktery take zaznel, bylo pouziti eloxovaneho hliniku/ Duralu (technologie zavedena v Japonsku 1929, v roce 1935 zdokonalena na Ultra Super Duralumin, ze ktereho nasledne vzesla serie 7000 pouzivana v leteckem prumyslu)
Eloxovany dural muze pri urcitem osvetleni odrazet jinak zabarvene svetlo.
Tj. uz i A5M1 v MNF mohly odrazet slunecni svetlo a jevit se nazlatle.
Ja se ale priklanim k pouziti ochranneho laku, ktery casem mohl zloutnout.
Honza
DEAD