AMT California Hauler – Reedice aneb historie jedné stavebnice
Peterbilt 359 byl ve výrobním programu firmy s nynějším sídlem v Denton, Texas v letech 1967 až 1987. Za tu dobu prošel mnohými změnami a výrobcům stavebnic 1/25 se je podařilo celkem zdařile obsáhnout. S reedicí letité stavebnice AMT, California Hauler, z března 2014 se modelářům dostává do rukou provedení rané fáze výroby tohoto typu. Maska chladiče s jemnou síťovinou a dvěma svislými sloupky, kabina unilite zděděná po předchozím typu 351, klimatizační jednotka na střeše, sací filtr pouze na straně spolujezdce a zavěšení Stabilaire – jedno z prvních řešení vzduchového pérování. To jsou atributy, které během vývoje postupně vymizely.
Stavebnice AMT s tímto provedením Peterbiltu 359 a katalogovým označením T500-500 se na trhu objevila poprvé roku 1968. Byla to tak trošku revoluce, protože šlo o první vážně míněný počin v oboru plastikových stavebnic trucků třídy 8 v měřítku 1/25. A zájem kupujících byl enormní. Firmu AMT hodně podržel v době, kdy prodej jejích produktů v jiných sektorech stagnoval.
Model měl denní kabinu, zeleně tónovaná skla a pod kapotou, která se nedala otevírat (panty nebyly zahrnuty), vidlicový osmiválec Detroit Diesel 8v71 (bez turba) o výkonu 290 k.
První reedice přišla už roku 1969 (T500). Skla byla čirá bez barevného tónování, vozu přibyl 36“ sleeper a sluneční clona. Detroit pod kapotou zůstal a obtisky přinesly označení „Midnight Rider“ (Půlnoční jezdec). Sleeper se clonou vzešel ze samostatné formy. U předchozí edice bylo možno tyto díly objednat dodatečně prostřednictvím vloženého formuláře.
Roku 1972 se pod kat. č. T522 objevila odtahovka (wrecker) s jedním ráhnem a mnoha vezenými doplňky. Motor - opět Detroit 8v71.
Naposledy se stavebnice vyrobené z původních forem objevily na pultech prodejen v roce 1974 a pak se po nich slehla zem.
Již v následujícím roce 1975 však spatřila světlo světa třetí generace Peterbiltu 359 California Hauler vyrobená ze zbrusu nových forem. Ani jeden díl nepocházel z původní sady. Model představoval novější verzi třistapadesátdevítky s typickou mřížkou masky chladiče se třemi sloupky, kabinou série 1100 (větší skla, dveře se zaoblenými rohy a zapuštěnými klikami ale ještě bez klenuté přístrojové desky Dash of Class) a pod kapotou Cummins 350 NTC s turbem. Stavebnice měla katalogové číslo T501.
Bohužel zde platí, že nový ne vždy znamená lepší. Tyto stavebnice byly známé svými problémy s pasováním jednotlivých dílů k sobě a pokroucenými podélníky.
Modernizovaná kabina s motorem Cummins se v roce 1977 objevila u reedice wreckeru (T533).
V 80. letech vydávala firma ERTL ve spolupráci s AMT ucelenou sérii modelů nazvanou Construction. Ta obsahovala modely Peterbilt 359 tahač, Peterbilt wrecker, International Paystar sklápěč, Paystar Rex domíchávač betonu and trailer Lowboy.
Pro fotku na krabici modelu tahače Peterbilt 359 byl k dispozici pouze model wreckeru, tak z něj sundali nástavbu a vzniklé torzo reprezentuje model tahače. Je to stejný kit jako T501 včetně obtisků.
Veškeré další reedice v průběhu let pocházely z nových forem, protože původní nebyly k nalezení a byly považovány za zničené.
Bylo proto velkým překvapením, když v roce 2014 ohlásila společnost Round2 vydávající staré stavebnice, které na léta zmizely z trhu, reedici stavebnice California Hauler….
z původních forem!!! Staré provedení masky chladiče, kabina unilite, Detroit 8v71, zavěšení Stabilaire… to vše v krabici s původní grafikou! Na trh přišla stavebnice, kterou posledních 40 let bylo možno kupovat jen na e(vil) - bay.
Round2 požádala bývalého tvůrce modelů AMT Johna Muellera o inventuru nástrojů AMT a on při procházení uloženého vybavení našel formy původního vydání California Hauler!
Ukázalo se, že původní formy obsahovaly i díly pro budoucí stavebnici Peterbilt 352 Cabover.
Oba modely mají spoustu dílů byla společných. A zatímco třistapadesátdvojka se dočkala několikerých reedic, původní California Hauler považoval svět za ztracený. Přitom pokaždé, když se nasadily formy na třistapadesátdvojku, byly na stejných nástrojích i díly na California Hauler, ukryté za zavařenými licími kanálky.
Neuvěřitelné? Možná. A možná ani ne…
pokračování
Naposledy upravil V12JT dne 06 bře 2015, 20:13, celkově upraveno 1