marsalv píše: .....Co se týká spolehlivosti AOS, nemyslím, že vše, co tam je uvedeno je správně. Začal jsem trochu studovat takeláž a hned na začátku jsem narazil na nesrovnalost. Jedná se o nášlapnice u čelenu (lano č. 5 v tabulce). Na obr. H1/1 je tato nášlapnice vedena pod čelenem, v knížkách, které mám k dispozici je způsob vedení nášlapnice identický a všude je nahoře nad čelenem, tzn. tak, jak je to např. u RC a jak to má i Atilla.
Slušně řečeno máte v tom poněkud zmatek a navíc pletete další lidi. Spletl jste si totiž dvě různá lana, která jsou v angličtině nazývána stejně - horses.
Vaše "nášlapnice" (takový výraz neexistuje, správně je šlápnice), tj. lano na kterém stojí a "šlapou po něm" námořníci při svinování plachet, nemůže být nad čelenem, to je naprostý nonsens. Nad čelenem jsou dvě záchytná (přídržná) lana s uzly, kterých se námořníci přidržují rukama, když lezou po čelenu. Ta v AOS Pandora chybí.
V AOS je více nepřesností, včetně slavného gratingu (mřížoviny) klounové plošiny, který se na skutečných anglických lodích v té době nepoužíval, a uvádí jej chybně Mondfeld a Cajthaml, který informace převzal právě od něj.
Shrnuto: lano č.5 v tabulce / obr. H 1/1 (horse) je ve skutečnosti správně, tato šlápnice musí být pod čelenem (je po obou stranách čelenu), stejně jako lano č.7 pod kosatkovou čnělkou (rovněž dvě, po jednom na každé straně čnělky).
Jak si svůj model uděláte, je samozřejmě jen a pouze Vaše věc, nicméně mást případné zájemce o realistické prvky na lodích a podsouvat nesmysly nepovažuji za solidní.