DORIS píše: ... Zde bych Vás moc prosila, zda byste měl nějaké rady ohledně světlíků, jak by měly správně vypadat a zda mohu ponechat jejich velikost(půdorys), jak je vyznačena na dílech od Mantui.
To rozhodně nedoporučuji - verze Mantuy je naprosto nerealistická! Viz moje rešerše, část 4. – oddíly Přední nástavba a Horní paluba, kde je popsáno typické řešení vhodné pro SoS, včetně vratidla, úvazníků a zvonice:
http://modelforum.cz/viewtopic.php?f=183&p=892699#p892699
Ten “pás” palubních otvorů s mřížovím na horní palubě býval široký cca 1/4 šířky paluby. Po obou stranách jsou vedeny zpevňující trámy (na skutečné lodi široké 30 cm ), které jsou vyšší než paluba. Velikost palubních otvorů byla dána rozestupy palubníků, tj. příčných palubních nosníků (deck beams). Jeden z otvorů před hlavním stěžněm byl cca 2x větší – sloužil jako nákladový otvor pro zásoby a materiál – a býval první nebo druhý před hlavním stěžněm. U většího nákladového otvoru byl jeden palubník přerušen. Jedna sekce v přední čáasti paluby byla vyplněna fošnami a sloužila jako podesta pro palubní vratidlo, obvykle druhá od předu.
Krásně je vše vidět na foto Prince:
http://www.modelships.de/HMS_Prince_I/Science_Museum_IMG_0596.jpg
http://www.modelships.de/HMS_Prince_I/Science_Museum_IMG_0605.jpg
DORIS píše: ... Ráda bych též udělala schůdky do podpalubí v otevřených částech světlíků, bylo by něco takového reálné?
Ano, jedny schody mohou být na horní palubě ve středu lodi, případně na přední nástavbě a na půlpalubě. Upozornění: všechny dobové zdroje anglických lodí mají schody vedené podélně v ose lodi, na rozdíl od kontinentálních, kde byly často napříč, tj. kolmo k ose lodi (např. Sophia Amalia).
http://www.modelships.de/Museums_and_replicas/Orlogsmuseet_Copenhagen/Sophia_Amalia.htm
DORIS píše:Můj poslední dotaz směřuje ke stěnám tvořícím jakýsi "troj-obloučkový stupeň" mezi palubami včetně toho rovného, co je pod záštitnou/zvýšenou záštitnou palubou? Jsou nějaké detailní obrázky, jak mohly vypadat? Prohlédla jsem si plány Sos, modely, ale vždy je to spíše takové kusé a u tohoto modelu bych moc nechtěla improvizovat.
K provedení přepážek (trojobloukových stěn) doporučuji vycházet z Paynovy rytiny, van de Veldovy kresby a inspirovat se těmito dobovými modely:
90tidělová loď
http://www.nmm.ac.uk/collections/displayRepro.cfm?reproID=F9220-009&picture=10#content
http://www.nmm.ac.uk/collections/explore/object.cfm?ID=SLR0003&picture=10#content
St. Michael
http://www.nmm.ac.uk/collections/displa ... 10#content
Prince
http://www.modelships.de/HMS_Prince_I/Science_Museum_IMG_0605.jpg
http://www.modelships.de/HMS_Prince_I/Science_Museum_IMG_0596.jpg
http://www.modelships.de/HMS_Prince_I/Science_Museum_IMG_0595.jpg
http://www.modelships.de/HMS_Prince_I/dockyard_model_HMS_Prince.htm
Byť se jedná o lodě z let 1670-1699, mnohé detaily a především principy řešení jsou shodné, jako pro SoS.
Případné detaily z horní paluby viz také fotografie Vasy a Batavie.
S palubami souvisí ještě jedná věc - palubní fošny nebyly rovné, ale mírně ohnuté a kopírovaly boky lodi. První fošna na horní palubě u boku lodi - tzv. odtoková okrajnice (waterway) - byla širší než "běžné" palubní fošny, a byly přes ni vedeny palubní odtoky (deck scuppers); stejně tak byla obvykle širší další fošna vedle této odtokové okrajnice, tzv. palubní okrajnice (margin plank). Tyto silné a širší fošny byly důležitými pevnostními prvky paluby (později se používala ještě jedna zesílená fošna, uprostřed mezi bokem lodi a palubními otvory, tzv. vázací fošna (binding strake). Ostatní palubní fošny mezi nimi byly cosi jako "výplň".
Pokud nějaké nejasnosti, dejte vědět a já udělám plánek paluby přímo pro SoS.
Naposledy upravil Kpt.KL dne 20 črc 2010, 02:11, celkově upraveno 2