Stránka 2 z 2

Re: P-38 Lightning

PříspěvekNapsal: 02 lis 2008, 10:22
od Miško
Díky Honzo, dobrejch fotek není nikdy dost.

Re: P-38 Lightning

PříspěvekNapsal: 09 lis 2008, 12:49
od Miloš Kubelík
Tady je to dmychadlo.

Re: P-38 Lightning

PříspěvekNapsal: 10 lis 2008, 08:43
od Miško
Díky Miloši, pěkný detaily, už se na něm pracuje.

Re: P-38 Lightning

PříspěvekNapsal: 17 kvě 2015, 19:37
od Honzza83
Dneska jsem náhodou na služebce ve volném čase zavítal v Belegradě do jejich muzea (MUZEJ JUGOSLOVENSKOG VAZDUHOPLOVSTVA) a vykouklo tam na mě tohle torzo z P-38. Nevíte někdo o jakou původní mašinu se jedná? Je na ni foto ze služby nebo bokorys? Za jakékoliv info děkuji. (fotky jsou kvůli velikosti zmenšeny na 30% ale kdyby někdo chtěl, tak jich mám asi přes 20 a můžu poslat)

Re: P-38 Lightning

PříspěvekNapsal: 18 kvě 2015, 13:38
od fiškus
Jedná se o Lockheed P-38L-5-LO Lightning ser.č.44-25786, '1', pilot kpt. Michael Brezas, 48FS, 14FG, 15AF, základna Triolo, jižní Itálie. Brezas při své prvním turnusu dosáhl 12 sestřelů, několik i nad územím protektorátu a byl nejúspěšnějším pilotem Lightningu u 15AF. Při druhém turnusu byl jeho stroj dne 2. dubna 1945 poškozen flakem a pilot s ním nouzově přistál na letišti Sombor v Jugoslávii. S letounem po opravě a změně markingu, provedli jugoslávští několik letů a pak byl uzemněn. Jeho části jsou prezentovány v LM v Bělehradě. Pilota převezli sověti do Rumunska a tam ho drželi ve vězení. Do Triola se vrátil až 11.května 1945. Později, v lednu 1954 zahynul v Korei při nehodě s F-84G Thunderjet. Bokorys i půdorys jeho stroje byl, v rámci druhé části článku 'Blesky' na protektorátním nebi, zveřejněn v Revi č. 29 z roku 1999.

Re: P-38 Lightning

PříspěvekNapsal: 19 kvě 2015, 15:49
od Honzza83
Děkuji za vyčerpávající odpověď. To Revi bych měl mít, tak do něj kouknu.

Re: P-38 Lightning

PříspěvekNapsal: 19 kvě 2015, 17:32
od Tulda
Na webu k tomuto letounu běhá obrázek s vyznačením částí, které muzeum má.

Re: P-38 Lightning

PříspěvekNapsal: 19 kvě 2015, 19:13
od fiškus
Jinak, v jugoslávském časopisu Aeroplan, květen/červen 1990 byla o tom přistání a dalších osudech Lightningu reportáž i s fotkami a čb schema markingu před i po přemalování označení. Jedna věc mi na tom celém nesedí, ale převzali jsme to i v Revi. Lemování bílých pruhů na obou stranách VOP a na vnější straně SOP by u 48FS mělo být správně žluté, pokud tedy nedošlo v závěru války u této FS ke změně. Článek z Aeroplanu můžu případně i oskenovat.