Stránka 1 z 5

Aprilia RS3 Cube a RS-GP

PříspěvekNapsal: 27 říj 2009, 13:50
od Charon
Zdarec, pokračuji v MGP mašinách, tentokrát to je Aprilka. Je to taková miss z GPček, desing vždy byl něco extra, ovšem co bylo ještě dál než desing byla technika.

Jak to začalo:
Samozřejmě začátek projektu týhle mašinky byla změna pravidel v nejvyšší třídě tehdejších půllitrů na kategorii motogp ( i když, jak jsem později zjistil, kdyby změna pravidel nenastala, Aprilia měla hotovou i dvoutaktní V4 500!!). Nejprve továrna do světa pouštěla zprávy o vývoji motoru V2 na bázi úspěšné Mille, prý v2 stačí na výkon 250 koní- toto tvrzení je z července 2001, kdy už byla RS3 skoro hotová, ale továrna mlžila, jak se dalo.
V Aprilii si mysleli, že by bylo dobré použít poznatky z Formulí. Trocha teorie, takže vezmeme-li motor F1 o objemu 3000 a 10 válcích, to dělá 300 kubíků na jeden válec přes tento výpočet se dostaneme k motoru o objemu skoro litr a počtu válců 3. Tím vznikl návrh motoru, na kterém bylo hodně čerpáno práve z F1. Jmenujme konkrétně pneumatické ovládání ventilů, nebo kontrolu trakce, či elektronický plyn atd. Plyn funguje na elektronickém principu, že u plynu je schováno hodně moc čidel, které snímají polohu plynové rukojeti, tyto data jsou přenášena do řídící jednotky, která je vyhodnotí (podle otáček kol - přední vůči zadnímu, náklonu atd) a po korekci pošle informaci vstřikování a podle toho pak motorka zrychlí, to vše samozřejmě s ohledem na teplotu, tlak, rosný bod to vše v hodnotách pikosekund. Výkon Aprilia udávala přes 200 koní při 15000 ot/min. Pro třívalec hrála i další věc a tou byla nižší hmotnost 135 kg, na kterou ale první verze nedosáhli.
Podvozek je naproti tomu poměrně klasické konstrukce s Tlumiči Ohlins. Rozměry ač motorka vypadá poměrně dlouhá nejsou s přihlédnutím k seriovým motorkám nějak zvláštní. Rozvor činí 1410mm (+-30). Přední kolo má průměr 16,5nebo 17 palců s ohledem na trat a pocit jezdce, vzadu ma 16,5 palce.
Vzhled motorky také těží z tvaru F1 s nodem a odvodem vzduchu do sání (u fomule je to k chladičum).
Poprvé motorka jela při tajných testech v suzuce na podzim 2001. motocykl byl oficiálně představen v prosinci v itálii na Bologna Motor Show. Při prezentaci motorky zástupci Aprilie tvrdili, že začíná stavba přibližně 20ti motorek, ale pozdějí při IRTA testech v Barceloně přiznali, že stále existuje pouze jeden stroj a ostatní samozřejmě v přípravě...
Přestože Aprilia a sponzor MS chtěli italského jezdce (ani u jednoho nepochodili, prý až motorka něco ukáže at přijdou), tak nakonec volba padla na francouze Regise Laconiho. Ten měl zodpovědný, ale smutný úkol, jak se později ukázalo. Naučit motorku jezdit a pak sbohem.

Motorce se později začalo říkat CUBE

Re: Aprilia RS3 Cube

PříspěvekNapsal: 27 říj 2009, 13:55
od Charon
Prototyp mechanická část

Re: Aprilia RS3 Cube

PříspěvekNapsal: 27 říj 2009, 13:57
od Charon
Testy, začátek roku 2002, po povinné zimní přestávce

Re: Aprilia RS3 Cube

PříspěvekNapsal: 27 říj 2009, 13:59
od Charon
Další testy, stejná motorka, jen s číslem 55

Re: Aprilia RS3 Cube

PříspěvekNapsal: 27 říj 2009, 14:02
od Charon
Barcelona IRTA Test 2002, poslední testy přes začátkem sezony. Svými časy na sebe přiliš neupozornila, ale maximálkou určitě ano, zaznamenala na konci rovinky ryhlost 318 km/h do té doby nejvíc, co při gp kdo kdy jel.

Re: Aprilia RS3 Cube

PříspěvekNapsal: 27 říj 2009, 14:05
od Charon
Model 2002, tak jak ji známe ze závodů

Re: Aprilia RS3 Cube

PříspěvekNapsal: 27 říj 2009, 14:06
od Charon
nějaký detaily

Re: Aprilia RS3 Cube

PříspěvekNapsal: 27 říj 2009, 14:15
od Charon
Testy na sezonu 2003. Jezdci C.Edwards a N.Haga. V testech po sezoně 2002 neměli ofic. sponzory na kapotách, protože byli do konce roku smluvně vázání s předchozími zaměstnavateli.
V testech na sebe upozornil hlavně Edwards, když dokázal zajel časy srovnatelné se špičkou

Re: Aprilia RS3 Cube

PříspěvekNapsal: 27 říj 2009, 14:20
od Charon
Model 2003. Stále stejná koncepce, bez nějakých zásadních úprav, spíš se zaměřili na doladění. výkon se zvedl na cca 235 koní a hmotnost klesla na 146 kg - oproti modelu 2002 klesta ze 155, ovšem stále má nadváhu, protože mohla mít pouze 135kg.
Největším úspěchem sezony bylo 6. místo Edwardse z úvodního závodu v Suzuce, jinak se celou sezonu pohybovali okolo 10.místa. Nejlepšímu výsledku byl nejblíže Haga, když jel ve Francii v Le Mans na 4. místě, ale v předposlednim kole spadl, škoda.

Toto jsou oficiální fotky motorky na rok 2003

Re: Aprilia RS3 Cube

PříspěvekNapsal: 27 říj 2009, 14:25
od Charon
Ted trochu porušim harmonogram vývoje RS3, protože na začátku sezony Edwards i Haga jeli na modelu 2002 (aspon vzhledově určitě), podle mě dostupných fotek to byli první dva závody tedy Suzuka a Welkom.

Re: Aprilia RS3 Cube

PříspěvekNapsal: 27 říj 2009, 14:30
od Charon
Další je takový mezityp 2002/2003. Nejspíše se jednalo o model 2003, ale na motorce byla přední kapota z 2002, v závodech jsem toho všiml u Hagy, u Edwardse pouze u prezentační motorky ku příležitosti filmu Faster (doporučuji, skvělá podívaná, rád se něj podívám) a to bylo pokud se nepletu ve Francii.

Re: Aprilia RS3 Cube

PříspěvekNapsal: 27 říj 2009, 14:34
od Charon
Ted zařadím model, který byl určen na sezonu 2003. Myslim, že ty které jsou ve dvou předcházejících příspěvcích jsou ze stejného důvodu jako na začátku roku 2002 byla jen jedna motorka, tedy, že je prostě nestihli vyrobit a připravit

Na motorce se v průběhu sezony objevovali různé grafické styly čísel jezdců, zřejmě kuli rozlišení obou od sebe, protože čísla byla podobná a často se mezisebou pletla

Re: Aprilia RS3 Cube

PříspěvekNapsal: 27 říj 2009, 14:44
od Charon
Tady jsou obrázky z prvního testu (aspon co jsem našel) RS3, ale nevím jestli to byl pravý test, protože test byl od Shena Byrna, který na ní jel v sezoně následující a toto bylo pouze z prvního seznámení s motorkou.

Právě ve filmu Faster (v český verzi na dvd byl i sestřih z roků 2003/2004 jako bonus) řiká Byrne, když na to poprvé sedl, do čeho se to nechal uvrtat, jak to neskutečně zrychluje (a to si vemte v potaz, že jel na 200 konovym dvouválci Ducati 998Rs, která taky trochu jede) a ukruně brzdí.

Re: Aprilia RS3 Cube

PříspěvekNapsal: 27 říj 2009, 14:47
od Charon
Aby toho nebylo málo, zamotam hlavu zase!
Podařilo se mi objevit ještě fotky modelu 2004, ovšem na jedné s Edwardsem v barvách 2003 a na druhé při pozdějších testech s Byrnem
Proto nevim, kam ji mam zařadit, protože v závodech nebyla nasazena. nevim, jestli náhodou nejela jen v nějakym tréninku s edwardsem, ale to bylo v době, kdy jsem neměl Eurosport a nevim co se dělo mimo závody

Re: Aprilia RS3 Cube

PříspěvekNapsal: 27 říj 2009, 14:53
od Charon
Další co mi mate je, že v testech na sezonu 2004 jeli oba jezdci stříavě na modelu 2003 a 2004. Jen doplním, že tím druhým v sedle byl J. McWilliams