http://www.modelimex.cz
MiniArt 1:35
Kat.č. 38033
German Industrial Tractor D8511 Mod. 1936 w/Cargo Trailer & Figure
Lanz Bulldog byl traktor vyráběný společností Heinrich Lanz AG v Mannheimu v Bádensku-Württembersku v Německu. Výroba byla zahájena v roce 1921 a různé verze Bulldogu se vyráběly až do roku 1960 i licenčně v jiných zemích, např. v Polsku, Franci, Austrálii, Španělsku nebo Argentině. Lanz Bulldog byl jedním z nejpopulárnějších německých traktorů a za dlouhou produkční dobu se jich vyrobilo přes 220 000. Název „Bulldog“ je v Německu široce používán jako synonymum pro traktory i dnes, zejména v Bavorsku. Lanz Bulldog byl levný a jednoduchý traktor s jednoválcovým dvoutaktním motorem se žárovou hlavou o objemu 6,3 litru a 12 koňských sil. V průběhu času byl motor vyměněn za silnější o objemu 10,3 litru a 55 koňských sil. Motor navrhl Fritz Huber, mohl spalovat širokou škálu paliv nízké kvality - dokonce i odpadních olejů.
Novinka rozšiřuje řadu vydaných stavebnic traktorů značky Lanz Bulldog. Výrobce k modelu traktoru přidal figurku řidiče a valník s nákladem dřevěných špulek na kabely. Stavebnice je zabalena do standardní krabičky s pěknou kresbou na vrchním díle obalu. Po jejím otevření uvnitř nalezneme celkem 18 rámečků ze světle-šedé hmoty, jeden rámeček s transparentní díly, jednu leptanou planžetu, manuál a obtiskový aršík. Jednotlivé díly se vyznačují vysokou úrovní detailů, které vznikly za pomocí 3D návrhu. Některé díly jsou na hranici možného zpracování, díky své velikosti nebo složitosti při výrobě. Po prohlédnutí rámečků jsem narazil jen na jeden menší otřep na opěrce sedadla (díl Eb1) a dvě menší propadlá místa nacházející se na sedadle (díl Eb2). Výrobce si dal práci s umístěním stop po vyhazovačích, tak aby je modelář snadno odstranil nebo případně zakryl v průběhu stavby. Na gumových "obručích" zadních kol bude zapotřebí začistit dělící rovinu formy, která je po celém jejich obvodu. Pěkným detailem na jejich povrchu jsou loga výrobce.
Za traktor můžeme zapřáhnout valník, který je součástí balení. Na dřevěných částech konstrukce valníku výrobce ztvárnil jemně naznačenou povrchovou strukturu. V jeho přední části nalezneme dřevěnou lavici pro kočího. Všechny tři bočnice nákladového prostoru můžeme snadno sklopit. Kola nemají klasické pneumatiky, ale gumové obruče. Na jejich bocích nalezneme název výrobce. Nákladní plochu vozu dobře zaplní přiložené čtyři dřevěné cívky od kabelů, dvě menší a dvě větší. Na kotoučích je zapotřebí začistit dělící rovinu po formě. Na povrchu jednotlivých dílů nalezneme decentně naznačenou strukturu dřeva vhodnou pro povrchovou úpravu při malování a následném patinovaní.
Postava traktoristy sedí za volantem s upřeným pohledem ve směru jízdy. Díly figurky jsou rozloženy do jednoho menšího rámečku. Výlisky mají pěkné detaily, odstříknuty jsou bez propadlých míst a otřepů. Při bližším pohledu na jednotlivých dílech nalezneme jemnou dělící rovinu, kterou snadno začistíme ostrým skalpelem.
Některé detaily včetně značky výrobce nalezneme na přiložené leptané planžetě, která je vložena do menší papírové obálky. Manuál je vytištěn na 20 stranách ve formátu A4. Jednotlivé kroky modeláře provedou celou stavbou bez větších problémů. Součástí je i barevný rozcestník pro několik výrobců barev, který usnadní práci s hledáním potřebných odstínu. V manuálu můžeme spatřit u některých dílů označení "for experienced modellers" (pro zkušené modeláře). Výrobce touto formou upozorňuje modeláře na možné vylepšení (doplnění) vybraného dílu. Obtisky mají krásný soutisk a tenký krycí lak. V manuálu nalezneme dva barevné bokorysy:
- Deutsche Reichsbahn, Germany 1939-1945
- Berlin, 1939-1945
Náhled na krabičku a rámečky:
Manuál: