Stránka 1 z 1

Cutty Sark - od 3D k modelu

PříspěvekNapsal: 08 kvě 2017, 18:27
od VVING
Autorský projekt modelu v měřítku 1:72
Nový na foru a hned nové vlákno. Ale myslím, že přístup k tvorbě modelu si zaslouží krátký popis.
Napřed příběh. Nejsem "modelář", aspoň ve významu zkušený modelář. Papírové slepovánky jsem naposledy stavěl z ABČka před 50 lety. Pak přišla krátká éra plastových stavebnic letadel a na dalších 45 let jen občasné postavení něčeho létajícího nebo plujícího na vodě pro zábavu dětí. Před časem jsem ale dostal plastovou stavebnici od známé firmy s úchvatným obrázkem na krabici. Už dlouho se mi plnoplachetníky líbily a mají čestná místa na zdi. A proto že jsem se nechtěl inspirovat jen popisem z návodu, začal sem shánět informace. Obrovským povzbuzením mi bylo, že lod stále existuje, kotví v suchém doku a v té době probíhala zrovna její rekonstrukce. Velkým zklamáním mi bylo, že model byl zpracován s velkými nepřesnostmi, zato tvůrci nepostrádali lidovou tvořivost. Model sem už ne s takovým nadšením dodělal, ale rozhodl jsem se postavit svůj model ve 3D. Zkrátím to. 3/4 roku jsem ležel v knihách a na internetu a studoval a studoval a sháněl vše co se sehnat dalo. Jsem technik a tak modelu byl zasvěcen strojařský CAD a vše bylo tvořeno přísně v měřítku, do posledního šroubku a nýtu. Uběhl další rok a vznikl 3D model. Věrný? Snad ano, základní rozměry vychází z technických specifikací a popisu v Loydově registru a ostatní literatury, konstrukce byly připravena dle technických zvyklostí v palcových mírách odměřováním a přepočtem ze zhruba 1000 fotografií.
Zde je výsledek:
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Tím by to nejspíš všechno skončilo, nebýt jednoho kolegy modeláře, který mě tak dlouho hecoval "proč nepostavíš skutečnej model". To přece musím dát, když to zvládne ženská (paní Doris promine). Nechci koníčku věnovat většinu rodiného rozpočtu a tak padla volba na papír. Ze stavby bohužel nemám co dokumentovat, fotografie, které jsem neměl bohužel zálohované, sežral nějaký vir. pokusím se získat něco od kamarádů, kterým jsem občas poslal mail.
K popisu modelu:
Samotný koncept lodě prodělal během svého života řadu změn. Z původní podoby clipperu byla přeplachtována , dokonce sloužila i jako tažný člun. Zásadní změny viditelné na palubě byly provedeny za "španělské" éry. Mě se současná podoba líbí včetně barevného řešení, samozřejmě bez moderních atrakcí na palubě jako zakrytá schodiště pro návštěvníky do podpalubí, dalekohledy, světla a pod.
Trup je tvořen lepenkovou kostrou. Já chytrák ušetřil snížením počtu žeber a pak si prodloužil práci skoro o měsíc tmelením a vyrovnáváním nerovností. Pro plaňkování jsem nepoužil dobrý materiál, šedá lepenka v páscích kopírovala žebra, nedá se příliš brousit. Teprve druhá vrstva trup trochu zpevnila a pro zvýšení odolnosti proti vlhkosti při barvení akrylátovými barvami jsem musel použít autoemail.
Lodní nástavby a většina detailů je z papíru. Masivnější části jsou tvořeny vrstvením. Povrchová úprava se mi líbí jak je provedena na rekonstruované lodi, kde krásu teakového dřeva vyzdvihuje moření a lakování. A tak jsem zkusil postup paní Doris. Plášť trupu je pokryt pásy tvořícími plaňkování, u paluby je to podobné. I po lakování na trupu vynikne plastika dřeva na tapetě, paluba by si zasloužila větší péči při patinování, ale v tom opravdu zatím nemám žádné zkušenosti a nechtěl sem svou práci pokazit. Tapeta je použita i na lodní nástavby. tady sem zažil trochu zklamání. Původně velmi hezký dojem z plastik po čase pokazil fakt, že tapeta prolisovaná pomocí stavební pěny se v koutech začala smršťovat a vyrovnávat a plastiky už nejsou tak ostré. Snad příště vyřeším lepší přilnavost nebo náhradu původního lepidla něčím kvalitnějším.
Stěžně jsou z bukového dřeva, ale jsou pokryty pláty s nýtováním jako u originálu (spodní část), horní část a ráhna jsou rovněž bukové dřevo.
Lanoví je ze stáčených běžných nití, impregnaci jsem u černých lan řešil černým krémem na boty (opravdu doporučuji vyzkoušet), nebrání lepení. Světlá lana jsem impregnoval lakem na vlasy, který jsem našel zapomenutý ve skříni. Současná spotřeba je asi 600m světlé příze a 300 m černé příze, lana jsou tvořena jedním pramenem, 3 prameny, 6 prameny a 9 prameny. I tady jsem dostal nespočítaně facek z nezkušenosti, když jsem si dopředu neudělal přípravu tam, kde se na hotovém modelu těžko dostává.
Plachty. Opět výsledek jednoho hecu, "plnoplachetník musí mít plachty aby vynikla jeho krása". Na jedné straně je to pravda ale pak nevynikne technický aspekt stěžňů, ráhen a lanoví. Nicméně šel jsem do plachet. Po laborování jsem skončil u papíru. Švy jsou naznačeny přilepením nití na líc plachet, falešné švy jsou poté protlačeny a zvýrazněny i na rubu, okraje plachet jsou zesílené olemováním a lemované lanem. Do budoucna bych chtěl (pokud u plachet zůstanu je otázka) použít barvení, stínování, prostě patinování.
Zatím dávám jen několik ne příliš kvalitních fotek. Chtěl bych až bude hezké počasí , dát loď někam kde je více světla a udělat víc kvalitnějších fotek.
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]

Re: Cutty Sark - od 3D k modelu

PříspěvekNapsal: 09 kvě 2017, 15:31
od Zdeněk Krčmář
Krásný kousek , moc se mi líbí, takže tu máme další Doris, za mě ;-I

Re: Cutty Sark - od 3D k modelu

PříspěvekNapsal: 09 kvě 2017, 15:48
od Ondřej Škarka
Naprostá úchvatnost :o =D> =D> =D>

Re: Cutty Sark - od 3D k modelu

PříspěvekNapsal: 09 kvě 2017, 23:48
od VVING
Stále je to polotovar, ještě nějaké závětrovky, kladky, lana, kormidelní kolo mám připravené i kotvy.
Kotevní řetěz jsem dělal článek po článku ručně, ale má velikost jakou jsem potřeboval,. Co chybí výrazně je woodart na přídi a zádi. Vůbec nemám vyhraněnou představu jak budu výzdobu dělat, chtěl bych se přiblížit současné podobě. Originál byl hodně strohý i když výzdoba po první rekonstrukci také nebyla k zahození.
Jinak model vlastně nad palubou stavím už více než rok, takže je zaprášený, sem tam ještě trčí nějaké lano a není všechno začištěno. S nechtěnou asi 1/2 roční přestávkou mi stavba vlastně zabrala 4 roky.
Do léta bych chtěl model dokončit a už nosím v hlavě nový projekt. Snad se s tím manželka smíří :-D

Re: Cutty Sark - od 3D k modelu

PříspěvekNapsal: 10 kvě 2017, 08:34
od DORIS
Nádherné dílo a mimořádně krásné provedení. =D> =D>
S fóliemi mám letité zkušenosti a je to opravdu výborný materiál pro finální povrchovou úpravu modelů, který přináší hodně přesvědčivé výsledky... :wink: U těch fólií doporučuji následující - smrštění je bohužel vždy otázkou času, proto je vhodně nechávat po nalepení drobný přesah, který se po čase ztratí a pak je to 100%. Platí, že čím více je fólie při nalepení napínána, o to by měl být přesah více zohledněn. Například když dělám polep paluby nebo trupu, tak srazy na koncích fošen nechávám úplně natěsno, že nejsou vůbec patrné. Během několika dnů nebo týdnů - v závislosti na teplotě okolního vzduchu - se tato místa pěkně vykreslí a srazy jsou pak výraznější. Naopak, pokud chci smrštění částečně zamezit, tak po nalepení přestříkám fólie matným akrylovým lakem - 2-3 slabé vrstvy ( ideální jsou matné 2K auto laky/Clear varnish). A další výbornou pomůckou je horký vzduch ( stačí si půjčit fén od manžely :-D ) - tím lze fólie dotvarovat i do velice komplikovaných tvarů a lepidlo na jejich rubu dokonale přilne k podkladu. Výsledek je pak stálý. Zkoušela jsem fólie i jako polep/dekory na palubovce a v interiéru aut a je to i po více jak deseti létech stále jako nové, přičemž ty polepy jsou vystavovány velkým teplotním výkyvům, slunečnímu záření i mechanickému namáhání. Důležitou zásadou je mít dokonale připravený podklad - musí být hladký, aby k němu fólie co nejlépe přilnula. K vyhlazení povrchu používám nástřik karosářským plničem, který po vytvrdnutí ještě srovnám vodním smirkem 1500-2000.

Mnoho zdaru při dalším tvoření!

Re: Cutty Sark - od 3D k modelu

PříspěvekNapsal: 10 kvě 2017, 18:33
od VVING
Dobrý den Doris,
vůbec jsem nedoufal že máte čas sledovat i práci ostatních okolo Vás. Nechápu kde na to berete čas. Sleduji Vaše modely a nemám slov, to je úplně jiný level. Jak jsem řekl v jednom příspěvku, někteří mezi námi pochází z jiné planety. Je super že si najdete čas podělit se nezištně o své zkušenosti. Lodní nástavby na Cutty Sarku (a i jiných lodí) mají obložení z profilovaných desek s lemováním. Je těžké dosáhnout pěkného napodobení v měřítku. já zkusil vyřezávané vrstvy s tím, že jsem "prolisy" ještě olemoval o malinko silnějším drátem. Celé to překryl tapetou, kterou jsem změkčil nahřátím fénem spolu s podložkou a celé to pak pomocí stavební pěny prolisoval k podložce. Tapeta je schopna kopírovat i velmi jemné detaily na podložce. Budete mít pravdu v tom, že chybu jsem asi udělal v přípravě podkladu, kterému jsem nevěnoval pozornost a spoléhal na lepící vrstvu. Holt tapeta je měkčený plast a pracuje hodně dlouho. Zajímalo by mne jak řešíte ostré hrany a okraje tapetovaných dílů. Zkoušel jsem ohyb přes hranu, ale to vyžaduje aspoň kousek přesahu za ohybem, jinak se tapeta odlepuje. Někde se mi to povedlo (třeba na pinrailech podél lodi, kde může zůstat zespodu tapeta a nevadí zaoblení na hranách) ale jinde jsem se dost potrápil. Používáte retuš hran ?
Děkuji za doporučení povrchové úpravy, stejně jsem přemýšlel, čím po opravách nátěrů boků lodě povrch zafixuji aby mu zůstal saténový povrch pololesku.
Nedovedu si představit že po Vašem Sovereign of the Seas by mohl být ještě dokonalejší model a závistivě sleduji Vaši ROYAL KATHERINE 1664. Přeji hodně nadšení do stavby a trpělivosti a držím "Katce"palce aby brzo doplula do Vašeho neskromného přístavu modelů.

Re: Cutty Sark - od 3D k modelu

PříspěvekNapsal: 11 kvě 2017, 06:39
od DORIS
Zdravím Vás,
pro polep fóliemi je důležité mít povrch dokonale připraven = musí být co nejhladší + odmaštěný, aby umožnil maximální adhezi lepidlu z rubu tapety. V takovém případě si pak můžete s fóliemi doslova hrát a polepit i velice komplikované tvary včetně jemných plastických detailů, které se hezky ve fólií vykreslí. Osvědčilo se mi povrch vždy před polepem nastříkat barvou vhodného odstínu a následně přelakovat čirým lakem - barva i lak musí být po zaschnutí dostatečně tvrdé a brousitelné, aby se odstranily případné nedokonalosti (třeba zalakovaná smítka) - vodovky/akryláty nebo syntetiku moc nedoporučuji, lepší jsou třeba autolaky - vodou neředitelné - po vytvrdnutí je můžete snadno brousit. Lze použít i modelářské spreje od Tamiye. Pouze hladký křídový papír je vhodný k přímému polepu, jinak je problém s vlákny, která běžný papír obsahuje a zhoršuje tak přilnavost lepidla na rubu fólií.
Ad retušování hran - není v podstatě třeba, pokud si zvolíte vhodný odstín podkladové barvy + ponechte fólie po nalepení s nepatrným přesahem - samo se to doladí a výsledek pak bude perfektní.
Co se týče ohýbání fólií na hranách, můžete je v místě ohybu lehounce naříznout - doporučuji vyzkoušet nejprve někde bokem, abyste získal patřičný odhad a cit. Jinak je ideální, když zakončujete fólií pod nějakým jiným dílem nebo prvkem, pak není žádný problém s odlepováním nebo smrštěním. Například pásy obšívky na koncích skryji pod "tvarovky", jež překrývají přední a zadní vaz + kýl.
Jinak děkuji za slova uznání a přání. Sovereign of the Seas je pro mne tím nejcennějším modelem, jaký mám ve flotile. RK se mi taky hodně líbí; nejspíš i z důvodu, že se podobá SoS. Tak snad tu stavbu zvládnu, bude to běh na dlouhou trať. Jak jsem zde už kdysi psala - dlouhá a trnitá je cesta k úspěšnému cíli. Těším se, až za pár let budou obě plachetnice společně v "přístavu".

Ať se daří!

Re: Cutty Sark - od 3D k modelu

PříspěvekNapsal: 14 kvě 2017, 19:56
od VVING
Připojuji několik detailů zpracování 3D modelu

Plány nejen ke CS

PříspěvekNapsal: 15 kvě 2017, 18:14
od VVING
Zájemce o stavbu nejen tohoto modelu bych chtěl upozornit na zajímavou stránku, kde naleznete plány nejen na Cutty Sark ale i několik pěkných lodí. Plány Cutty Sarku obsahují 3 základní plány Campbella (general, rigging, sails) a plány ze stavebnice Sergal.
Měl jsem problém otevřít některé soubory v mém prohlížeči, ale jdou otevřít ve windows malovátku a přeuložit v jiném formátu. Jsou velmi kvalitní s vysokým rozlišením, já stavěl z mizerné ofocené kopie o 1000px.
Stránky jsou zřejmě sponzorovány z reklam a tak před stažením plánu budete muset navštívit nějakou reklamní stránku (nezaregistroval jsem nějaké nebezpečí). Po návratu zpět již můžete stahovat. Qvota stažených dat je omezena a další stahování budete muset přesunout na další den, takže s rozumem, 2 modely se dají stáhnout bez problémů.
Ať se vám daří.
ODKAZ: http://sailboatmodel.info/index.php?langue=en