Hlavní motivací, proč jsem se rozhodl zkusit štěstí na poli plasťáků, je moje láska ke chmelnicím neboli letadlům z Velké války. Já vím, je to tak trochu paradox, neboť právě ty patří k stavebně nejnáročnějším a učit se zrovna na nich je tak trochu pakárna! Za další pak může můj nekritický obdiv k produkci (ale i k zákaznické politice a způsobu prezentace) firmy EDUARD. Obojí se tedy protnulo v dalším mém zde presentovaném počinu. Rolland C.II ve víkendové edici je podle mě ideální začátečnický model: nepříliš členitý, s minimem vzpěr, nemnoha výplety a jednoduchou kamufláží. Navíc je celý letoun už na pohled takový oblý, pozitivně kulatý a díky použité technologii stavby i krásně hladký, což po vytmelení a zabroušení (hlavně okolo zadního střeleckého stanoviště jsem si fakt máknul) ušetří tradiční opravu rytí, které je jinak mojí další Achillovou patou! Mimochodem, věděli jste Rolland je, alespoň co se týče technologie stavby trupu (lepená překližková skořepina) vlastně předchůdcem o víc jak dvacet let mladšího „dřevěného zázraku“- britského Mosquita? Jediným vylepšením nad rámec stavebnice jsou upínací pásy z olověné fólie. Stříkáno barvami GSI. Opět spácháno několik hloupých chyb: základ surfacerem 1200 se moc nepovedl, nenamáhal jsem se jej přebrušovat a krupičku na přechodech křídlo-trup jsem odhalil až při nástřiku kamufláže, při jejímž nanášení se mi zase na několika místech podařilo podfouknut maskovací pásku . Patina opět olejem, k ředění a smývání jsem tentokrát použil terpentýn, ale myslím, že příště se zase vrátím k osvědčenému ZIPPO benzínu. Naopak velice pozitivně hodnotím další novinku ve svém arzenálu – matný lak GSI (až doposud jsem se držel výrobku Vallejo), už jen tenká vrstva stačí na to, aby byl povrch krásně hladký a doslova sametový, přesně jak bylo psáno v mnoha recenzích! Tedy byl takový, prvních pár minut, než na něm ulpěly částečky prachu a nečistot (protiprašný stříkací box je zatím nad mé finanční i technologické možnosti). Výplet z vlákna Uschi van den Rosten už byl jen povinnou tečkou, příště se snad dopracuju i k poněkud modelovějším napínákům…
Na závěr bych si dovolil vznést dotaz adresovaný případným odborníkům na chmelnice: týká se oněch apartních záclonek v okýnkách letounu Rolland C II. Byly to skutečně záclonky anebo jen ozdobné či recesistické malůvky? Mate mě, že se vyskytovaly ne na jednom, ale hned několika zobrazovaných strojích. A pokud byly skutečně používány třeba pro zatemnění při nočních akcích, proč nebyly v nějaké praktičtější tmavé barvě