Zajímavým uživatelem našich BVP-1 bylo taky Švédské království. Na počátku 90. let testovalo Švédsko původně východoněmecká MT-LB a BMP-1 (a tudíž vyrobená v ČSSR, myšleno u BVP) a rozhodlo se je převzít do výzbroje. Po zkouškách požadovali určité úpravy (odstranění Maljutek a nabíjecího automatu, výměnu chlazení a dílů s asbestem, gumové boční zástěny, jiná koncová světla, úpravy střílen pro švédské zbraně, protiskluzový povrch, zpětná zrcátka, výkonější topení a další) a tak vzniklo vozidlo Pbv-501. A tady najdeme další českou stopu, protože přestavbu 350 vozidel prováděl VOP 026 Šternberk. Dodávky do Švédska probíhaly mezi roky 1998-2001 a staly se výzbrojí čtyř brigád a jednoho praporu. Z výroby obdržely tmavě zelenou kamufláž, později u některých standartní švédskou „tříbarevku“. Záhy se však zjistilo, že jízdní vlastnosti na sněhu nejsou nejlepší a tak se do aktivní služby dostalo pouze 120 vozidel a zbylých 230 šlo rovnou do skladů jako rezerva. V roce 2006 (tudíž 5 let po pořízení!) byly z výzbroje vyřazeny a nabídnuty k prodeji. A tak se Bévépéčka ocitla potřetí u nás, protože je zpětně odkoupil VOP 026, některé použil jako technologický demonstrátor pro plánované modernizace (ze kterých však sešlo) a tak se nakonec 335 ks Pbv-501 prodalo Irácké armádě jako náhrada za ztráty utržené při bojích proti IS.
Více informací a fotek švédských BVP-1/Pbv-501 najdete tady:
http://www.brdm2.estranky.cz/fotoalbum/ ... y-pbv-501/a tady:
http://forum.valka.cz/topic/view/23403/CZE-SWE-Pbv-501