Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Lodě a ponorky ‹ Plachetnice (Sailboats) ‹ Plachetnice (Sailboats) Rozestavěno
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Sovereign of the seas 1637/1:90/ vlastní projekt/DOKONČENO

Odeslat odpověď
Příspěvků: 942 • Stránka 1 z 63 • 1, 2, 3, 4, 5 ... 63
  • Odpovědět s citací

Sovereign of the seas 1637/1:90/ vlastní projekt/DOKONČENO

Příspěvekod DORIS » 18 bře 2010, 10:39

Vážení kolegové,
15.3. 2010 jsem se pustila do zatím svého prvního projektu papírové plachetnice - Sovereign of the seas, již stavím jako paralelku s kamarádem ze Slovenska, díky němuž mám všechny potřebné zdroje a plány lodi. Tento model jako papírová vystřihovánka neexistuje, alespoň jsem na ni nikde nenarazila, avšak plachetnice se mi natolik líbí, že bych ji ráda postavila. Mám základní plány lodi a kostry, vše ostatní bude potřeba vytvořit svépomocí, což bude pro mne velká zkouška. Snad se vše podaří a s Vaší podporou to zvládnu.
Předloha modelu:
1.jpg
2.jpg

Nyní pracuji na kostře, jde to pomaloučku, ale dávám si záležet na souměrnosti a pevnosti, přece jen na ni bude záležet vše ostatní.
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg
9.jpg
10.jpg
11.jpg
12.jpg


Doris
Naposledy upravil DORIS dne 25 lis 2018, 12:34, celkově upraveno 6
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sovereign of the seas 1637/1:96/ vlastní projekt

Příspěvekod Venda72 » 18 bře 2010, 19:02

Ahoj Doris,
Už teď to bude krása.Vím to stejně dobře jako ostatní kolegové z tohoto fóra.
V duchu jsem si říkal copak asi plánuješ po Victory ?
A je to tady !!!!
Vybrala jsi opravnu skvostnou loď.
Tak ať se daří.
Ale říkat něco podobného tak zručnému modeláři je zbytečné. [-o<

Venda
Venda72
 
Příspěvky: 78
Registrován: 16 úno 2010, 12:14
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sovereign of the seas 1637/1:96/ vlastní projekt

Příspěvekod DORIS » 18 bře 2010, 19:50

Venda72: Ahojky! Moc děkuji za podporu, mám celkem respekt z tohoto modelu, avšak touha ho postavit a co nejvěrněji ztvárnit tuto plachetnici, mne motivuje k práci. Nejvíc se těším, až bude dokončena hrubá stavba trupu i obšívka, pokud se toto povede, pak už budu za vodou. Sochařinu jsem si natrénovala na Vicy, zalíbilo se mi to celkem, takže zde se budu moci vyřádit. :P
Doris
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sovereign of the seas 1637/1:96/ vlastní projekt

Příspěvekod DORIS » 27 bře 2010, 17:17

Tak jsem zas na chvíli ladila kostru, vycházím z plánů a šablon kostry pro dřevěný model (Mantua model), celkem to sedí, ale například na galinou vychází otvor čelenu příliš vzadu, takže by zasahoval do stěny nástavby, což je ale špatně, takže ho posunu víc dopředu. Záď dělám bez vnitřních stěn, aby bylo možné zrealizovat osvětelní. Co bude dost problém jsou dvě dolní paluby a děla na nich, podle pohledu z boku se mají děla směrem k zádi osazovat výš, ale paluby jsou vodorovně. :-k

16.jpg
15.jpg
14.jpg
13.jpg


Horní paluby jsou zatím jen nasucho, před lepením už získají povrchovou úpravu a ještě se musí podlepit.
Naposledy upravil DORIS dne 25 lis 2018, 12:35, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sovereign of the seas 1637/1:96/ vlastní projekt

Příspěvekod zdesko » 27 bře 2010, 18:56

...už jsem mlčky obdivoval Victory,a s potěšením budu sledovat i toto. Vůbec nechápu,jak se dá taková krásná loď postavit "jen" z papíru. K tomu čeleni..: Na netu je překrásný model této lodě, na kterém čeleň vychází přesně do přechodu čeleňová paluba a přední stěna kastelu..(ale je nad ním jakýsi stupeň).. Jenže všechny "příkladné" kresby,které lze sehnat, ukazují, že čeleně na těchto lodích vchází právě do té čelní stěny.. V podstatě jde o to,že čeleň byl u těchto lodí zakotven u patky předního stěžně..(tedy nešel bokem,jak se to někdy kreslí..).. :-k Teď jsem kouknul na google a těch modelů Sovereigenů je víc a čeleň je kus od kusu jinak..(mimo čelní stěnu, ale i vstupující do ní)
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sovereign of the seas 1637/1:96/ vlastní projekt

Příspěvekod DORIS » 27 bře 2010, 19:26

Zdesko: Ahojky! Moc děkuji za rady, toto jsem netušila a tím pádem budu mít práci snadnější. Modely na netu jsem si též prohlížela a byly tam odlišnosti i na zádi, kde už mám ale celkem jasno, jak bude vypadat. Rozhodně Sovereign se mi natolik líbí, že se na jeho stavbu vyloženě těším. Pomaličku si s tím modelem hraji, bude to asi nejnáročnější projekt, do jakého jsem se kdy pustila, a velmi ráda bych ho dotáhla zdárně až do cíle, který vidím tak v horizontu cca dvou let.
Jinak děkuji za ohlasy k mé práci, moc mne to těší a motivuje k dalšímu tvoření a zlepšování.
Doris
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sovereign of the seas 1637/1:96/ vlastní projekt

Příspěvekod Kpt.KL » 29 bře 2010, 00:39

S tím přechodem čelenu do trupu je to trošku jinak, pseudovariace některých producentů stavebnic a plánů nelze brát za hodnověrné. Nejlepší model SoS co jsem narychlo našel na webu je tento, kde je dobře vidět příď s čelenem, který je veden bokem, vpravo od vazu:
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]

Další foto je na této stránce:
http://modelshipworld.com/phpBB2/viewtopic.php?t=9547&sid=ed45f39d5823ccba2d23dc19eb2ce255

Angličané stavěli lodě s čelenem vedle předního vazu (bokem) přibližně až do cca r. 1670, existuje o tom řada dobových dokladů, písemných jako Millerův The Compleat Modellist z r. 1655 nebo Deanova Doctrine of Naval Architecture z r. 1670, ikonografických (Van de Velde), nebo dobových modelů. Ačkoli není znám přímý důkaz pro SoS, jehož plány ani model se nedochovaly, z proslulé Paynovy rytiny a z dostupných dobových informací lze předpokládat, že SoS měl čelen vedený bokem vazu, nikoli středem v ose lodi. Pro přesnost uvádím, že pata čelenu končila na dolní dělové palubě, zatímco pata předního stěžně končila mnohem níže, hluboko v lodi na předním vazu. Pokud vím, tak nejstarší známou lodí s čelenem v ose lodi je Vasa, kterou ve Švédsku stavěl holandský loďař, ale holandské lodě měly odlišnou konstrukci přídě, než lodě anglické.
Naposledy upravil Kpt.KL dne 29 bře 2010, 11:20, celkově upraveno 1
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sovereign of the seas 1637/1:96/ vlastní projekt

Příspěvekod zdesko » 29 bře 2010, 01:39

..uvádí se, že tyto lodě měly čeleň v letech 1650-1670 opravdu vedený bokem předního stěžně...(ovšem jeho konec byl orientován tak,že už v ose byl..) Ukotvení takovéhoto čelenu je načrtnuto tady..:
Přílohy
Plachetnice_data02.jpg
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sovereign of the seas 1637/1:96/ vlastní projekt

Příspěvekod DORIS » 29 bře 2010, 09:13

Aha, děkaji za cenné rady, vážení přátelé, budu se tedy řídit dle historických podkladů a čelen povedu bokem, to zatím není žádný problém a předělám to. Ty snímky modelu se špičkovou výzdobou znám, podle tohoto modelu se z velké části budu i orientovat, je to asi nejkrásnější SoS, na který jsem narazila. Je to spíš fantastické umělecké dílo. [-o<
Lámu si však hlavu s dalším konstrukčním prvkem - paluby. Dolní dvě paluby jsou vododrovné, třetí palubva se však k zádi výrazně zvedá a záštitná dokonce ještě výrazněji, což ale nesedí se vzdálenostmi střílen od sebe - dle plánů mi příjdou, že jsou všechny na výšku ve stejné vzdálenosti, avšak se stávajícím rozložením palub by se děla na třetí a čtvrté palubě výrazně vzdalovala od děl níže. Jak to vlastně je, mohla bych Vás odborníky požádat o pomoc? V plánech je spousta rozdílů a ráda bych SoS postavila so nejlépe a nejpřesněji. Moc Vám děkuji za Váš čas a rady, naoplátku zde budu prezentovat co nejpodrobněji technologie použité při stavbě, třeba se Vám budou hodit.

Přikládám snímky kostry, kde je to zvýšení palub k zádi patrné a obrázky od kamaráda, kde je vidět rozmístění střílen:

20100327165038-72046-full.jpg

Přílohy
jUmc1A5Ee63svHryoxOm.jpg
AjCk6PaTgfZ2B7nI4bzw.gif
20100327165142-72049-full.jpg
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sovereign of the seas 1637/1:96/ vlastní projekt

Příspěvekod Kpt.KL » 29 bře 2010, 11:34

Ten ruský plán není úplně košer, paluby nebylyúplně vodorovné, ale mírně prohnuté, zvedající se k přídi i zádi, odborně se tomu říká sedlovitost paluby (angl. sheer), neodborně prošlup paluby. Plán navíc nereflektuje skutečnost, že zadní část střední dělové paluby je snížená, uvnitř lodi byl takový jako schod. Týká se to dvou zadních bočních děl pod záďovou galerií. Perfektně je to vidět na této reprodukci, včetně vedení čelenu bokem, vpravo od vazu. V této zadní snížené části, nazývané gun room, volně přeloženo dělová kabina/kajuta, byla také záďová děla, tj. děla střílející dozadu.
http://modelforum.cz/download/file.php?id=433025&mode=view

K tomu čelenu ještě drobné upřesnění - přiblížení konce k ose lodi vyplývalo automaticky z konstrukce - pata čelenu byla usazena ve výztužných trámech na dolní dělové palubě, čelen procházel těsně vedle stěžňového pně, o který se neopíral, a poté kolem předního vazu, o který se opíral. Protože přední vaz byl užší než průměr stěžně a vzhledem k tomu, že čelen byl kónický, užší konec se přiblížil k ose lodi. Jinými slovy, čelen byl uložen vůči ose lodi mírně šikmo, nikoli rovnoběžně s osou.
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sovereign of the seas 1637/1:96/ vlastní projekt

Příspěvekod DORIS » 29 bře 2010, 14:20

Moc Vám děkuji za špičkový popis a cenné rady, opět se díky Vám posunu o kus dál a budu moci SoS ztvárnit realističtěji. S tím čelenem to tedy pořeším přesně dle Vašeho popisu, budu ho osazovat později a palubu/rošt na galionu nechám bez otvoru (případně tam ponechám jen malý otvor, který by se později doladil) - čelen budu kotvit hlavně lanovím ke klounu a jeho základnu pouze k palubě přilepím, mělo by to dostatečně držet, jak jsem se už přesvědčila i u jiných modelů, kde jsem čelen nezapouštěla dovnitř trupu. No a paluby versus bočnice lodi budu asi řešit zvětšením a vytištěním obrázku(bočního plánu trupu) a dle otvorů pak přizpůsobím druhotně paluby. Rozhodně je budu ještě prodlužovat až k okrajům kvůli lafetám.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sovereign of the seas 1637/1:96/ vlastní projekt

Příspěvekod Kpt.KL » 29 bře 2010, 14:59

Zde jeden dobový dokument, řešící otázku umístění čelenu:

payne2_prid.jpg


Před zakončením vazu je vidět kousek horní klounové rožnice, angl. standard nebo později gammoning knee, laicky se tomu někdy říká koleno, v cajthamlovštině myslím kolenovitá kleč.
Naposledy upravil Kpt.KL dne 29 bře 2010, 15:52, celkově upraveno 1
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sovereign of the seas 1637/1:96/ vlastní projekt

Příspěvekod DORIS » 29 bře 2010, 15:21

Ano ano, přesně jak jsem se domnívala, výborně jste mi to zvýraznil. Takže je rozhodnuto, čelen udělám na pravé straně a jeho přední část pak nachýlím směrem k ose lodi.
Děkuji moc za obětavou pomoc a rady!
Doris
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sovereign of the seas 1637/1:96/ vlastní projekt

Příspěvekod Kpt.KL » 29 bře 2010, 16:03

Není zač. Při brouzdání netem jsem narazil na perfektní foto lněných plachet na replice Mayflower:

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]

http://www.plimoth.org/captns-blog/?tag=rigging
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sovereign of the seas 1637/1:96/ vlastní projekt

Příspěvekod DORIS » 29 bře 2010, 17:53

Krása, děkuji, Kapitáne, bude se mi to hodit při ztvárnění napnutých plachet (nejen) na Vicy. U Sovereignu zvažuji, že bych udělala všechny plachty skasané, ale to je ještě velice daleko a do té doby se může mnoho změnit. Často nacházím obrazy SoS kde je typické napnutí plachet lodi plující na zadní vítr, chápu-li to správně, a i tato úprava plachet by lodičce slušela:
2.jpg

Naposledy upravil DORIS dne 25 lis 2018, 12:36, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

Další

Odeslat odpověď
Příspěvků: 942 • Stránka 1 z 63 • 1, 2, 3, 4, 5 ... 63

Zpět na Plachetnice (Sailboats) Rozestavěno

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 24 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY