Lancaster se skoro po 4 hodinách letu blíží ke svému cíli, kterým je přehradní nádrž Eder. Útoky jejich kamarádú z perutě nepřinesly zatím očekávaný výsledek. Zatím co se mina schozená posádkou F/L Dave Shonnona zabořila těsně vedle koruny hráze do písečného břěhu, mina schozená ze stroje S/L Henry Maudslayem dopadla v pořádku na hladinu, a po několika odskocích klesla k patě hráze. Následuje obrovský výbuch doprovázený sloupem vzedmuté vody. Nic. Přehrada stojí dál nepoškozená. Teď jde na věc Lancaster ED 912. Střelci jsou na svých místech a bombometčík třímá ve svých rukou zvláštní udělátko, kterým určí správnou vzdálenost pro odhoz miny. Letadlo klesá k vodní hladině, hydraulický motor už přes transmisi roztáčí minu do otáček, světla pro určení výšky odhozu jsou rozsvícená. V tomto okamžiku by byly vinikajícím cílem pro každého střelce. Naštěstí není přehrada Eder bráněná, narozdíl od přehrady Mohne. Rychlost 220 mph, v pořádku. Výška 60 ft, v pořádku. Vzdálenost 1000, 700, 400 yardů. Odhoz. Mina v pořádku skáče k hrázi. Chvilka očekávání. V tom zadní střelec hlásí. Přehrada protržena. Tisíce tun vody se začíná valit údolím k průmyslovému srdci třetí říše Porůří. Všechno co jí stojí v cestě živel smete sebou. Škody na majetku, infrastruktuře a výpadku ve výrobě jsou obrovské.
Je 17. května, 4 hodiny 20 minut a posádka P/O Knighta, dosedá v pořádku na domovskou základnu Scampton. To ale nemůže říci dalších 8 posádek, které se v důsledku nepřátelské obrany a nahodám při přízemním letu nevrátili domů. Tak velkým ztrátám ale odpovídá dosažený výsledek. Po návratu W/C Guy Gibson obdržel nejvyší britské vyznamenání Victoria Cross, a další z posádek obdrželi další vysoká vyznamenání.
Čest jejich památce.
Naposledy upravil lordhelma dne 24 lis 2010, 14:23, celkově upraveno 2