Stránka 8 z 9

Re: Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

PříspěvekNapsal: 04 úno 2010, 21:30
od Michal Dub
Mnoo, tay je těch náhodo nějak moc. Podle propozic museli účastníci závodu přiletět do Bukurešti do půlnoci 1. září 1929. Že by továrna dva dny před závodem hnala Kallu tam a zpět zní velmi zajímavě.

V těch vzpomínkách Karla Slavíka je toho víc, donutili jste mě je vypsat:
„Rok 1929 začal opět v naší továrně Letov honičkou. Rumunský královský aeroklub rozhodl se uspořádati v tomto roce letecké závody Malou dohodou stíhacími letadly. Byla to pro tento dálkový letecký okruh ještě zcela nevhodná volby.
Pustili jsme se do výroby dvou nových prototypů stíhacích celokovových letadel Š 31 s americkým hvězdicovým motorem Hornet 550 k, jehož licenční výrobu převzala německá továrna BMW v Mnichově. Tyto americké motor nejnovější konstrukce byly doporučeny naším novým továrním ředitelem podnik. Ing. Julínkem, který bal asi dva roky na studijní cestě ve Spojených státech severoamerických, kde pracoval také jako soustružník ve Fordových automobilových závodech…
…Naše letadla určená pro závod odletěla z Prahy a postupně přisávala na letišti v Bukurešti. Byl zde již škpt. Kalla s letadlem Š 31, avšak škpt. Budín s druhou naší stíhačkou nepřiletěl. Najednou jsem byl volán na letiště k telefonu, kde se hlásil Budín a sděloval, že musel nouzově přistát v jasech pro poruchu motoru Hornet.
Československý aeroklub zde zastupoval ing. Stočes, se kterým jsme navštívili velitele letiště, rumunského generála, který měl hlavní velení závodu. Vyžádali jsme letadlo, které by urychleně vypravilo našeho mechanika do Jas k vyšetření poruchy motoru našeho letadla. Byl ustanoven rumunský kapitán letectva, který s mechanikem Hanzlem odletěl do Jas na starém letadle Potez. Bylo to možné proto, že letecké závody byly z organizačních důvodů o dva dny odloženy. Hanzl se vrátil druhého dne – avšak rychlíkem. Přijel také škpt. Budín. Letadlo Potez bylo v tak špatném stavu, že se kapitán již neodvážil letět zpět. Jak Hanzl vyprávěl, třásly se ocasní plochy letadla za letu tak povážlivě, že měl obavu, že se to rozsype.
Bylo zjištěno, že motor Hornet našeho letounu je zadřen, což jsem hned telegrafoval ing. Julínkovi do Prahy, který zase vyrozuměl telefonicky firmu BMW v Mnichově o této závadě…
…Ihned po závodech jsem obdržel z Mnichova od fmy BMW telegram: „Očekávejte našeho montéra zítra v Bukurešti! Letí přes Vídeň a Budapest. Bayeische Motoren-Werke.“
A tak jsem se druhého dne odebral na civilní letiště, kde si po jednohodinovém čekání přistálo malé dopravní letadlo, ze kterého vystoupili asi 3 cestující. Jeden z nich, vyšší mladý muž, velmi pěkně oděný, nesl bedýnku a četl knihu. Ta kniha neodpovídala na montéra. Ale bedýnka ano. Osmělil jsem se a tázal: „Nejste snad od firmy BMW?“ – „Ano, jsem.“ – Odvezl jsem montéra do hotelu, kde jsem zjistil, že s sebou přivezl nový válec motoru. Jelikož bylo po závodech , poslal jsme našeho montéra Hanzla s montérem od fmy BMW do Jas, kde byl vyměněn spodní zadřený válec motoru. Po příjezdu mně ujistili oba montéři, že je motor v pořádku a letadlo schopné letu. Pak přišel škpt. Budín s dotazem, co budeme dělat s letadlem v Jassech, a zda by nebylo lépe letadlo demontovat a poslat do Prahy vlakem. Když je motor v pořádku doporučil jsem, aby letadlo bylo z Jas přelétnuto do Prahy. Je na to nyní dost času a je jen třeba, aby motor běžel za letu na menší obrátky. A tak se škpt. Budín uvolil a odletěl do Prahy, kde v Letňanech na našem letišti šťastně přistál, což jsem se dozvěděl až po mém příjezdu do prahy; kámen mi spadl ze srdce.“

Re: Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

PříspěvekNapsal: 04 úno 2010, 21:47
od zdesko
..ke zmíňce o tom,že při závodě Malé Dohody a Polska letoun škpt. Kally nebyl imatrikulován se rozhodně nechci hádat..ALE..! Továrna uvádí,že imatrikulace mu přidělena byla. Do dnešního dne jsem viděl celkem tři fotky tohoto Letova s indiánem (nebo spíš s indiánkou..tvářička je spíš dívčí,než chlapská). Fotka č.1..: Obrázek indiána je v zadní části trupu a před ním je číslo 8...zde samozřejmě další imatrikulace není.

Fotka č.2..: Obrázek indiána je v přední části trupu (ale pořád za kabinou-viz přiložené foto)..a před ním je pod kabinou vidět číslo Š.31.a zbytek zamazáno. Na letounu není imatrikulace.

Fotka č.3..: Obrázek indiána je na identickém místě jako na fotkce č.2 ale letoun je prokazatelně doplněn imatrikulací..! Je téměř jisté,že na fotkách č.2 a č.3 je jeden a tentýž letoun..! Na fotce č.1 s číslem 8 na trupu je však buď jiný letoun..nebo je to ten samý,ale z úplně jiného období..! Takže,jak vznikla jistota,že Šmolík letěl Malou dohodu bez imatrikulace..? Alespoň na jedné fotce ji má..! Nebo myslíte,že letoun s číslem 8 na trupu je onen závodní..? Já si to nemyslím. Kdy by tak složitý emblém stihli přemalovat jinam a ještě ho doplnit imatrikulací,o které továrna tvrdí,že byla na letounu v době závodu..? :-k Letoun totiž ve dnech korespondujících s dny závodu (před i po) stále intenzivně létal..

Re: Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

PříspěvekNapsal: 04 úno 2010, 22:27
od Michal Dub
zdesko píše:Na fotce č.1 s číslem 8 na trupu je však buď jiný letoun..nebo je to ten samý,ale z úplně jiného období..! Takže,jak vznikla jistota,že Šmolík letěl Malou dohodu bez imatrikulace..? Alespoň na jedné fotce ji má..! Nebo myslíte,že letoun s číslem 8 na trupu je onen závodní..? Já si to nemyslím. Kdy by tak složitý emblém stihli přemalovat jinam a ještě ho doplnit imatrikulací,o které továrna tvrdí,že byla na letounu v době závodu..? :-k Letoun totiž ve dnech korespondujících s dny závodu (před i po) stále intenzivně létal..


Protož všechny mašiny závodu měly namalované startovní čísla na trupu a spodní ploše křídel. Existuje například fotka společně s Avií B-33 Karla Mareše se startovním číslem 22. Těch fotek se startovním číslem 8 je víc, já vím minimálně o čtyřech.

Jinak později ten emblém "byl přenesen na Š-31.2" jak poznamenává Jan Krumbach v příslušném albu. Co to znamená, jstli byl překreslen nebo fyzicky nějak odlepen a poté znovu přilepen netuším. A bay bylo ještě veseleji, tak existuje fotka L-BABI i bez hlavy indiána/ky.

Re: Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

PříspěvekNapsal: 04 úno 2010, 22:32
od zdesko
..jo,ale závodů v té době bylo také mnohem víc,než jen Dohoda a Polsko..a továrna tvrdí,že imatrikulace byla právě na tomto letounu,který se účastnil etapového Dohodového závodu..ostatní je tedy spekulace.. :-k ..a dále Michale porovnej to,co Jsi citoval s tím,co jsem napsal na předešlých stránkách..a možná se to dá rozmotat. Celá ta citovaná story se nápadně podobá zadření motoru na letounu Š-31.4..který se tehdy v Rumunsku zúčastnil soutěže stihaček . To nebyl ale onen etapový závod..řekl bych..i když se mohlo jednat o soutěž letadel ze zemí Malé dohody.. Také to koresponduje s událostmi cejchování rychloměru odehrávající se tamtéž..! Etapový závod,podle toho,co jsem vyčetl z mých pramenů jako druhý letoun neletěl Š-31.4..ale Š-31.2..viz předešlé stránky..(a ten měl motor G-R)..a letěl jen seznamovací trasu..! Myslím proto je v tom takový zmatek..protože se prostě motá několik akcí dohromady.. :-k P.S. Avie i Letov byly spolu například i na soutěři o stihačku pro Estonsko..no,a kdo dneska přesvědčivě doloží,že fotka o které se zmiňuješ není odsud..?

Re: Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

PříspěvekNapsal: 04 úno 2010, 22:36
od Michal Dub
zdesko píše:Fotka č.2..: Obrázek indiána je v přední části trupu (ale pořád za kabinou-viz přiložené foto)..a před ním je pod kabinou vidět číslo Š.31.a zbytek zamazáno. Na letounu není imatrikulace.


Tak já tam nějakou imatrikulaci vidím, respektive na originálu nebo kvalitní kopii je vidět. Nad ramenem pilota vyčnívá B a za indiánem/kou je A.

Re: Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

PříspěvekNapsal: 04 úno 2010, 22:43
od Michal Dub
zdesko píše:..jo,ale závodů v té době bylo také mnohem víc,než jen Dohoda a Polsko..a továrna tvrdí,že imatrikulace byla právě na tomto letounu,který se účastnil etapového Dohodového závodu..ostatní je tedy spekulace.. :-k


A sedí mi to podle výsledkové listiny, taky náhoda? A pokud v tédobě nebyl jiný Š-131 s motorem Hornet, tak na čem Kalla potom asi letěl? Nechci nikoho naštvat, doufám, že tahle diskuze posouvá věci kupředu, ale na Š-131 závodní číslo 8 a závodu Malou dohodou ročníku 1929 jsem vcelku pevně přesvědčen.

Re: Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

PříspěvekNapsal: 04 úno 2010, 22:43
od zdesko
Michal Dub píše:
zdesko píše:Fotka č.2..: Obrázek indiána je v přední části trupu (ale pořád za kabinou-viz přiložené foto)..a před ním je pod kabinou vidět číslo Š.31.a zbytek zamazáno. Na letounu není imatrikulace.


Tak já tam nějakou imatrikulaci vidím, respektive na originálu nebo kvalitní kopii je vidět. Nad ramenem pilota vyčnívá B a za indiánem/kou je A.


..jo to,co jsem přiložil je pomyslná fotka č.3..k textu o fotce č.2 jsem se o ní zmínil práve kvůli orientaci emblému vůči kabině. Fotku tohoto samého éra bez imatrikulace přiložit bohužel nemohu..(ale mám jí)

Re: Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

PříspěvekNapsal: 04 úno 2010, 22:45
od zdesko
Michal Dub píše:
zdesko píše:..jo,ale závodů v té době bylo také mnohem víc,než jen Dohoda a Polsko..a továrna tvrdí,že imatrikulace byla právě na tomto letounu,který se účastnil etapového Dohodového závodu..ostatní je tedy spekulace.. :-k


A sedí mi to podle výsledkové listiny, taky náhoda? A pokud v tédobě nebyl jiný Š-131 s motorem Hornet, tak na čem Kalla potom asi letěl? Nechci nikoho naštvat, doufám, že tahle diskuze posouvá věci kupředu, ale na Š-131 závodní číslo 8 a závodu Malou dohodou ročníku 1929 jsem vcelku pevně přesvědčen.


..až na to,že v roce 1929 ještě žádný Š-131 neexistoval... :wink:

Re: Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

PříspěvekNapsal: 05 úno 2010, 08:08
od Pavel Klouček
No do vaší plodné diskuze mnoha fakty nepřispěji, tak snad alespoň něco citací z dobového tisku. Mělo by to snad být všechno z Letectví 1929, ta čísla v názvech souboru značí číslo strany, kdo by si to chtěl dohledat v originále. Já chtěl původně napsat o té imatrikulaci, neb to A za indiánem jsem vykoukal taky, ale předběhli jste mě.

Re: Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

PříspěvekNapsal: 05 úno 2010, 08:13
od Pavel Klouček
A snad ještě k těm dvěma fotkám na kostru Š-31 doplním zbylé obrázky z Encyklopedie mládeže.

Re: Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

PříspěvekNapsal: 05 úno 2010, 13:19
od Michal Dub
zdesko píše:..až na to,že v roce 1929 ještě žádný Š-131 neexistoval... :wink:


No dobře, takže Š-31 s motorem Hornet?

Re: Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

PříspěvekNapsal: 05 úno 2010, 14:21
od zdesko
Michal Dub píše:
zdesko píše:..až na to,že v roce 1929 ještě žádný Š-131 neexistoval... :wink:


No dobře, takže Š-31 s motorem Hornet?


..asi došlo k informačnímu šumu.. :-k Jasně,že Kalla měl Šmolíka s hornetem..(Š-31.1)..ale ten druhý letoun (Budínův Š-31.2) měl mít G-R.. :-k

Re: Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

PříspěvekNapsal: 05 úno 2010, 14:46
od zdesko
..nechci předčasně jásat,ale možná se mi podařilo identifikovat tento letoun.. :-k Měl by to být Š-31.3 v podobě někdy po 12.říjnu 1931. Vypadá to,že má vyvažovací plošky na křidélkách..! Tomu napovídá i to,že je v imatrikulaci 2.lp..35.(nebo 36.?)letky..tehdy zde probíhaly srovnávací lety motorů..a jak jsem psal dříve,tak Š-31.3 je tam létal s motory Walter Jupiter č.10 a č.23... :-k Také to vypadá,že už má dělenou podvozkovou osu..kterou měly dostávat při garančkách i seriové Š-31...

Re: Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

PříspěvekNapsal: 06 úno 2010, 16:33
od Miško
(kluci já to áčko za indiánem vidím jako jedničku)

Re: Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

PříspěvekNapsal: 06 úno 2010, 21:25
od zdesko
..Miško..nene..je tam ta imatrikulace.. :arrow: