Dodatečné opásání boků lodi přídavnou obšívkou byla nejlevnější a nejjednodušší metoda pro zvětšení objemu ponořené části trupu, tj. pro zlepšení stability a zmenšení ponoru = tj. zvětšení vzdálenosti okraje dolních dělových střílen nad hladinou. Jedná se o dodatečnou opravu (repairs), řešící konstrukční nedostatek lodi, nápravu konstruktérské chyby. Na dobových admiralitních modelech se opásání nenachází, protože tyto modely nemají ani obšívku spodní části trupu, kde jsou stylizovaná (= nerealistická) žebra. Opásání se používalo v 17. století, přestalo se používat začátkem 18. století, tj. na modelech z 18. století ani nemůže být.
Název
opásání boků je podle slova
girdle = široký pás.
Ačkoli je metoda opásání zmiňována v dobových dokumentech vícekrát, i pro konkrétní lodě, většinou jsou uvedeny jen obecné informace. O jiné Pettově lodi HMS
Prince z roku 1670 se např. dochovaly záznamy admiralitní komise, kde se probíral fakt, že opásání fošnami o tloušťce 6,5 palce (16,5 cm) nestačilo k uspokojivému vyřešení problému. Pro opásání dalších lodí komise navrhla minimální tloušťku fošen 7 palců. U novějších velkých lodí je uvedena tloušťka fošen opásání 8 palců.
O opásání (girdling) se uvádí:
• Účelem je maximální zvětšení objemu ponořené části lodi, tj. zachovat max. objem fošen.
• Používaly se fošny z jedlového/borovicového dřeva (fir).
• Robustní fošny dodatečné obšívky byly přibity souběžně s dolní bočnicí (lower wale) směrem dolů k zaoblenému přechodu boků ke dnu (tzv. outor), kde byla tloušťka fošen upravena do ztracena. O zakončení dolních fošen prameny uvádí, že bylo oblé (rounded).
• Šířka fošen byla stejná, fošny nebyly tesařsky upravovány jako plaňky původní obšívky, které se směrem k přídi a zádi zužovaly – tj. pás cca 12 fošen měl stejnou šířku po celé délce, a plaňky tak byly vedeny jinak, než původní obšívka, tj. fošny opásání jsou vůči plaňkám původní obšívky pod úhlem.
• Fošny byly přibíjeny hřeby, těsně k sobě, na sraz bez spár.
• Pás byl veden od přídě k zádi – podrobné informace o zakončení ale nejsou známy (v dostupných pramenech). Zakončení na přídi bylo logicky na předním vazu, o provedení na zádi nejsou známy žádné konkrétní informace.
• Jeden dobový zdroj uvádí, že opásání bylo vedeno i nad dolními bočnicemi, až k spodnímu okraji dělových střílen dolní paluby (ale ten je z o dost pozdější doby, z r. 1694).
Dle dobových záznamů byla
Royal Katherine opásána (girdled) krátce po spuštění na vodu, kdy se ukázal její nedostatečný výtlak. Dostupné prameny neuvádí podrobnosti.
Pokud se rozhodnete na RK opásání udělat, doporučuji následující (pokud nenajdete další doplňující informace):
• Tloušťka fošen opásání skutečné RK 6,5 palce (16,5 cm), jako Pettův HMS
Prince.
• Pokud je tloušťka modelového opásání větší, než bočnice (wale) na modelu, zvětšit tloušťku bočnice.
• Zakončení na přídi – pás veden až k přednímu vazu, viz obrázek.
• Zakončení na zádi – vzhledem k absenci přesné dobové informace zkuste vést pás až k zadnímu vazu, jak to bude vypadat.
• Šířka pásu – pro RK není známa, mohla být ale užší než 12 fošen x 14 palců, uvedených pro větší loď. Zkuste z papíru o něco užší pás, jak to bude vypadat. Principem je, že opásání navazuje plynulou křivkou (rounded) na původní obšívku.
• Zakončení pásu dole do ztracena – poslední fošna/deska o tloušťce 3/4 palce (19 mm) – na modelu 1:55 tl. 0,35 mm, tj. hrana zakončení pásu bude viditelná.
Argumentace
PRO provedení opásání:
• Posun modelu k větší historické přesnosti
• Zajímavý konstrukční detail, v lodním modelářství neznámý
• Upozornění, že něco takového na skutečných lodích existovalo
• Váš model bude opět unikát světového formátu (jako
Sovereign of the Seas)
Argumentace
PROTI provedení opásání:
• Nemusí se líbit, tj. přednost dostane líbivost modelu nad realistickým provedením
• „Uznávaní experti“ jako Mondfeld a Cajthaml se o tom nezmiňují
• Místní cajthamlovci Vám budou psát SZ nebo emaily s „radami“, abyste to nedělala, čímž Vás zviklají a místo modelaření budete ztrácet čas přemýšlením, na kterou stranu se přiklonit
P.S.: čelen mimo osu vpravo, jako
SoS. Má to i Pettův HMS
Prince z r. 1670.
http://www.modelships.de/HMS_Prince_I/dockyard_model_HMS_Prince.htm