Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Auto-Moto ‹ Kamiony a těžká technika ‹ Rozestavěno
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

"Zlatá padesátá"

Odeslat odpověď
Příspěvků: 244 • Stránka 1 z 17 • 1, 2, 3, 4, 5 ... 17
  • Odpovědět s citací

"Zlatá padesátá"

Příspěvekod pavel behensky » 08 led 2014, 19:56

Před nedávnem mě oslovil Honza Rosecký se zajímavým nápadem.Založit téma v rozestavěno,ve kterém bychom odprezentovali stavbu náklaďáků z této doby.Tudíž aut z poza "velké louže".Já k autům tohoto období tíhnu strašně moc.Pokud můžu mluvit za Honzu,tak si myslím,že je na tom stejně,konec konců si myslím,že on vám to poví sám.Toliko velice ve stručnosti o tom co bude obsahem tohoto vlákna.Myslím,že bude nyní i v budoucnu na co koukat.
V mém případě bude "prvotinou" tohoto vlákna auto který už jsem tady jednou stavěl a to sic Kenworth Bullnose,v uspořádání s dení kabinou krátkým uspořádáním rozvoru náprav a cisternovým návěsem Fruehauf,kterej tady k vidění ještě nebyl.Volba na Kenwortha padla pro to,že můj první model skončil ve zbírce J.Moštěka a mě tudíž doma chyběl.Již při stavbě prvního auta,jsem jednu poškozenou kabinu zakrátil na dení provedení.Nyní jsem pouze navázal další stavbou a dík dovolené a absenci počítače to docela odsejpalo.V tuto chvíli už mám v podstatě skoro hotovou hrubou stavbu celé soupravy.Ale vezměme to postupně.Na kabině krom zakrácení jsem upravil sklon střechy v partii na čelními okny.Toto mi bylo už několikráte vytknuto a uznávám svou chybu při stavbě mástru pro odlitek.V podstatě šlo jen o to celek více zakulatit a díky dostatečné tloušťce materiálu to bylo bez problémů.Druhou zásadnější chybou byly světla.Světla byly u skutečného auta uloženy v hlubších prolisech,měly větší průměr a byly umístěny více do kraje,než je tomu u mého odlitku.Toto už jsem jednou upravoval,tudíž to nebyl problém předělat.A poslední věcí co se kabiny týče je boční okénko na straně spolujezdce.Některá auta ho neměly a měly v tomto místě poze "větračku".Drtivá většina aut co mám nafocený,však okénko na pravé straně má.Pouze pro zajímavost doplním,že dení kabina byla ve výrobě od roku 1949.Tyto úplně první kabiny se lišily v několika detailech o kterých bych se rád zmínil.Zmiňované "kapsy světlometů neměly půlkulatej tvar,ale tvořily je kapsy čtvercového tvaru.Maska měla mříž,která měla osm žeber.Logo Kenworth bylo odlité na desce a umístěno na boku kabiny nad "větračkou",na obou stranách kabiny.Pod dveřmi byla pouze jedna stupačka.Těchto aut je nafocených velice málo.A ono vůbec,najít fotky uspořádání které jsem si vybral byl taky docela boj.Nicméně našel jsem,postavil jsem.... :-D Pavel
file010.jpg
dsc_8830_20070607.jpg
ah_plummer_kw_coe.jpg
$(KGrHqN,!g0E5o,VQpVnBOjN!Glnb!~~60_3.jpg
kw19501.jpg
bb_b29_buck_tractor_utl_trlr.jpg
wm_49_kw_bullnose.jpg
DSCN2128.jpg
DSCN2129.jpg
DSCN2130.jpg

Uživatelský avatar
pavel behensky
 
Příspěvky: 5780
Registrován: 03 zář 2010, 20:06
Bydliště: Svitavy
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: "Zlatá padesátá"

Příspěvekod nedlloyd » 08 led 2014, 20:59

No a já se přidám.

Pavel má pravdu. Americké náklaďáky z padesátých let mě fascinujou. Učarovala mi jejich technika. Ta ryzost někdy až hrubost těch aut ve spojení s faktem, že ta auta byla už tehdy nasazená na dálkových linkách a tvrdě pracovala. Musela to být práce pro opravdové tvrďáky a ti lidé to už tehdy zvládali. Čím jsou ty auta starší, tím jsou zajímavější. Dají se na nich najít technické prvky, které v takové kombinaci, té době a na takové kategorii náklaďáků nikde jinde na světě nepoužívali.

Počítejte se mnou:

- masové rozšíření dvoutaktních naftových motorů (zejména Detroit Diesel)

- motory přeplňované (nebo vyplachované v případě dvoutaktů) mechanickým kompresorem, nejčastěji Rootsovým dmychadlem

- moderní vstřikovací systémy používané už v první polovině 20.století s mechanickými vstřikovači poháněnými vačkou (jak na motorech Detroit Diesel tak samozřejmě Cummins), většina amerických motorů nikdy neměla řadové vstřikovací čerpadlo; je to mechanicky regulovaný ekvivalent systému Pumpe-Düse tak jak ho znáte z moderních naftových motorů i v osobácích, jenomže v Americe se používá už tak asi sedmdesát let

- významný podíl hliníku na konstrukci nákladních automobilů i návěsů (podélníky i příčky rámu, držáky per, skříně řízení, převodovek, části motorů, palivové nádrže, disky, skelety kabin i jejich opláštění, nástavby vozidel a návěsů)

- složené převodové ústrojí sestávající ze dvou oddělených převodovek, jedné hlavní (obvykle čtyř nebo pětistupňové) a druhé přídavné (obvykle tří nebo čtyřstupňové), typické například zlidovělý název "Brownie" pro převodovky firmy Brown Lipe, dodávala je i firma Spicer, takové převodové ústrojí se obvykle označovalo počtem převodových stupňů obou převodovek, například 4x4, 5x3.... tedy patnáct či šestnáct převodových stupňů již tehdy bylo pro dálkové trucky standardem

- dvourychlostní nápravy s vloženým redukčním (planetovým) soukolím, které tak samy o sobě fungovaly jako dvourychlostní převodovka

- nápravy se šnekovým převodem (hypoidní soukolí tehdy bylo ještě hudbou budoucnosti); z principu funkce dochází třením k výraznému opotřebení šnekového kola (bronz) a nutnosti pravidelné údržby nápravy, někde na foru jsem vyčetl že to bylo řádově jednou do roka (Dokážete si představit každej rok rozdělávat nápravu?)

Prostě ty auta jsou tak strašně zajímavý a jiný, že nejde se o ně nezajímat. A tak jsme založili tohle téma, kde se bude šířit nálada let padesátých a nadšení technikou, které v té době kralovala americkým dálnicím.

Pokud se chcete nechat unést touhle érou, sledujte a nebo se přidejte - vždyť díky Pavlovi a jeho usilovné práci dneska není problém si klasiku z padesátých postavit.

Na závěr několik krátkých filmů, díky kterým jsem se pustil do modelu, který tu budu prezentovat. Můžete tu krásně vidět tehdejší řazení a poslechnout si tehdejší motory:

1952 Kenworth 825C "Bullnose": http://www.youtube.com/watch?v=146jv2UFe6U

1953 Mack W71: http://www.youtube.com/watch?v=3QJXPGwdsWk

1955 Mack W71: http://www.youtube.com/watch?v=ENCQNfSIHuI
Hotovo: Mercedes SK 1838 Somat
Uživatelský avatar
nedlloyd
 
Příspěvky: 8895
Registrován: 08 lis 2006, 20:46
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: "Zlatá padesátá"

Příspěvekod nedlloyd » 08 led 2014, 22:16

Přihodím ještě pár obrázků.


55stsra02.jpg
Uspořádání diferenciálu ve dvourychlostní nápravě Eaton:



00082%20.jpg
Táhla k přídavný převodovce (ta je vidět v pravém spodním rohu)



Page02.jpg
Vstřikování paliva systému Cummins


SPICER 7041 Auxillary Transmission.jpg
Přídavná převodovka Spice 7041
spicer_auxi.jpg
Přídavná převodovka Spicer
V9585B.jpg
Přídavná převodovka Spicer

Hotovo: Mercedes SK 1838 Somat
Uživatelský avatar
nedlloyd
 
Příspěvky: 8895
Registrován: 08 lis 2006, 20:46
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: "Zlatá padesátá"

Příspěvekod nedlloyd » 08 led 2014, 22:39

Co budu stavět není žádný tajemství. Bude to cabover GMC Cannonball. Chtěl jsem si ho původně nechat pro Modelář, ale dospěl jsem k názoru, že nemám moc fotek z rané fáze stavby - vlastně celou dobu co na GMC pracuju tak víc modelařím než fotím a pro článek bych tak vybíral těžce a tak ho s radostí odprezentuju tady.

Model je vlastně celý představený tady viewtopic.php?f=158&t=43849 v roce 2010. Tehdy jsem se zabýval hlavně přípravou kabiny. Byl to malosériový odlitek a na něm hodně práce. Popral jsem se s tím, ale kabinu jsem nakonec odložil kvůli těsnění oken na sleeperu. Bylo potřeba dodělat, okna na sleeperu celkem čtyři a navíc všechny zaoblený. Na to už jsem neměl sílu a od té doby mi kabina ležela střídavě ve vitríně (abych na ní nezapomněl) a střídavě v krabici mezi dalšími resiny.

Díky dvěma lidem jsem jí nakonec zase vytáhnul na světlo světa a to díky Pavlovi Behenskému, který zpracoval super zavěšení zadních náprav Page and Page a nádherný nápravy Timken se šnekovým převodem - tedy přesně to co jsem potřeboval, abych mohl model dokončit a Honzovi Moštěkovi, který namaloval dekály stěhovací společnosti Mrázek ze St.Louis. Ta firma, mimochodem, do dneška existuje a je součásti systému Allied.

Na kabině jsem tedy znázornil těsnění pulkulatým profilem Evergreen. Byl to docela porod (ale na Fodenu mi to pak šlo o to lépe, takže super trénink), ale nakonec se zadařilo.

Pokračoval jsem trochu netradičně nástřikem kabiny akryly Tamiya (červená) a Model Master (černá).

010.jpg


011.jpg

Hotovo: Mercedes SK 1838 Somat
Uživatelský avatar
nedlloyd
 
Příspěvky: 8895
Registrován: 08 lis 2006, 20:46
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: "Zlatá padesátá"

Příspěvekod Stevko1986 » 08 led 2014, 23:00

krása :)....ten Cannonball ma zaujal už minule tu na fóre :)...radosť pozerat na take krasne tvary :)
úžasné dni naplnené inšpiráciou a chuťou do stavby :)
Uživatelský avatar
Stevko1986
 
Příspěvky: 889
Registrován: 17 led 2013, 20:19
Bydliště: Košice, Slovensko
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: "Zlatá padesátá"

Příspěvekod pavel behensky » 09 led 2014, 21:20

Tak zkusíme trošičku popojet.Když jsem měl kabinu jakš takš připravenou,nadešel čal pro volbu konfigurace podvozku.To je to co mě baví,můžu si v podstatě libovolně vybrat,i když i toto mělo svá pravidla a v neposlední řadě v padesátých letech začla platit i délková omezení pro soupravy.Třínápravovýho "bulíka" už jsem měl za sebou a delší dobu nosil v hlavě krátkou konfiguraci.Na vrakáči se mi válel zkušební rám ze stavby S900,kterej jsem zakrátil a pak už šlo vše ráz na ráz.Osadil jsem ho pouze díly z resinové sady.Zadní zavěšení s nápravou Eaton jsem měl hotové,pouze jsem jej upravil,zakrácením per a úpravou držáků.To vše jen pro to,aby se mi to tam vše vešlo jak jsem potřeboval.Motor je Cummins,opět z mé produkce.Poslední věcí jsou kola.Zatím to vše mám na trilexech,ale nevylučuji,že bude ještě vše jinak.Toliko k hrubé stavbě auta.K získání tohoto hrubého náhledu (konceptu) toho jak bude auto vypadat mi stačily pouhé tři dny práce,po chvilkách a celej bulík je v podstatě poskládanej se zbytků :-D .Příště poodhalím něco kolem návěsu.Pavel
Slide22.jpg
DSCN2113.jpg
DSCN2114.jpg
DSCN2115.jpg
DSCN2117.jpg
DSCN2120.jpg

Uživatelský avatar
pavel behensky
 
Příspěvky: 5780
Registrován: 03 zář 2010, 20:06
Bydliště: Svitavy
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: "Zlatá padesátá"

Příspěvekod dekon » 09 led 2014, 21:36

Tohle téma mě moc baví,je to nádhera...
Uživatelský avatar
dekon
 
Příspěvky: 1516
Registrován: 08 led 2010, 14:55
Bydliště: Frýdek-Místek
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: "Zlatá padesátá"

Příspěvekod pistonleros » 09 led 2014, 21:54

Pájo, ten krátkej je naprosto k sežrání. Nezbyla ti tam jedna plonková bouda ?
Černá není barva, to je stav mysli...
2CV - hromada kachen
Praga V3S AD80
Hotovo:
Zetor Crystal 8011
STAVOSTROJ KNB-250
Uživatelský avatar
pistonleros
 
Příspěvky: 5520
Registrován: 30 čer 2011, 17:15
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: "Zlatá padesátá"

Příspěvekod nedlloyd » 09 led 2014, 22:55

Já taky zase přihodím. Na kabině jsem pokračoval lakem a dekály.

Firmu Mrázek objevil Honza Moštěk díky návštěvě nějakého muzea v USA. Měli tam v jejich barvách letitý Autocar. Tenkrát si ho vyfotil a nakonec tu ideu zpracoval. Zjistil, že měli později červená auta s černým čumákem. Jestli měli Cannonball nebo ne, to nevíme, ale dekály zpracoval pro Jirku Hübnera a mě je nabídnul taky.

Později jsem našel na prodej zajímavou relikvii z firemní historie.

02092012-23.jpg


Jirka má už svoje auto dávno postavený.

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]

Já jsem chtěl něco podobnýho, ale ne stejnýho. Dekály jsem tedy zkombinoval s pár ozdůbkami z aršíku KFS.

012.jpg


013.jpg


Jinak bílá maska je stříkaná podle dobových obrázků.

gmc18_jj.jpg

Hotovo: Mercedes SK 1838 Somat
Uživatelský avatar
nedlloyd
 
Příspěvky: 8895
Registrován: 08 lis 2006, 20:46
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: "Zlatá padesátá"

Příspěvekod V12JT » 09 led 2014, 23:57

Moc pěkně jste to rozjeli, pánové. Další téma, který bude stát za to sledovat. Ten "bulík" je tak krátkej, že si mezi předkem a zadkem vystačí s jediným příčníkem! Díky poctivý práci na masterech to auto vypadá velice solidně ve všech detailech.
Kabina od GMC dává tušit, že to bude taky mistrovský dílo. Tak jen pokračujte, ať se to tu plní.
Jarda
Uživatelský avatar
V12JT
 
Příspěvky: 2337
Registrován: 14 bře 2011, 20:14
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: "Zlatá padesátá"

Příspěvekod neophyte » 10 led 2014, 08:47

Nuž čo napísať... ďalšia téma čo ma dostáva do tranzu. Je to super chalani. Palo.
Obrázek
Uživatelský avatar
neophyte
 
Příspěvky: 3939
Registrován: 15 lis 2011, 11:47
Bydliště: Nitra
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: "Zlatá padesátá"

Příspěvekod vlastabárta » 10 led 2014, 10:50

Bingo.Je to skoro to co děláš, takže doufám, že bude i návěs. Pro ilustraci i současná podoba firmy J.A.Mrazek, jenž je v současnosti součástí fy.United ne Allied, mimo jiné byla firma v roce 99 výhradním dopravcem papeže při jeho návštěvě v USA a stará se o jeden fotbal tým :wink:
Tohle téma mě baví chlapci, jen tak dál
International Truck Used by Mrazek Moving and Storage.jpg
mrazek_from_st_louis_4-16-12.jpg

Uživatelský avatar
vlastabárta
 
Příspěvky: 506
Registrován: 05 led 2010, 14:09
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: "Zlatá padesátá"

Příspěvekod COOLIWAN » 10 led 2014, 12:16

chalani,tak ja vam mozem tiez len zapriat vela stastia ,urcite tu budem okukavat tieto historicke trucky a vase stavby,,
Pre mna zaujimava tema,ale mam taku otazocku,,je to tu len o truckoch,alebo aj inych ,mensich nakladakoch,z tej ery napriklad dodavky,pick upy,?Ptam se proto,lebo na toto nemam ,ale mozna casom spraskam nejake mensie auto s tej doby ,,,,,

Alebo mozna tohle ,to je nadherny truck ,, :arrow:
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
http://www.ebay.com/itm/261366954699
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Přílohy
FG103960c.jpg
Naposledy upravil COOLIWAN dne 10 led 2014, 13:02, celkově upraveno 1
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
MY LIFE ARE ROCK@ROLL ,WHISKEY and TRUCKS.
Uživatelský avatar
COOLIWAN
 
Příspěvky: 1738
Registrován: 15 dub 2012, 05:54
Bydliště: Bratislava
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: "Zlatá padesátá"

Příspěvekod nedlloyd » 10 led 2014, 12:40

Vlasto, máš pravdu, United. Žlutá a ne oranžová.
Hotovo: Mercedes SK 1838 Somat
Uživatelský avatar
nedlloyd
 
Příspěvky: 8895
Registrován: 08 lis 2006, 20:46
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: "Zlatá padesátá"

Příspěvekod GlobeCZE » 10 led 2014, 14:07

no... tyhle auta mi spíš připomínaj nějakou soutěž typu Miss Downův syndrom, možná maj hezkou duši, ale navenek se mi to prostě nelíbí a nikdy asi líbit nebude :grin:
Rozestavěno:
Scania 164L 480 6x2/2 Topline "Europe Flyer"

Nedávno dokončeno:
Scania 143H 420 6x2-2 Topline
Scania R620 LA4x2MNA CR19H

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Uživatelský avatar
GlobeCZE
 
Příspěvky: 1385
Registrován: 17 črc 2011, 16:34
Nahoru

Další

Odeslat odpověď
Příspěvků: 244 • Stránka 1 z 17 • 1, 2, 3, 4, 5 ... 17

Zpět na Rozestavěno

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY