Jak jsem již psal ve stavbě...
Roland DII postaven z krabičky, pouze obtisky křížů jsou bohužel špatně. Nedovolují postavit marking 2 tak jak má být. Navíc se musely upravit vzpěry podvozku. Verze DII měla osu podvozku posunutou víc dozadu.
Roland DIIa je již horší. Počínaje prodlouženou přídí, výrobou nového motoru Argus III, navýšení počtu krytek na přídí konče.
stavba nebo její část je zde: viewtopic.php?f=71&t=142877&p=2476347#p2476347
Marné, mezera ve sbírce je zaplněna. Ještě je v plánu Roland DIIa vyrobený v licenci firmou Pfalz.
Při stavbě modelu se mi vybavila pasáž z knihy Ernsta Udeta, Můj život letce. V kapitole nazvané Smrt léta rychleji zmiňuje jistou bezradnost v kvalitách letadel německé a francouzské strany v dubnu 1917...
---Proti nám je umístěna elita francouzského letectva. Má tam být dokonce i Nungesser a Guynemer, "es všech es", francouzský Richthofenn. Létají na jednomístných letadlech typu Spad s motorem Hispano o 180 koních. Je to rychlý, velmi snadno ovladatelný stroj. Nad našimi žraloky a albatrosy má převahu zejména při letu střemhlav, kdy se naše nosné plochy začínají třást. Může pak dojít k uvolnění jejich součástí a rozpadu. Stabilnější SPAD snáší toto zatížení bez námahy.
Právě onen žralok (německy Haifisch) jednotky Jasta 15, kde Ernst Udet sloužil v době na kterou těmito řádky vzpomínal, je možná předlohou modelu.
Druhý Roland DIIa pilotoval Helmut Harling u jednotky Jasta 31 v létě 1917.
- Přílohy
Naposledy upravil Vlastimil Lukáš dne 07 úno 2022, 20:48, celkově upraveno 2