Stránka 3 z 3

Re: Avia BH-9 pokus o přehled

PříspěvekNapsal: 21 led 2022, 20:26
od Pavel Klouček
Jojo, budoucí L-BONG. Časem k tomu napíšu víc, momentálně pročítám domácí tisk a během dvou let na různé rekordní lety třikrát předělávali, rozuměj zvětšovali, nádrže paliva a oleje. Ta mašina byla v permanentní přestavbě.

Re: Avia BH-9 pokus o přehled

PříspěvekNapsal: 26 led 2022, 11:26
od Pavel Klouček
Včera mi poslal Pepa Studený výtah z továrních knih, prozatím na BH-9. Krom toho postupně pročítám dobové ročníky Letectví a vytahuju veškeré zmínky na téma Bosky. Takže jsem zatím doplnil nějaká technická data do prvního příspěvku a veškerá nová zjištění ke kusům v.č. 1 a 2 a v průběhu týdne dojedu zbytek devítek.

Re: Avia BH-9 pokus o přehled

PříspěvekNapsal: 27 led 2022, 11:53
od Pavel Klouček
Tak vzhledem k tomu, že mě děti stáhly do karantény, se podařilo dokončit rozsáhlou aktualizaci u všech devítek.

Re: Avia BH-9 pokus o přehled

PříspěvekNapsal: 29 led 2022, 13:38
od zbyna
Prototyp BH-9 (tedy B.9.11 L-BONG) měl být údajně zalétán už 25. listopadu 1923 Zd. Lhotou, který s ním dokonce ještě v prosinci (26.) podnikl první neúspěšný rekordní pokus na trati Praha-Pardubice-HK-Praha.
https://www.aeroweb.cz/clanky/575-motor-walter-nz-60
https://www.aeroweb.cz/clanky/1049-prvni-boska-avia-bh-5-a-ty-dalsi

Hezké fotky bosek má v E-archivu také olomoucký aviatik.
https://drive.google.com/drive/u/0/folders/0B6xCppZ86PUpflkxLXdPMFotdEdxYndhS3dGMFBPaHBvM1ZLMUFUNEpUTXZGWXJfM3VxLUE?resourcekey=0-NyKwxfVOpoK_77qiC-8-DQ

Re: Avia BH-9 pokus o přehled

PříspěvekNapsal: 31 led 2022, 22:37
od Michal Dub
Zálet prototypu BH-9 potvrzuje kniha letů továrny opravdu v neděli 25. 11. 1923, ale termín pokusu o vytvrvalostní rekord nemá Ivoš v článku o NZ-60 asi správně, poněvadž Národní listy oznámily Lhotův útok na vytrvalostí rekord 1000 km ještě v den záletu prototypu na pondělí 26. 11. 1923. Kniha letů továrny Avia uvádí k datu 26. 11. 1923 dva zkušební lety v časech 8:26 až 11:30 a 16:00 až 16:10 s poznámkou letadlo poškozeno. Rekord se povedl o pár dní později, viz níže něco z mého dosud nepublikovaného šuplíku na Aero A-12, nicméně tyto lety kniha letů továrny Avia pro změnu neuvádí! Kde ovšem berete tu jistotu, že se v případě prototypu jednalo o B-9.11? Měsíční hlášení továrny za leden 1924 uvádí jako hotové na letišti pouze létadlo B-9.1 s motorem Walter NZ č. 1.

Čs. Aeroklub vypsal v létě roku 1923 čestné ceny za nejlepší výkony dosažené čs. letci na motorových letadlech čs. původu na výšku, na rychlost a na vytrvalost. Podmínkou získání čestné ceny bylo vykonat předem ohlášený rekordní let do 30. listopadu 1923 za dohledu Sportovní komise Čs. Aeroklubu. V poslední možný den odstartoval v 7:48:10 Zdeněk Lhota na letounu Avia B-9 a za několik minut po něm v 8:11:52 Josef Novák na letounu Aero A-12. Oba se v nepříznivém počasí vydali na trať Praha – Pardubice – Hradec Králové – Praha s cílem ulétnout tisíc kilometrů. Nad kbelské letiště z prvního 200km okruhu se vrátili v 9:28:47 Novák a v 9:35:07 Lhota. Při druhém okruhu musel pilot Josef Novák při zpáteční cestě nouzově přistát u Počernic, zatímco Zdeněk Lhota po dokončení druhého okruhu v 11:25 přistál ve Kbelích pro drobnou závadu na motoru. Oba Lhotovy výkony na vzdálenost 400 km a vytrvalost 3 hodiny a 37 minut byly uznány Sportovní komisí Čs. Aeroklubu za národní rekordy.

Prameny:
Klubovní zprávy. Československý Aeroklub. Letectví. 1923, roč. 3, č. 7, s. 127-128. Klubovní zprávy. Československý Aeroklub. Letectví. 1924, roč. 4, č. 1, s. 19. Denní zprávy. Denní zprávy. Pokusy o čs. vytrvalostní rekord letecký. Lidové noviny. 1923, roč. 31, č. 603, s. 5. Vyšlo 1. prosince 1923. Sportovní věstník. Vzduchoplavba. První pokusy o traťový a vytrvalostní rekord. Národní listy. 1923, roč. 63, č. 330, s. 4. Vyšlo 1. prosince 1923.

Re: Avia BH-9 pokus o přehled

PříspěvekNapsal: 01 úno 2022, 18:26
od MACHR TOM
Tady je zaděláno na knihu. Kdy vyjde =D> ?

Re: Avia BH-9 pokus o přehled

PříspěvekNapsal: 03 úno 2022, 15:20
od Pavel Klouček
Tak poslední doplnění u strojů B.9.8 až B.9.10 o postřehy vyčtené z Letectví a protože mám dočteno a Pepa Studený poslal další výpisy k jedenáctkám, začnu pomalu řádit tam.

Re: Avia BH-9 pokus o přehled

PříspěvekNapsal: 09 úno 2022, 23:17
od Jindřich Rosa
V rámci "brainstormingu" kolem "devítky" L-BONG v sekci Správným SMĚRem jsem si vzpomněl, že Ivo Pujman napsal do Hobby Historie č. 36 (listopad 2017) článek "Poslední vítězství JUDr. Lhoty". Je to o závodech lehkých sportovních letadel v Paříži "Tour de France des Avionettes" v srpnu 1926, kterých se Avia zúčastnila tak trochu nad plán vzhledem k tomu, že se stihly včas dokončit obě B.H.11C. Ale spolu s nimi tam letěl i por. Jíra na B.H.9 L-BONG se záměrem (mimo soutěž) propagovat letouny Avia pokusem o uskutečnění dálkového letu bez mezipřistání Paříž - Brusel - Praha - Paříž (což se vzhledem k nevyhovujícímu počasí po celou dobu závodů, včetně ještě následného několikadenního vyčkávání, bohužel nepodařio). Po návratu 20. srpna tak alespoň jedenáct dní poté uskutečnil jako náhradní akci onen non-stop let Praha - Paříž - Praha. Další podrobnosti zde vypisovat nebudu, předpokládám, Pavle, že ten časopis nejspíš máte či budete mít snadno k dispozici a výtah z textu týkající se por. Jíry a L-BONG si zpracujete podle svého.

A podle Pujmana ty známé fotografie L-BONG v řadě s oběma "céčky" byly pořízeny před odletem skupiny právě do Paříže v srpnu 1926. Vy máte u příslušné fotky chybně uvedeno, že jde o odlet do Itálie v roce 1925.

Re: Avia BH-9 pokus o přehled

PříspěvekNapsal: 10 úno 2022, 08:44
od Pavel Klouček
Dobrý den, díky za upozornění. Článek si u bratra v archivu určitě vyhledám a prostuduji. Nicméně ta skupinová fotka bude pořízena ještě jindy, zřejmě čerstvě po dokončení obou Céček, protože při odletu do Paříže už obě Céčka nesla startovní čísla a na těch skupinových fotkách je nemají.

Re: Avia BH-9 pokus o přehled

PříspěvekNapsal: 17 úno 2022, 21:56
od Jindřich Rosa
Tak právě jsem zjistil, že jakousi zajímavou shodou okolností je ten výše zmíněný článek Ivo Pujmana nyní opět "zrecyklován", a to ve Flying Revue (2022/1 - první část, pokračování bude příště v březno-dubnovém čísle).
Kdyby to někoho zajímalo, tak že nemusí shánět ten starý časopis Hobby Historie...