Stránka 1 z 1

Jak na dvouplošník - nějaký tipy , nápady atd.

PříspěvekNapsal: 03 úno 2017, 09:21
od Petr ZENGA Vaňák
Já bych měl dotaz , jak nalepit co nejjednodušeji horní křídlo , jaký zvolit postup , nějakej fígl třeba . Nebo , kdyby někdo věděl o nějakým videu , fotograficky zdokumentovaným postupu :wink: .

Já osobně postavil snad 4 , nebo 5 dvouplošníků , a vždycky jsem se s tím hrozně natrápil :P .

Díky Petr

Re: Jak na dvouplošník

PříspěvekNapsal: 03 úno 2017, 10:09
od Pavel Klouček
Existují různé přípravky, zpravidla laserované z překližky apod., které jsou určeny k dodržení geometrie víceplošníků. Viděl jsem někde i home-made verze třeba z kostek Lega.

Re: Jak na dvouplošník

PříspěvekNapsal: 03 úno 2017, 12:33
od Jan_K
No hlavně si pohlídej geometrii spodního křídla a trupu, než začneš lepit horní. Dbré je zkoušet na sucho, u shortrunů je dobré navrtat do vzpěr drátky.

Re: Jak na dvouplošník

PříspěvekNapsal: 03 úno 2017, 16:23
od Vladimir Kafka
U těch shortrunů hlavně doporučuju zvážit si rovnou vzpěry vyrobit svoje. Samozřejmě to jde jen v případě že vzpěry nemají nějaký zvláštní profil, složité patky atp. Ale třeba klasické křídelní N vzpěry vyrobit ze tří tyčinek je obvykle daleko jednodušší, než začišťovat ty ze stavebnice, a pak řešit, že jsou moc krátké, každá jiná apod. Zvlášť u modelů, které nemají fixované vzepětí spodních křídel (tzn ideálně mít je spojené s centroplánem), je spasování pomocí původních vzpěr spíš otázka kliky než něčeho, co lze aktivně ohlídat - malinký rozdíl vzepětí se hned promítne do milimetrů rozdílu na trupových vzpěrách...
Trupové si vyrábím taky sám. Model vybalancuju na těch křídelních a ty trupové dolepuju tyčinku po tyčince. Pak se nemůže stát, že by něco nepasovalo.
Mimochodem, bacha na hlidání geometrie nejen při pohledu zepředu, ale i z boku co se týče úhlu, který spolu svírají náběžky horního a spodního křídla.

Ilustrační fotky. Je to Hawk II od RS Model. K tomu porovnání asi není moc co dodat.

IMGP2310.jpg

IMGP1794.jpg

Re: Jak na dvouplošník

PříspěvekNapsal: 03 úno 2017, 21:17
od standaslechta
Bych se zeptal, ty "tyčky" to je evergreen, plastruck nebo jaký výrobce? Nebo že by samodomo?

Re: Jak na dvouplošník

PříspěvekNapsal: 03 úno 2017, 21:37
od Vladimir Kafka
je to Tamiya 1mm.

Re: Jak na dvouplošník

PříspěvekNapsal: 03 úno 2017, 22:57
od standaslechta
No jo ale ty nosníky mají obdélníkový profil.

Re: Jak na dvouplošník

PříspěvekNapsal: 03 úno 2017, 23:15
od Vladimir Kafka
Na blbou (nepřesnou) otázku blbá odpověď.

Křídelní jsou kulaté Tamiya 1mm, trupové jsou Evergreen s obdélníkovým průřezem, tuším 0,5x0,75mm. Ty kulaté jsou lehce zbroušené do placata, ty obdélníkové zase mají sražené hrany, aby nebyly tak hranaté.

Re: Jak na dvouplošník - nějaký tipy , nápady atd.

PříspěvekNapsal: 04 úno 2017, 14:16
od Petr ZENGA Vaňák
Děkuji , musím si nějaký ty profily pořídit , nic takového nevlastním . Jeden přípravek na lepení mám , ale nějak jsem nepřišel , jak ho smysluplně využít :wink:

Re: Jak na dvouplošník - nějaký tipy , nápady atd.

PříspěvekNapsal: 04 úno 2017, 14:20
od Petr ZENGA Vaňák
Mě se totiž , ty meziválečný letadla líbí , ale tady toto + výplety mě , jako hodně dalších odrazuje . Výplety , teoreticky nastudovaný mám , ale až praxe ukáže :)

Re: Jak na dvouplošník - nějaký tipy , nápady atd.

PříspěvekNapsal: 05 úno 2017, 12:18
od Vladimir Kafka
Ten respekt je úplně zbytečný, všichni to dokola omílají, přitom to stačí zkusit. A používat osvědčené postupy a ne masochisticky objevovat Ameriku. Ta výroba výpletů je nakonec naprostý zlomeček celé doby stavby. Obvykle jeden večer. Stejně tak to usazení horního křídla. Pokud to člověk nechce mít jak z bolavý nohy, nejvíc času zabere příprava povrchu (ztížená tím, že značná část těch předloh byla aspoň zčásti stříbrná), přerytí, tmelení... a to je u všech modelů stejné. Ano, slepit dvojplošník zabere víc času než slepit jednoplošník. Kolikrát jsem si smutně říkal při pohledu na nabarvené torzo trup + spodní křídla, "tak, a teď už bych to býval dával do vitríny...a přitom mě ještě čekají výplety, lepení a barvení horního křídla..." Na druhou stranu, dvojplošníky obvykle nemají nějaké složité skleníky na maskování. Jednodušší kokpit. Téměř žádnou podvěšenou výzbroj. Jednodušší podvozek, žádné šachty. I toho přerývání je méně. Není potřeba nýtovat, anebo minimálně. Takže ve výsledku to dost možná vyjde nastejno. I když u všeho co zmiňuju jsou samozřejmě vyjímky - hned z hlavy mě napadá třeba Grumman FF-1 :)