Leader N°15 - 1957 - 1/72 - sketch build
Napsal: 19 čer 2020, 07:04
"Píše se rok 1957 a ze slavné Southamptonské loděnice John Isaac Thornycroft & Company vyplouvá na svou první plavbu přístavní kutr n°15 - Leader."
O lodi:
Leader je 21,43 metrů dlouhý a 4,58 metrů široký přístavní kutr, který byl postaven jako experiment v roce 1957 loděnicí John Isaac Thornycroft & Company pro společnost Trinity house. Loď celou dobu své služby sloužila mimo hlídkování v přístavu především jako tzv. "pilot", tedy člun, který v přístavu nabral kapitána a vysadil jej například na nákladní lodi, která mohla pouze projíždět kolem přístavu. Kapitán z nákladní lodi se vyměnil s kapitánem novým a Leader jej odvezl do přístavu. Nákladní lodě tak nemusely zastavovat v přístavu jen kvůli střídání kapitánů. O pohon lodi se staraly dva čtyřdobé, osmiválcové motory Rolls-Royce C.8 SFLM 196 s průměrem válce 5 1/8 palce, 6 palcovým zdvihem pístu, kompresním poměrem 14 t 1 a výkonem 280 koňských sil (nic pro Evropskou unii). Loď díky tomu byla schopna plout rychlostí 16 uzlů, což je asi 29,6 km/h, takže žádný šlágr. A kde je mu konec? Někdy ke konci minulého století byl ze služby vyřazen a ponechán svému osudu. To se na jeho už tak špatném stavu podepsalo ještě více a nebýt organizace "Boathouse 4" z Porthsmouthu, byl by již nejspíše sešrotován. Ta se jej ujala a je v plánu jeho rozsáhlá rekonstrukce, která bude probíhat především díky dobrovolníkům, kteří v tomto doku lodě ve svém volném čase opravují.
Proč Leader?
Neznám nikoho, komu by se Leader nelíbil, tím spíš, pokud jej měl možnost jako model řídit. Jeho ovladatelnost a hravost je opravdu proslulá a tak není divu, že nejeden Leader se pyšní titulem Mistra České republiky, ale i světa. Problémem ale je, že Leadery stavěné a viděné v našich luzích a hájích odpovídají československým plánům z roku 1985, které ale neodpovídají skutečnosti, nezbývá tak doufat, že Leader postavený jako maketa tyto vlastnosti neztratí..
O lodi:
Leader je 21,43 metrů dlouhý a 4,58 metrů široký přístavní kutr, který byl postaven jako experiment v roce 1957 loděnicí John Isaac Thornycroft & Company pro společnost Trinity house. Loď celou dobu své služby sloužila mimo hlídkování v přístavu především jako tzv. "pilot", tedy člun, který v přístavu nabral kapitána a vysadil jej například na nákladní lodi, která mohla pouze projíždět kolem přístavu. Kapitán z nákladní lodi se vyměnil s kapitánem novým a Leader jej odvezl do přístavu. Nákladní lodě tak nemusely zastavovat v přístavu jen kvůli střídání kapitánů. O pohon lodi se staraly dva čtyřdobé, osmiválcové motory Rolls-Royce C.8 SFLM 196 s průměrem válce 5 1/8 palce, 6 palcovým zdvihem pístu, kompresním poměrem 14 t 1 a výkonem 280 koňských sil (nic pro Evropskou unii). Loď díky tomu byla schopna plout rychlostí 16 uzlů, což je asi 29,6 km/h, takže žádný šlágr. A kde je mu konec? Někdy ke konci minulého století byl ze služby vyřazen a ponechán svému osudu. To se na jeho už tak špatném stavu podepsalo ještě více a nebýt organizace "Boathouse 4" z Porthsmouthu, byl by již nejspíše sešrotován. Ta se jej ujala a je v plánu jeho rozsáhlá rekonstrukce, která bude probíhat především díky dobrovolníkům, kteří v tomto doku lodě ve svém volném čase opravují.
Proč Leader?
Neznám nikoho, komu by se Leader nelíbil, tím spíš, pokud jej měl možnost jako model řídit. Jeho ovladatelnost a hravost je opravdu proslulá a tak není divu, že nejeden Leader se pyšní titulem Mistra České republiky, ale i světa. Problémem ale je, že Leadery stavěné a viděné v našich luzích a hájích odpovídají československým plánům z roku 1985, které ale neodpovídají skutečnosti, nezbývá tak doufat, že Leader postavený jako maketa tyto vlastnosti neztratí..