Zdravím všechny znalce.
Přes přehršel diskuzí na internetu nejsem schopen rozlousknout několik nepodstatných, pro mě však nezdravě palčivých témat..
1) Barva pneumatik je poměrně ustálená na odstínech růžové, šedé, béžové.. Všechno krom černé.. Co mě ale překvapilo je fakt, že se údajně v nemalém množství používala dřevěná kola (guma byla podle všeho nedostatkové zboží). Neví někdo jak časté to bylo a jestli se to nechalo v barvě dřeva, či se to natíralo?
2) Dále weathering.. Předpokládám, že barva se ráda kamarádí s plátnem, pokud není zalakováno, nebo něčím impregnováno. Lozenge se tisknulo a pak až lakovalo (napouštělo?) a výsledkem byl prý relativně matný povrch. Jednodušší kamufláže a velká pole se natírala, případně stříkala asi taky před lakem, že? Taková barva asi poměrně dobře držela, takže jediný problém bylo blednutí vlivem UV? Jak se dělalo šestiúhelníkové camo? Taky tisk?
3) Laky prý obecně byly lesklé (historické fotografie často ukazují doslova zrcadlový povrch)... Jak rychle a rovnoměrně to pak degradovalo na matný povrch? Dokážu si představit, že výsledkem byl rozbitý povrch lesklých a matných fleků. S přihlédnutím k měřítku tedy polomat a mat.
4) jak moc dokázalo takové letadlo degradovat v podmínkách, kde životnost exempláře byla několik týdnů? I ten slavný rudý dreidecker vydržel kolik? 8-9 měsíců? Krom nějakého toho oleje a bahna (které se na letadle dle mého moc neohřálo - viz dále) to musel být povrch jako nový.. Kolik procent letadel bylo hangárováno? Kolik času strávilo ve vzduchu a na světle? Když by letadlo bylo většinu času pod střechou, tak je rok zanedbatelná doba.
5) různé osobní barvičky na letadlech byly natírány amatérsky na letišti, že? Prý byl barev obecně nedostatek a kvalita byla asi taky nevalná (stírané camo je dle mého důkazem nedostatku). Kolik takové často výrazné barvy vydrželo na letadle? Když si představím, že vezmu barvu, štětec a du patlat na nesavý nalakovaný povrch.. Očekával bych, že při první vlhkosti bude půlka barvy dole. Dále pak - jak moc prosvítalo lozenge pod takovou barvou?
6) Výsostné znaky se patlaly u jednotky, či ve fabrice? Dělalo se to štětcem podle šablony, že? Jak moc prosvítalo lozenge pod tím krásným černým křížem? Byl vůbec černý? Nebyla to změť šedých kocourovatých tahů? Byly výsostné znaky lesklejší (obzvlášť v případě matného lozenge) než okolní povrch?
7) a na závěr.. Má smysl znázorňovat bahno a olej? Dokážu si představit, že si dali hodně práce s údržbou a čistili letadla jak diví. Vždyť to byl zázrak tehdejší techniky. Umýt bahno a olej by bylo to nejmenší.
Tak. Pokud jste se dostali až sem, gratuluji Děkuji předem za odpověď